Online marketing

Update: social media-afmetingen 2022

4 min leestijd

Visuele content wordt steeds belangrijker. Goed uitziende afbeeldingen en video’s werken zelfs conversieverhogend. Daarom zetten we de afmetingen per social mediakanaal voor dit jaar op een rijtje. 

Update: social media-afmetingen 2022

Waarom zijn afbeeldingsformaten van belang?

We frissen je geheugen graag nog een keertje op… Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Het gebruik van de juiste afbeeldingsformaten is dan ook belangrijk om je afbeelding goed over te laten komen. Je wilt immers geen afbeelding publiceren waar een deel tekst wegvalt of waar iemand maar half opstaat. Wist je dat bezoekers vaak eerst de pagina scannen voordat ze ‘m lezen? En dat afbeeldingen en video’s op dat moment het meeste opvallen? Nu deze visuele content zo belangrijk is geworden, zorg jij er natuurlijk ook voor dat jouw afbeeldingen goed vertoond worden. Dit overzicht van afbeeldingsformaten helpt je hierbij.

Social media-afmetingen 2022

Er zijn diverse partijen die elk jaar een handig naslagwerk voor marketeers en beheerders van social mediakanalen opstellen. Hierin zetten ze de belangrijkste social media-afmetingen op een rijtje. Handig! Wij delen de informatie van de partijen Hootsuit en Blog2Social graag met je.

Dit zijn de afbeeldingsformaten voor social mediaplatformen van 2022:

Afbeeldingen Facebook

Actief op Facebook? Dan zijn dit de ideale afbeeldingsformaten:

  • Omslagfoto: 851 x 315 pixels
  • Profielfoto: 170 x 170 pixels
  • Afbeelding bericht: 1200 x 630 pixels
  • Afbeelding Facebookverhaal: 1080 x 1920 pixels

Afbeeldingen Instagram

Dit zijn de afbeeldingsformaten die je dit jaar het beste kunt aanhouden op Instagram.

  • Profielfoto: 320 x 320 pixels
  • Afbeelding horizontaal bericht: 1080 x 566 pixels
  • Afbeelding portretfoto: 1080 x 1350 pixels
  • Vierkante afbeelding: 1080 x 1080 pixels
  • Afbeelding Instagramstory: 1080 x 1920 pixels
  • Afbeelding hoogtepunt: 161 x 161 pixels

Afbeeldingen LinkedIn

Heb jij een persoonlijk LinkedIn-account? Geef jouw account dan een professionele uitstraling met onderstaande afbeeldingsformaten.

  • Omslagfoto: 1584 x 396 pixels
  • Profielfoto: 400 x 400 pixels
  • Afbeelding bericht: 1200 x 627 pixels
  • Afbeelding bericht link delen: 1200 x 627 pixels

Afbeeldingen LinkedIn Business

Actief op LinkedIn met een bedrijfsprofiel? Gebruik dan onderstaande afbeeldingsformaten om je bedrijf te profileren.

  • Omslagfoto: 1128 x 191 pixels
  • Afbeelding bedrijfslogo: 300 x 300 pixels
  • Hoofdafbeelding tabblad Life: 1128 x 376 pixels
  • Afbeelding aangepaste modules tabblad Life: 502 x 282 pixels
  • Afbeelding tabblad bedrijf foto’s: 900 x 600 pixels

Afbeeldingen Pinterest

Meer visueel dan Pinterest kan bijna niet. Maak je afbeeldingen voor Pinterest op in de volgende formaten:

  • Omslagfoto: 800 x 450 pixels
  • Profielfoto: 165 x 165 pixels
  • Afmetingen pins: 1000 x 1500 pixels met aspectverhouding 2:3
  • Afmetingen story pins: 1080 x 1920 pixels

Afbeeldingen Twitter

Wil je een afbeelding op Twitter delen? Houd dan rekening met de volgende formaten:

  • Omslagfoto: 1500 x 500 pixels
  • Profielfoto: 400 x 400 pixels
  • Afbeelding in-stream afbeeldingen: 1600 x 900 pixels
  • Afbeelding cards: 120 x 120 pixels

Afbeeldingen en video’s YouTube

Publiceer jij bedrijfs- of productvideo’s op YouTube? Zorg ervoor dat je YouTube-kanaal het digitale visitekaartje van je bedrijf is door je profielinformatie volledig in te vullen en de juiste afbeeldingsformaten te gebruiken.

  • Omslagfoto: 2048 x 1152 pixels
  • Profielfoto: 800 x 800 pixels
  • Video: 1280 x 720 pixels

Afbeeldingen Snapchat

Snapchat, het is een populair social mediakanaal om tijdelijke video’s op te delen. Adverteren kan dus interessant zijn op dit medium. Maak je afbeeldingen op in deze formaten om goed over te komen:

  • Afbeelding advertentie: 1080 x 1920 pixels
  • Afbeelding geofilter: 120 x 120 pixels

Video’s TikTok

TikTok blijft een populair kanaal onder tieners en twintigers. Om hier een goede indruk achter te laten maak jij je video’s op aan de hand van deze eigenschappen:

  • Afbeelding profielfoto: 20 x 20 pixels
  • Video: 1080 x 1920 pixels
  • Verticaal. Beeldverhouding 9:16 of 1:1 voor sidebars
  • Maximale lengte van TikTok video: 15 seconden of 60 seconden voor verschillende video’s die je combineert in een TikTok post.

Google Mijn Bedrijf

Hoewel Google Mijn Bedrijf niet helemaal in het rijtje van social mediaplatformen thuishoort, sluiten we het overzicht graag af met de afbeeldingsformaten voor het Google My Business profiel.

  • Omslagfoto: 1080 x 608 pixels
  • Profielfoto: 250 x 250 pixels
  • Afbeelding bericht: 497 x 373 pixels

Aan de slag!

Hoe lang is het geleden dat jij je profielfoto of omslagfoto hebt aangepast? Fris je social media-account nu op met nieuwe foto’s en maak ze direct in het juiste formaat op!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten