Online marketingVergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

5 min leestijd
Davina Schot

Display-campagnes zijn al een tijd beschikbaar, maar toch wordt het nog niet door iedere adverteerder ingezet. Sommigen gebruiken het wel, maar alleen voor retargeting. Maar Display is juist ideaal voor het bereiken van potentiële klanten in álle fases van de funnel. In dit blog helpen wij je op weg naar een full-funnel Display-strategie.

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

Wat is Display?

Met Display bereik je klanten met visueel aantrekkelijke campagnes binnen het Display netwerk. Hiermee toon je banners op verschillende websites, naast, boven of onder aan de pagina.

Een full-funnel opzet

Als je jezelf een beetje bezighoudt met marketing dan ken je de term full-funnel vast wel. Met full-funnel bedoelen we de gehele klantreis van een (potentiële) klant uitgelegd in vier simpele fases. De ‘See’ fase, waar het draait om zichtbaarheid van je merk en het opbouwen van naamsbekendheid. De ‘Think’ fase waarin je potentiële klanten wil overtuigen van jouw merk of product, zodat zij overgaan naar de ‘Do’ fase. In deze derde fase gaat het om het verkrijgen van een conversie die aansluit bij jouw bedrijf, zoals een aankoop of offerte-aanvraag. En als laatste de ‘Care’ fase waarin jouw bestaande klanten zich bevinden. Hier gaat het om klantenbinding en klantwaarde opbouwen.  

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

Veelal past een bepaald kanaal beter bij één van deze fases dan een ander. Maar Display heeft de juiste targetingopties waardoor deze campagnevorm ideaal past in alle fases van de funnel. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je het per fase aanpakt.

Fase SEE

Maak een nieuwe Display-campagne aan binnen jouw bestaande Google Ads account. Kies een doelstelling die het beste past bij deze fase, bijvoorbeeld ‘merkbekendheid en bereik’ of ‘product en merkoverweging’. Het doel van de campagne is om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Als je in deze fase toch wilt optimaliseren op conversies, kies dan voor een conversie die hoger in de funnel past zoals het lezen van een blog of een bezoek op de website.

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

Kies voor deze campagne doelgroepen die mogelijk interesse hebben in jouw diensten of producten, zogeheten affiniteitsdoelgroepen. Display biedt een aantal zeer interessante doelgroepen die je kunt gebruiken binnen het Google-netwerk. Passende doelgroepen in de See fase zijn:

  • Gedetailleerde demografie: Ideaal als je een product of dienst verkoopt dat specifiek past bij ouders, getrouwde stellen of huiseigenaren. Bereik bijvoorbeeld alleen ouders als jij een webshop hebt die gespecialiseerd is in babyspullen.
  • Affiniteit: Bereik personen op basis van een interesse. Je kunt kiezen voor interesses die nauw verwant zijn met jouw dienst of product. Of die overeenkomen met de interesses van jouw bestaande websitebezoekers. Binnen Analytics > doelgroep > interesses kun je bekijken welke dit zijn.
  • Look-a-like groepen: Als je over klantdata beschikt kun je deze klantlijsten uploaden binnen Google Ads. Google zoekt dan vergelijkbare klanten op basis van de interesses en kenmerken van je bestaande klanten.

Afbeelding met tekstAutomatisch gegenereerde beschrijving

Als het gaat om de boodschap in deze fase, dan is het belangrijk om jouw merk neer te zetten. Licht jouw branding uit. Wat is je merk en hoe wil je bekend staan?

Fase THINK

In deze volgende fase gaan we op zoek naar potentiële klanten die interesse hebben in jouw product of dienst. Ze weten enkel nog niet waarom ze bij jouw bedrijf moeten zijn. In deze fase ligt de focus op het overhalen van de klant. Waarom moeten ze voor jou kiezen? Hiervoor is het de bedoeling dat ze jouw website bezoeken. Afhankelijk van de grootte van de intentie, kun je ook op leads zoals ‘contact opnemen’ optimaliseren. Of ‘product bekijken’ in het geval van een webshop.

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

Het Google-netwerk heeft een aantal doelgroepen die hierbij aansluiten:

  • Marktsegmenten: Deze doelgroepen zijn op zoek naar een bepaalde dienst of product. Om even terug te pakken het vorige voorbeeld van een webshop met babyspullen… Hiervoor heb je een speciaal marktsegment ‘baby- en kinderproducten’, je kunt het zelfs nog specifieker selecteren zoals ‘autozitjes’ of ‘kinderwagens’. Deze marktsegmenten worden continu uitgebreid en aangevuld. De kans is groot dat jouw dienst of product hiertussen zit.

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

  • Aangepaste segmenten (Koopintenties) of zoekgedrag: Deze doelgroep kun je zelf aanmaken binnen Google. Hiermee maak je als het ware een doelgroep van jouw zoektermen, zodat je de potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw product ook kunt bereiken op het Display Netwerk.

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

Aangezien het in deze fase gaat om het overtuigen, is dit ook belangrijk in de boodschap. Focus op jouw USP’s: wat onderscheidt jou van je concurrent?

Fase DO

Voor veel adverteerders is dit de belangrijkste fase omdat hier daadwerkelijk ingezet wordt op een conversie. Echter is het makkelijker om in deze fase succes te boeken als je ook op de voorgaande fases focust. Hier is de doelgroep namelijk het vaakst ingesteld als een retargeting doelgroep. Het heractiveren van potentiële klanten die wel op jouw website zijn geweest, maar geen aankoop hebben gedaan of offerte hebben aangevraagd. Hoe meer aandacht je steekt in de voorgaande fases, hoe groter deze doelgroep is.

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

Ga voor een verkoop- of leadsdoelstelling, afhankelijk van jouw business. Focus je op het binnenhalen van conversies zoals offerte-aanvragen, verkopen of contactmomenten op basis van jouw doelstellingen.

Jouw doelgroep in deze fase is: Potentiële klanten die op jouw website zijn geweest die niet zijn geconverteerd. Het uitsluiten van bestaande klanten en geconverteerde bezoekers is belangrijk. Doe je dit niet, dan betaal je voor klanten die al eerder een actie hebben uitgevoerd.

Vergroot jouw zichtbaarheid met een full-funnel Display-strategie

Heb jij een duidelijk beeld van wat een conversie mag kosten, stel dan een doel-CPA of doel-ROAS in.

Qua boodschap gaat het om het verkrijgen van een actie, dit is dus een combinatie tussen jouw unieke kanten als bedrijf met een duidelijk call-to-action.

Fase CARE

In de fase Care bereik je bestaande klanten. Het doel hiervan is per bedrijf anders. Een webshop focust zich op een herhaalaankoop, bij een dienst is deze doelstelling vaak lastiger. Je kunt je in deze fase ook focussen op het binnenkrijgen van een review.

Binnen Google is het mogelijk om jouw klantlijsten te uploaden, zo kun je bestaande klanten bereiken. Geen toegang tot de benodigde klantdata? Dan kun je ook geconverteerde bezoekers kiezen.

De boodschap pas je aan op jouw specifieke doelstelling. Wel is het belangrijk dat je hier een bepaalde mate van dankbaarheid en wederkerigheid in laat terugkomen. Je wilt immers tevreden klanten.

Jouw nieuwe Display strategie

Zo heb je alle fases van de funnel ondergebracht in een volledige Display-strategie. Door niet alleen te focussen op jouw conversies haal je vaak meer uit je bereik, je wilt immers wel een grote groep potentiële klanten behouden. Wil jij een full-funnel strategie voor jouw bedrijf, op Display of op andere kanalen? Neem eens contact met ons op! Wij helpen je graag met het behalen van jouw doelstellingen.

Davina Schot
Davina SchotOnline marketeer

Met online marketing ondersteun ik ondernemers bij het bereiken van hun klant, op het juiste moment met de juiste boodschap.

Haal meer uit Display met een full-funnel marketingstrategie!

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten