Stap 1 - Werk vanuit je landingspagina
Waar het in het verleden nog ging om specifieke zoekwoorden en relevante advertenties voor je advertentiegroep (SKAG) werkt ‘Hagakure’ anders. In plaats van het focussen op de zoekwoorden gaat het om jouw landingspagina’s. Alle zoekwoorden die naar dezelfde landingspagina gestuurd worden kunnen in één advertentiegroep worden geplaatst.
Hierbij is het belangrijk om te focussen op landingspagina’s met genoeg verkeer. Kort gezegd, je advertentiegroep zou moeten streven naar minimaal 3000 impressies per week. Misschien is dit voor jouw bedrijf minder haalbaar. Streef dan naar het ophogen van je vertoningen. Voor alle landingspagina’s met een lager volume kun je een DSA-campagne maken.
Stap 2 - Brede zoekwoorden + uitsluiten
Bij ‘Hagakure’ zet je breed in. Het toevoegen van brede zoekwoorden is een ‘must’ bij deze structuur. Google beweegt nu steeds meer naar deze zoekwoorden, vaak zie je bij aanbevelingen al deze ‘quick win’ staan.
Met breed zoeken vang je alle termen af waar je brede zoekwoord onder kan vallen. Hierbij werkt google met ‘machine learning’. Door veel data te verzamelen én te bekijken met welke zoektermen geconverteerd wordt en welke niet, wordt jouw advertentie gematcht aan zoektermen. Zeker in het begin kan dit betekenen dat je vaker gematcht wordt op niet relevante (converterende) termen. Om meer controle te houden op je zoekwoorden, maak je gebruik van uitsluitingen. Als het ware adverteer je andersom. Je gaat juist bekijken waar je niet op gevonden wilt worden.
Stap 3 - Bespaar tijd met slim bieden
Deze methode werkt op basis van slim bieden. Zonder een slimme biedstrategie werkt ‘Hagakure’ niet voor je bedrijf. Met slim bieden geef je vrijheid aan Google Ads om te bekijken welke kosten passen bij jouw doelstelling. Voor veel bedrijven is dit een lastige afweging omdat je deels de controle uit handen geeft. Ook kun je hierdoor in het begin zeker meer kosten verwachten. Gelukkig biedt slim bieden methodes aan om toch de controle te houden op je kosten.
- Maximaliseren aantal conversies
Hierbij is het doel om zoveel mogelijk door jouw aangegeven conversies (aankopen, offertes, contactmomenten) binnen te slepen. Tegen iedere aannemelijke prijs. Meer controle? Kies dan voor een doel CPA. - Doel CPA
Hiermee stel je doelkosten per actie in. Je geeft aan maximaal € X te willen betalen voor jouw conversie. - Maximaliseren conversiewaarde
Zoveel mogelijk waarde generen. Deze methode werkt vooral voor webshops. Hierbij is het belangrijk dat je weet wat een conversie waard is. Meer controle? Kies dan voor een doel ROAS. - Doel ROAS
Hiermee geef je met een percentage weer hoeveel je terug wilt verdienen. Stel voor iedere uitgegeven € 1 wil je € 5 verdienen: dan is de ROAS 500%.
Stap 4 - Maak je advertenties relevant met RSA’s
Omdat je breed adverteert willen we een advertentie die in zoveel mogelijk situaties relevant is. De beste methode is hiervoor een responsieve search advertentie. Hierbij geef je veel koppen en beschrijvingen binnen dezelfde advertentie. Met al deze opties stelt Google zelf een passende ad op. Tips voor het opstellen van relevante advertenties lees je in deze blog.
Waarom ‘Hagakure’?
Veel bedrijven zien goede resultaten met Hagakure. Durf jij het al aan? Hieronder in het kort de voordelen van ‘Hagakure’:
- Een simpele, overzichtelijke structuur van jouw account
Eén advertentiegroep per landingspagina houdt het overzichtelijk en makkelijker te managen. - Minder tijd nodig
Omdat de ‘Hagakure’-structuur zich vooral berust op slim bieden en automatisering kost het minder tijd om te managen. - Betere performance
Google geeft de voorkeur aan brede zoekwoorden. Door deze toe te voegen presteer je beter. - Minder budget splitsing
Door het samenvoegen van advertentiegroepen op URL heb je minder last van budget splitsing. Hierdoor kun je budgetten echt focussen op de campagnes waar het wat oplevert.
Natuurlijk is het omzetten van jouw account spannend en is geen enkele methode zonder fouten.
Hagakure in beginstadium
- Minder controle
Door in te zetten op automatisering en minder op handmatig, verlies je een deel van de controle. Zo kun je geen CPC-biedingen toepassen. - Het kost meer
Zeker in het begin pak je met brede zoekwoorden veel verkeer. Dit verkeer is misschien niet altijd relevant terwijl je hiervoor wel geldt uitgeeft. Daarom uitsluiten. - In het begin tijdrovend
Door het bovenstaande punt ben je in het begin veel bezig met uitsluiten. Ook betekent toepassen van de methode voor veel bedrijven dat je account volledig herzien moet worden. - Let op dat je genoeg data kunt verzamelen
Ben jij een heel specifiek bedrijf? Dan past deze methode (nog) niet bij jou.
Wil jij Hagakure inzetten binnen jouw bedrijf? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op om te bekijken wat wij kunnen betekenen voor jouw Google-strategie.