Online marketing

5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

4 min leestijd

Binnen 5 seconden bepalen je potentiële klanten of ze op je advertentie klikken of niet. In die 5 seconden moet jij hen overtuigen om op jouw advertentie te klikken en niet op die van je concurrenten. Vind jij het lastig om goede advertentieteksten te schrijven? Je bent niet de enige. Met onderstaande 5 tips helpen we je om betere advertentieteksten te maken.

5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

Tip 1: Gebruik de maximale advertentieruimte

Google geeft je een bepaald aantal karakters voor je advertentietekst. Onze eerste tip is dan ook: haal het maximale uit je advertenties door het totale aantal karakters te benutten. Vul ook alle koppen, beschrijvingen en de weergavepaden in. Op deze manier deel je zoveel mogelijk informatie met je potentiële klant.

Hieronder vind je een overzicht van het aantal karakters per type tekstadvertentie.

Responsive tekstadvertentie

  • 15 koppen van elk 30 karakters
  • 4 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Uitgebreide tekstadvertentie

  • 3 koppen van elk 30 karakters
  • 2 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Tip 2: Gebruik keyword insertion

Keyword insertion is een geavanceerde Google Ads functie waarmee je automatisch een zoekwoord toevoegt aan de advertentietekst. Dit op basis van de zoekwoorden van de klant. Door deze functie te gebruiken, komt de zoekopdracht terug in je advertentietekst.

Bijvoorbeeld: je hebt een advertentiecampagne voor SunPower zonnepanelen en iemand zoekt op ‘SunPower 410  zonnepanelen’. Dan kun je jouw advertentie relevanter maken door het zoekwoord ‘SunPower 410 WP Zonnepanelen” terug te laten komen in je advertentie. Google geeft je advertentie hierdoor een hogere relevantiescore. Zo krijgt je advertentie een hogere kwaliteitsscore, waardoor je minder hoeft te betalen voor een klik. Bovendien is de potentiële klant eerder geneigd om op je advertentie te klikken.

Met de keyword insertion tool zorg je ervoor dat jouw advertentieteksten automatisch worden aangepast aan de zoekopdrachten die jouw potentiële klanten invoeren. Dit doe je door de code {KeyWord: jouwzoekwoord} in te vullen in de kop of beschrijving. Bijvoorbeeld: {KeyWord: Sunpower 410 WP zonnepanelen}. Hierbij is het deel {KeyWord} de Google-code en {jouwzoekwoord} is het woord dat wordt ingevuld.

Tip 3: Maak verschillende advertentiegroepen voor verschillende doelgroepen

Zoals vaak, geldt ook hier: hoe persoonlijker de boodschap, hoe beter! Stel dat je op maat gemaakte oordoppen verkoopt en zowel bedrijven als particulieren tot je doelgroep behoren. Dit zijn twee totaal verschillende doelgroepen die je eigenlijk niet met één advertentietekst kunt aanspreken en overtuigen. Wanneer jouw product of dienst geschikt is voor meerdere doelgroepen, maak dan aparte advertentieteksten per doelgroep.

In het geval van de oordoppen maken we twee advertentieteksten: één voor particulieren en één voor de zakelijke markt. Een voorbeeld van een advertentietekst kan zijn:

“De Hearing Pro Group levert gehoorbescherming op maat voor bedrijven. Aanmeten, levering, instructie en controle bij u op locatie op een door u gewenst moment. Maak een afspraak.”

Of

“Voor iedere situatie hebben wij de juiste oordoppen. Op maat gemaakte, comfortabele oordoppen voor het zwemmen, motorrijden of bezoek aan een festival. Maak nu een afspraak.”

Tip 4: Maak gebruik van de extensies

Google biedt naast koppen, beschrijvingen en weergavepaden ook de mogelijkheid om je advertenties uit te breiden met extensies. We schreven eerder al een blog over de toegevoegde waarde van de Google Ads extensies. Door gebruik te maken van Google Ads extensies vallen je advertenties meer op. Bovendien biedt een sitelinkextensie je de mogelijkheid om een extra link naar een belangrijk pagina op je website op te nemen, zonder dat je hiervoor een nieuwe advertentie moet maken. Lees ons eerdere blog “Ontdek de toegevoegde waarde van Google Ads Extensies” om alle toegevoegde waarden te ontdekken en voor een uitleg over hoe je de extensies instelt.

Tip 5: Gebruik de taal van je doelgroep

Jouw potentiële klanten moeten je advertentie begrijpen, dus gebruik geen vaktermen als je doelgroep deze niet begrijpt. Denk bijvoorbeeld aan medische termen zoals “een neurovasulaire aandoening” terwijl dit in de volksmond gewoon migraine heet. Schrijf je advertenties in de taal van je doelgroep. Zo laat je zien dat je je doelgroep begrijpt en zijn ze eerder geneigd op je advertentie te klikken.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten