Online marketing

Internationaal gaan? 4 aandachtspunten!

4 min leestijd

Wil jij het graag verder zoeken dan Nederland? Of misschien krijg je langzaam steeds meer klanten die geen Nederlands spreken, terwijl alles op je website wél Nederlandstalig is. Een goede manier om je online diensten toekomstbestendig te maken is internationaliseren.

Internationaal gaan? 4 aandachtspunten!

Internationaliseren, hoe pak ik het aan?

De laatste jaren is het steeds belangrijker geworden om goed vindbaar te zijn. Wanneer je meer mensen wil bereiken, dan is de kans groot dat je op een gegeven moment buiten de landsgrenzen gaat.

Wanneer je het buiten Nederland zoekt, dan ga je in principe internationaal en spreken we van internationaliseren. Nu is het zo dat er geen websites zijn die enkel in Nederland bereikbaar zijn, want wanneer een website live staat, dan is deze wereldwijd te bereiken. Maar bij internationaliseren hebben we het over het bruikbaar zijn van je website of webapplicatie vanuit het buitenland. Maar wat zijn punten om op te letten wanneer je je diensten uit wil breiden naar het buitenland? We lichten het toe!

Taal

Het grootste struikelblok is in bijna alle gevallen de taal. Nederlands is niet de makkelijkste taal en wereldwijd gezien spreekt nog geen 0.4% van de wereldbevolking Nederlands. Laat alle teksten dus vertalen door een professionele vertaler. Het lijkt misschien een inkoppertje, maar iemand die een taal écht kent zal alle aspecten van een taal goed kunnen vertalen. Inclusief zinsbouw en accenten op de juiste woorden. In België wordt bijvoorbeeld ook Nederlands gesproken, maar worden woorden soms anders gebruikt. Engels is natuurlijk een goede uitbreiding; over de hele wereld wordt Engels gesproken. Maar ook hier geldt: een professionele vertaler zal betere teksten kunnen maken door kleine (vaak culturele) verschillen.

Domeinnamen

Wanneer je gaat internationaliseren is het van groot belang dat je uitbreidingstalen goed gevonden worden. Je zou kunnen kiezen voor een subdomein zoals https://be.website.com maar ook voor https://www.website.be of https://www.website.com/be. Kijk dus van tevoren welke domeinen er nog beschikbaar zijn en leg deze vast. Wil je uitbreiden buiten Europa? Dan kan het zelfs interessant zijn om je hosting (deels) in de buurt van het betreffende land onder te brengen. Zo zorg je ervoor dat de laadtijden zo laag mogelijk zijn.

HTML-tags

De HTML-tags “lang” en “Hreflang” bepalen in welke taal de pagina is geschreven. Door deze goed aan te passen vinden de zoekmachines je website beter en kom je dus hoger in de ranking. Meer informatie hierover vind je hier.

Zorg er daarnaast voor dat je altijd kan schakelen tussen verschillende talen. Dit doe je bijvoorbeeld door een klikbaar Nederlands, Frans en Engels vlaggetje bovenaan de pagina te plaatsen.

SEO

Doe een zoekwoordenonderzoek voor alle talen. In andere landen worden niet altijd dezelfde woorden gebruikt om naar producten of diensten te zoeken. Laat dus voor elke taal een zoekwoordenonderzoek uitvoeren om er zeker van te zijn dat jouw website in alle landen goed gevonden gaat worden.

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine, daarom lijkt het logisch om deze ook in andere landen te gebruiken. Maar niet in alle landen voert Google de boventoon. Zoek dus van tevoren uit welke zoekmachine je het beste kan gebruiken om gevonden te worden in het betreffende land.

Conclusie

Het zijn geen ingewikkelde veranderingen wanneer je bereikbaar en vindbaar wil zijn buiten Nederland, maar er zijn altijd verschillen die maken dat het beter is om hulp te vragen van bijvoorbeeld professionele vertalers. Zo zorg je ervoor dat je ook in het buitenland gevonden wordt én juist overkomt.

Bonustip

Wil je het zoeken bij onze zuiderburen? Laat je website dan vervlaamsen! Dit zijn veelal kleine aanpassingen en je bereikt ineens veel meer (Nederlandssprekende) mensen die ook op geringe afstand wonen.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten