Online marketing5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

4 min leestijd
Wendy de Clerck

Binnen 5 seconden bepalen je potentiële klanten of ze op je advertentie klikken of niet. In die 5 seconden moet jij hen overtuigen om op jouw advertentie te klikken en niet op die van je concurrenten. Vind jij het lastig om goede advertentieteksten te schrijven? Je bent niet de enige. Met onderstaande 5 tips helpen we je om betere advertentieteksten te maken.

5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

Tip 1: Gebruik de maximale advertentieruimte

Google geeft je een bepaald aantal karakters voor je advertentietekst. Onze eerste tip is dan ook: haal het maximale uit je advertenties door het totale aantal karakters te benutten. Vul ook alle koppen, beschrijvingen en de weergavepaden in. Op deze manier deel je zoveel mogelijk informatie met je potentiële klant.

Hieronder vind je een overzicht van het aantal karakters per type tekstadvertentie.

Responsive tekstadvertentie

  • 15 koppen van elk 30 karakters
  • 4 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Uitgebreide tekstadvertentie

  • 3 koppen van elk 30 karakters
  • 2 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Tip 2: Gebruik keyword insertion

Keyword insertion is een geavanceerde Google Ads functie waarmee je automatisch een zoekwoord toevoegt aan de advertentietekst. Dit op basis van de zoekwoorden van de klant. Door deze functie te gebruiken, komt de zoekopdracht terug in je advertentietekst.

Bijvoorbeeld: je hebt een advertentiecampagne voor SunPower zonnepanelen en iemand zoekt op ‘SunPower 410  zonnepanelen’. Dan kun je jouw advertentie relevanter maken door het zoekwoord ‘SunPower 410 WP Zonnepanelen” terug te laten komen in je advertentie. Google geeft je advertentie hierdoor een hogere relevantiescore. Zo krijgt je advertentie een hogere kwaliteitsscore, waardoor je minder hoeft te betalen voor een klik. Bovendien is de potentiële klant eerder geneigd om op je advertentie te klikken.

Met de keyword insertion tool zorg je ervoor dat jouw advertentieteksten automatisch worden aangepast aan de zoekopdrachten die jouw potentiële klanten invoeren. Dit doe je door de code {KeyWord: jouwzoekwoord} in te vullen in de kop of beschrijving. Bijvoorbeeld: {KeyWord: Sunpower 410 WP zonnepanelen}. Hierbij is het deel {KeyWord} de Google-code en {jouwzoekwoord} is het woord dat wordt ingevuld.

Tip 3: Maak verschillende advertentiegroepen voor verschillende doelgroepen

Zoals vaak, geldt ook hier: hoe persoonlijker de boodschap, hoe beter! Stel dat je op maat gemaakte oordoppen verkoopt en zowel bedrijven als particulieren tot je doelgroep behoren. Dit zijn twee totaal verschillende doelgroepen die je eigenlijk niet met één advertentietekst kunt aanspreken en overtuigen. Wanneer jouw product of dienst geschikt is voor meerdere doelgroepen, maak dan aparte advertentieteksten per doelgroep.

In het geval van de oordoppen maken we twee advertentieteksten: één voor particulieren en één voor de zakelijke markt. Een voorbeeld van een advertentietekst kan zijn:

“De Hearing Pro Group levert gehoorbescherming op maat voor bedrijven. Aanmeten, levering, instructie en controle bij u op locatie op een door u gewenst moment. Maak een afspraak.”

Of

“Voor iedere situatie hebben wij de juiste oordoppen. Op maat gemaakte, comfortabele oordoppen voor het zwemmen, motorrijden of bezoek aan een festival. Maak nu een afspraak.”

Tip 4: Maak gebruik van de extensies

Google biedt naast koppen, beschrijvingen en weergavepaden ook de mogelijkheid om je advertenties uit te breiden met extensies. We schreven eerder al een blog over de toegevoegde waarde van de Google Ads extensies. Door gebruik te maken van Google Ads extensies vallen je advertenties meer op. Bovendien biedt een sitelinkextensie je de mogelijkheid om een extra link naar een belangrijk pagina op je website op te nemen, zonder dat je hiervoor een nieuwe advertentie moet maken. Lees ons eerdere blog “Ontdek de toegevoegde waarde van Google Ads Extensies” om alle toegevoegde waarden te ontdekken en voor een uitleg over hoe je de extensies instelt.

Tip 5: Gebruik de taal van je doelgroep

Jouw potentiële klanten moeten je advertentie begrijpen, dus gebruik geen vaktermen als je doelgroep deze niet begrijpt. Denk bijvoorbeeld aan medische termen zoals “een neurovasulaire aandoening” terwijl dit in de volksmond gewoon migraine heet. Schrijf je advertenties in de taal van je doelgroep. Zo laat je zien dat je je doelgroep begrijpt en zijn ze eerder geneigd op je advertentie te klikken.

Wendy de Clerck
Wendy de ClerckOnline marketeer

Met online marketing verbeter ik samen met ondernemers hun content om hun online vindbaarheid te vergroten.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je advertentieteksten?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten