Online marketingRemarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?

4 min leestijd
Wendy de Clerck

Misschien zonder dat je jezelf ervan bewust was, heb je al te maken gehad met remarketing. Denk maar eens aan afbeeldingen, afkomstig van een website die je eerder hebt bezocht, die ‘ineens’ op bijvoorbeeld Nu.nl verschijnen. Dit is een vorm van remarketing en wordt ook wel retargeting genoemd. Hoe dit werkt en waarom bedrijven remarketing inzetten? We leggen het je graag uit.

Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?

Wat is remarketing?

Remarketing of retargeting is een online marketingmethode waarbij je eerdere bezoekers van je website of webshop opnieuw online benadert. Dit met gerichte beeldadvertenties, tekstadvertenties of video-advertenties.

Het doel van remarketing

Het belangrijkste doel van remarketing is om je websitebezoekers alsnog tot aankoop of aanvraag over te laten gaan. Er kunnen veel factoren zijn waarom bezoekers niet tot aankoop overgaan, maar het inzetten van remarketing is vaak een goede oplossing. Het conversiepercentage wordt bijna altijd verhoogd. Bovendien vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf.

Hoe werkt remarketing?

Remarketing is dus het vertonen van advertenties aan personen die eerder je website hebben bezocht. Maar hoe weet een website dat jij hem hebt bezocht? Door de geplaatste cookie. Iedere website is verplicht om een cookiemelding te vertonen die jij als bezoeker kan accepteren of afwijzen. Wanneer je op accepteren klikt, plaatst de website een cookie.

Een cookie is een klein bestand dat stukjes informatie opslaat, zonder daarbij gevoelige persoonlijke gegevens op te slaan. Deze persoonlijke cookie-ID wordt toegevoegd aan de remarketingdoelgroep(en). Wanneer een bezoeker jouw website verlaat, vertelt de cookie jouw advertentieplatform wanneer die bezoeker een andere website bezoekt. Op deze manier kunnen advertenties vertoond worden aan eerdere websitebezoekers.

In ons eerdere blog lees je alles over cookies.

Vormen van remarketing

Remarketing is op verschillende manieren toe te passen. De meest ingezette vormen van remarketing zijn:

Google Display remarketing

Je remarketing advertenties worden weergegeven als beeldadvertentie op andere websites binnen het Google Display netwerk. Het is Display netwerk is een verzameling van meer dan 2 miljoen websites, video’s en apps waar je advertenties kunnen worden weergegeven.

Dynamische remarketing

Dynamische remarketing gaat een stap verder dan normale remarketing. Met dynamische remarketing toon je namelijk de producten die door bezoekers zijn bekeken. Deze advertenties worden als Display-advertenties weergegeven op andere websites binnen het Google Display netwerk.

Video-remarketing/ YouTube retargeting

De remarketing advertenties worden in de vorm van een pre-roll videoadvertentie op YouTube en andere Google weergavepartners weergegeven. Dit aan bezoekers die je website eerder hebben bezocht.

Search remarketing

Dit zijn tekstadvertenties die worden getoond aan Google-bezoekers die een relevante zoekopdracht invoeren en jouw website al eens bezocht hebben. Het verschil met het Google Display netwerk is dat je de doelgroep niet bereikt door het tonen van beeldadvertenties, maar door tekstadvertenties bovenaan de Google zoekresultaten.

Social media remarketing

Zowel via Facebook als LinkedIn kun je bezoekers retargeten. Hiermee toon je advertenties aan Facebook of LinkedIn-gebruikers die je website hebben bezocht. Voor beide moet je wel een pixel installeren.

Remarketing inzetten?

Overtuigd van de mogelijkheden die remarketing jouw website of webshop biedt? Neem contact op met Nederdesign. Wij bekijken graag de remarketing mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Wendy de Clerck
Wendy de ClerckOnline marketeer

Met online marketing verbeter ik samen met ondernemers hun content om hun online vindbaarheid te vergroten.

Op een slimme manier contact leggen met bezoekers?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten