Online marketingNieuw: beeldextensie in advertenties

6 min leestijd
Wendy de Clerck

Sinds kort is het mogelijk om beeldextensies in te schakelen bij Google en Bing advertenties. Naast de advertentietekst wordt er een kleine afbeelding vertoond in de zoekresultaten. Nieuwsgierig naar deze beeldextensies? We vertellen je er meer over en leggen je uit hoe je de extensie toevoegt aan je advertenties.

Nieuw: beeldextensie in advertenties

Wat zijn Google Ads Extensies?

Even opfrissen! Google Ads Extensies zijn een manier om je Google Search Advertenties uit te breiden met aanvullende informatie zoals bijvoorbeeld een telefoonnummer of bedrijfslocatie. Elke zoekadvertentie in Google Ads bestaat uit drie koppen en twee beschrijvingen. Om op te vallen en ervoor te zorgen dat mensen op jouw advertentie klikken, voeg je Google Ads extensies toe.

Hoe meer extensies je toevoegt, hoe meer je advertentie opvalt tussen de andere advertenties en organische zoekresultaten en hoe meer kliks én dus bezoekers je advertenties zullen opleveren. En nu is er dus een nieuwe extensie: de beeldextensie!

Wat is een beeldextensie?

Het woord zegt het al, een beeldextensie is het toevoegen van een afbeelding aan je Google Ads of Microsoft Ads (Bing Ads). Een kleine afbeelding wordt vertoond naast de tekst van de zoekadvertentie en in de zoekresultaten. Een extra mogelijkheid om je tekstuele boodschap kracht bij te zetten en beter op te vallen.

4 redenen om de nieuwe beeldextensie te gebruiken

Een afbeelding als ondersteuning van je tekstadvertentie… er zijn toch andere advertentiemogelijkheden binnen Google Ads en Microsoft Bing? Ja, inderdaad er zijn andere visuele campagnetypes om op te vallen met afbeeldingen. Bijvoorbeeld een Display-campagne of een Shopping-campagne. Waarom we toch beeldextensies aanraden? We geven je vier redenen.

  1. Een afbeelding trekt nu eenmaal meer aandacht dan een tekst. Bovendien zijn de beeldextensies nieuw waardoor een tekstadvertentie aangevuld met een afbeelding zeker de aandacht zal trekken.
  2. Soms is het lastig om je product of dienst te omschrijven in 120 woorden (het maximale aantal tekens in een advertentie). Een afbeelding kan dit vaak wel in één oogopslag duidelijk maken. Door een afbeelding toe te voegen geef je een beter beeld van wat jouw bedrijf doet, dit zorgt er uiteindelijk voor dat de juiste mensen op je advertentie klikken.
  3. Ga de concurrentie aan! Door nu beeldextensies toe te voegen aan je advertenties ben je de concurrentie wellicht een stap voor en val jij op.
  4. Vergroot je naamsbekendheid en merkbekendheid door duidelijke en veelzeggende afbeeldingen toe te voegen.

Waar je rekening mee moet houden bij het toevoegen van beeldextensies

In Bing Ads is de nieuwe beeldextensie al volledig beschikbaar, Google is nog bezig met de uitrol in Nederland. Het is dus mogelijk dat jij de beeldextensies nog niet kunt toevoegen. Als je de beeldextensie gaat toevoegen zijn er een aantal dingen goed om te weten:

  • Beeldextensies zijn gratis. Je betaalt net als bij de andere extensies alleen wanneer er op je advertentie wordt geklikt.
  • Je kunt maximaal 20 afbeeldingen toevoegen, zowel liggende als vierkante afbeeldingen.
  • We raden je aan vierkante afbeeldingen toe te voegen, want we zien dat vierkante afbeeldingen op dit moment vaker worden vertoond dan de liggende afbeeldingen.
  • Microsoft en Google moeten de beeldextensies goedkeuren, dit kan tot 5 dagen duren.
  • Google heeft nog een aantal kwaliteitseisen, bijvoorbeeld dat je account al 90 dagen actief moet zijn. Bekijk hier alle image quality requirements.

Zo voeg je een beeldextensie toe aan je Search advertenties

De nieuwe beeldextensies vind je net als de andere extensies bij ‘Extensies’ in je campagne of advertentiegroep. Open de campagne of advertentiegroep en navigeer naar ‘advertenties en extensies’ en klik op ‘extensies’.

Je kunt nu op het blauwe plusje klikken en voor de beeldextensie kiezen, maar je kunt ook naar onderen scrollen en daar voor de afbeelding extensie kiezen.

Voeg nu minimaal 3 afbeeldingen toe en klik op opslaan. De beeldextensie is nu aangemaakt. Het kan dus een aantal dagen duren voordat de beeldextensie vertoond wordt. Hou het in de gaten en bekijk zeker de statistieken van je campagne zodra de afbeeldingen vertoond worden.

Wendy de Clerck
Wendy de ClerckOnline marketeer

Met online marketing verbeter ik samen met ondernemers hun content om hun online vindbaarheid te vergroten.

Hulp nodig bij het instellen van de beeldextensie?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten