E-mailmarketing: even opfrissen
Voor we de trends bespreken lichten we het begrip e-mailmarketing nog even toe. Onder e-mailmarketing verstaan we het versturen van nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven verstuur je niet zomaar uit het niets, maar hier zit een strategie achter waarin je o.a. je doelstelling en doelgroep hebt bepaald. Op basis van je strategie stel je een e-mailmarketing campagneplan op waarin je vermeldt wanneer je welk type nieuwsbrief gaat versturen. Ook naar wie je deze nieuwsbrieven gaat versturen.
Nu de begrippen weer vers in je geheugen zitten, zetten we de trends voor 2022 op een rijtje.
Trend 1: e-mailmarketing software
Dagelijks worden er wereldwijd zo’n 3 miljard nieuwsbrieven verstuurd. Veel van die nieuwsbrieven maken deel uit van een e-mailmarketing campagne. Dit is het plan waarin je het volgende aangeeft:
- Wanneer verstuur je welke nieuwsbrief?
- Naar welke personen verstuur je de nieuwsbrief?
Kortom, hoe krijg je de juiste boodschap bij de juiste ontvanger én op het juiste moment! Dit is stap 1 voor succesvolle e-mailmarketing.
Hoe weet je nu wat het juiste moment is om je nieuwsbrief te versturen? Ja, er zijn ‘algemene’ statistieken, maar dat is niet meer voldoende met al die concurrentie. Ons advies: maak gebruik van geavanceerde e-mailmarketing software.
Software die je de mogelijkheid biedt om verschillende campagnes naast elkaar te laten draaien en je een grote hoeveelheid aan data geeft. Op basis van de data weet jij bijvoorbeeld wanneer het ‘t beste moment is om je nieuwsbrief te versturen. Of welke titel zorgt voor het hoogste openingspercentage? Met deze gegevens ga je vervolgens weer aan de slag en stap je bijvoorbeeld over naar 2 e-mailmarketing campagne voor:
- Winkelwagen verlaters
- Klanten die wél tot aankoop overgingen
Trend 2: eenvoudig design
Traditiegetrouw versturen we fancy opgemaakte nieuwsbrieven. Soms zelfs met interactieve elementen zoals een carrousel. Dit is langzaamaan de norm geworden en hiermee val je niet meer op. Verras je ontvanger af en toe door gebruik te maken van een simpel design, bijvoorbeeld een tekst-only design. Met een tekst only-design lijkt het bovendien alsof de nieuwsbrief persoonlijk verstuurd is door een medewerker.
Overzichtelijk, eenvoudig en clean. Dat zijn de kenmerken van je design in 2022.
Trend 3: less is more
Wereldwijd worden er 3 miljard nieuwsbrieven per dag verzonden. 3x raden hoeveel nieuwsbrieven jouw ontvanger per dag ontvangt? Inderdaad een heleboel! Hoe meer nieuwsbrieven iemand ontvangt, hoe groter de kans dat jouw nieuwsbrief niet wordt (uit)gelezen.
Voor 2022 geldt: less is more! Houd je boodschap simpel en kort. Verstuur liever 2x per week een korte nieuwsbrief, dan 1x een lange (die waarschijnlijk niet wordt uitgelezen).
We herhalen het nog maar eens. Het gros van de nieuwsbrieven wordt via mobiele devices geopend en bekeken. Zorg voor een ontwerp en inhoud gebaseerd op mobile first.
Trend 4: user-generated content
Waarschijnlijk gaan we in 2022 steeds meer user-generated content zien. Content van gebruikers in de vorm van blogs en klantbeoordelingen spreken nu eenmaal meer aan dan de reclameteksten van een bedrijf zelf. User-generated content is namelijk authentiek en sympathiek. Bovendien wordt het vaak serieuzer genomen dan wanneer een bedrijf zijn producten of diensten zelf aanprijst.