Online marketing

Tips voor een goede social media contentkalender

4 min leestijd

Actief zijn op social media. Het betekent dat je regelmatig content deelt in de vorm van berichten of verhalen. Heb jij moeite om op frequente basis content te delen op je social mediakanalen? Dan kan een contentkalender een goede oplossing voor je zijn. We vertellen je er meer over…

Tips voor een goede social media contentkalender

Waarom het regelmatig delen van content belangrijk is

Als bedrijf kun je bijna niet meer zonder één of meerdere social mediakanalen. De verschillende kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram, maar ook TikTok en YouTube, zorgen voor zichtbaarheid en herkenbaarheid van jouw bedrijf.

Door regelmatig berichten te plaatsen kom je onder de aandacht van je volgers. Maar hier wrikt meestal ook de schoen, wat is regelmatig? Voor de een is dat elke dag, voor de ander 1 keer per week. En welke content moet je dan delen? In ieder geval content die de aandacht van je volgers vasthoudt. Een contentkalender kan je hierbij helpen en ervoor zorgen dat jij frequent content deelt.

De contentkalender

De social media contentkalender is niets meer en niets minder dan een door jou opgesteld document waarin staat welke content je op welk kanaal en op welke dag deelt. Door de inhoud van je berichten en verhalen van tevoren te bepalen en vast te leggen kun jij regelmatig content delen op de gewenste social media platforms. De voordelen van een contentkalender op een rij:

  • Hogere kwaliteit content door een goede voorbereiding;
  • Het bespaart tijd en stress;
  • Je deelt regelmatig content;
  • Speciale of belangrijke momenten voor je bedrijf vergeet je nooit meer;
  • Het zorgt voor inspiratie;
  • Verhoogt de betrokkenheid en zichtbaarheid;
  • Je verkleint het risico op fouten.

Hoe maak je een contentkalender?

Eerst en vooral is het belangrijk om er de tijd voor te nemen, zeker als je voor het eerst een contentkalender gaat opstellen. Voordat je de contentkalender gaat maken is het belangrijk dat je weet voor wie je de content maakt en waar je deze gaat publiceren. Daarom is stap 1 het opstellen van je social mediastrategie als je dit nog niet hebt gedaan.

In de social mediastrategie bepaal je wat de doelstellingen zijn, wie je doelgroep is, welke boodschap je wil delen en op welke social media platformen je actief bent. Nu dit in kaart is gebracht kun je de content inplannen.

Stap 1: Open een programma waarin jij je contentkalender gaat maken. Dit kan een Excel-bestand of een Word-bestand zijn, maar er worden ook diverse (gratis) tools aangeboden, zoals de Coosto contentkalender en de Whello-contentkalender.

Stap 2: Maak een maandoverzicht met alle dagen van de maand. Benoem direct speciale dagen, zoals feestdagen, maar bijvoorbeeld ook de start van de uitverkoop of een verjaardag van een collega. Wellicht een inkoppertje, maar door dit overzicht weet jij wel precies hoeveel dagen je hebt om relevante content te delen en je ziet in één oogopslag welke bijzondere momenten er zijn om content over te delen.

Stap 3: Gebruik je contentcategorieën. Op basis van je social mediastrategie heb je bepaald welk type content je gaat delen. Bijvoorbeeld het delen van je blog, een winactie, product in de schijnwerpers, een kijkje achter de schermen enzovoort. Benoem je categorieën in de kalender, bijvoorbeeld maandag: delen blog, woensdag: product in de schijnwerpers en zaterdag: een kijkje achter de schermen. Zo zorg je niet alleen voor afwisselende berichten voor je volgers maar ook voor een duidelijk overzicht voor jezelf zodat je weet wanneer je welke content moet maken en publiceren.

Stap 4: Benoem de social mediakanalen. Wanneer ga je iets plaatsen op Instagram en wanneer op LinkedIn? Vanuit je social mediastrategie weet je welke kanalen belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Stap 5: Geef aan wie verantwoordelijk is voor het delen van de content. Ben jij de enige die de social media verzorgt of doe je het samen met een compleet team waar iedereen zorgt voor het maken en inplannen van de content? Verwerk de namen van de verantwoordelijken in de kalender, zo zorg je ervoor dat de content op de juiste plek en op het juiste moment wordt gedeeld.

Nu heb je een contentkalender voor een maand. En hoe nu verder…?

Aan de slag met je contentkalender

Als je alle voorgaande stappen hebt doorlopen heb je een overzichtelijke contentkalender. Je kunt precies zien op welke dag je welke content gaat publiceren en wie dit doet. Er zijn nog twee dingen die je nu moet doen: het maken van de content én het publiceren ervan.

Laat je creativiteit de vrije loop en ga aan de slag met het maken van de berichten en verhalen volgens jouw contentkalender. Klaar? Plan je berichten direct in. Geen stress meer over het plaatsen van je berichten, want dankzij de contentkalender weet je precies wanneer je welk bericht wilt publiceren. Het mooiste aan dit verhaal: ook je content kun je van tevoren inplannen. Fijn hé?

Er zijn verschillende mogelijkheden om social mediaberichten in te plannen. Berichten op Facebook en Instagram kun je bijvoorbeeld inplannen met behulp van de Facebook Business Suite en er zijn ook (betaalde) tools waarmee je berichten kunt inplannen op alle social mediakanalen. Voorbeelden zijn Coosto, Hootsuite, LaterSemRush en Tailwind.

Conclusie

Door het maken van een contentkalender en deze aan te houden, deel jij regelmatig relevante content op je social mediakanalen. Het bespaart je tijd en stress, het voorkomt de kans op fouten en je deelt betere content waardoor de zichtbaarheid van je bedrijf wordt vergroot.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten