Online marketing

Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories

3 min leestijd

Plaatste jij in je Instagram Stories vaak linkjes naar je website met behulp van de swipe-up functie? Lees dan snel dit blogartikel, want wij leggen je graag uit hoe jij je volgers opnieuw naar je website leidt.

Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories

Instagram heeft de handige en gebruiksvriendelijke swipe-up functie om volgers naar je website te leiden vervangen door een link-sticker. Tot voor kort was de sticker enkel te gebruiken voor Instagramgebruikers met een geverifieerd account (blauw vinkje) en 10.000 volgers, maar nu kan iedereen de link-sticker gebruiken.

Waar vind je de link-sticker?

Om een link-sticker te kunnen toevoegen dien je eerst een Instagram Story te maken. Open je Instagram Stories en maak een foto of video. Vervolgens klik je op het ‘lachende vierkantje’ en kies je voor ‘link’. Je kunt nu de URL intypen. Klik nu rechtsboven op klaar en de link wordt toegevoegd in je story. Makkelijk!

Voordelen van de link-sticker

Alhoewel de swipe-up functie een uiterst gebruiksvriendelijke functie was om meer volgers naar je website te leiden, biedt de nieuwe link-sticker wel een aantal voordelen. Zo is de link-sticker overal in je story te plaatsen, kun je de grootte en kleur van je sticker aanpassen en is de sticker een stuk beter zichtbaar dan de swipe-up functie die enkel onderaan je story te zien was.

Bovendien is het begin van de URL zichtbaar, waardoor iedere gebruiker precies weet waar hij op klikt én kan er op de story gereageerd worden terwijl dit bij de swipe-up niet mogelijk was. En als laatste: de link-sticker iets voor iedereen beschikbaar, ook als je minder dan 10.000 volgers hebt.

Waarom deze keuze?

Instagram lijkt deze wijziging doorgevoerd te hebben om het engagement binnen het eigen platform te stimuleren. Zoals aangegeven kon je bij de swipe-up functie niet reageren op een story en kan dit bij de link-sticker wel. Op deze manier stimuleer je dat gebruikers op het eigen platform blijven, als het ware is de shopping functie nu geïntegreerd in de Instagram Story. Daarnaast geeft Instagram aan dat ze met deze wijziging de Instagramgebruiker meer controle willen geven over hun creativiteit. De sticker is immers aan te passen in de gewenste kleur, formaat en kun je plaatsen waar je wilt in de story.

Zijn er ook nadelen?

Op dit moment is het moeilijk om aan te geven of deze wijziging ook nadelige gevolgen heeft. Een mogelijk nadeel is dat de call to action verdwenen is. De link-sticker is echt een URL en we weten niet hoe dit de klikratio beïnvloed. Klikken er juist meer mensen, omdat de link beter zichtbaar is of juist minder omdat de call to action verdwenen is? De toekomst zal het uitwijzen. Wij willen je vooral het advies geven: probeer het uit! 

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten