Waarom je klanten wil werven via LinkedIn
Volgens onderzoeksbureau Newcom heeft LinkedIn 5 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1 miljoen dagelijkse gebruikers. Dit zijn dus 5 miljoen potentiële klanten, 5 miljoen mensen die je kennis kan laten maken met jouw bedrijf of merk… Ga aan de slag met LinkedIn, creëer zichtbaarheid en kom in contact met je (potentiële) klanten. Wij helpen je op weg met onderstaande tips
1. Kies een strategie
Wie wil je bereiken en welke boodschap wil je overbrengen? Denk hierover na voordat je actief aan de slag gaat met LinkedIn. Op basis van je doelgroep en kernboodschap richt je namelijk je bedrijfsprofiel in en plaats je berichten. Kies voor een strategie die past bij je bedrijf en die haalbaar is, zodat je consequent kunt zijn.
2. Communiceer een boodschap
Veel bedrijven verkopen meerdere producten of diensten en ook bedrijven hebben vaak verschillende klantengroepen, bijvoorbeeld particulieren en zakelijke klanten. Om succesvol te zijn op LinkedIn adviseren we je te beperken tot één hoofdonderwerp. Kies één onderwerp waarover je wil communiceren. Dit kan perfect een hoofdthema zijn, zodat je de verschillende diensten kunt benoemen. Denk bijvoorbeeld aan beschermingsmiddelen als hoofdthema. Verhuur, verkoop en onderhoud jij beschermingsmiddelen dan kun je hier perfect informatie over delen.
3. Reageer op reacties en berichten van anderen
LinkedIn is eigenlijk een groot netwerk en door te netwerken bereik je nieuwe (potentiële) klanten. Net zoals op een netwerkbijeenkomst geef en krijg je informatie. Deel relevante content volgens je strategie en kernboodschap, maar vergeet zeker niet te reageren op berichten van anderen. Vraagt iemand om hulp en ken je iemand binnen je netwerk die kan helpen? Tag deze persoon dan en geef antwoord vanuit jouw expertise. Vergeet mensen ook niet te feliciteren met een nieuwe baan. Tijd investeren in LinkedIn loont, echt!
4. Voeg altijd waarde toe
Waarde toevoegen vanuit jouw expertise laat zien waar je voor staat en wat je kunt. Zo bereik je jouw ideale klant en niet alle LinkedIngebruikers. Je doet het namelijk voor je ideale klant, want je zit niet te wachten of honderden telefoontjes, mailtjes of ingevulde offerteformulieren als er niemand converteert. Liever 1 geïnteresseerde klant dan 100 mensen die geen interesse hebben. In ieder bericht en in iedere reactie voeg jij waarde toe.
5. Deel je persoonlijkheid
Een eenmanszaak of een multinational, ieder bedrijf bestaat uit mensen. Mensen zijn uniek, producten en diensten vaak niet. Jouw persoonlijkheid trekt je ideale klanten over de streep dus laat ook zeker je persoonlijkheid zien op LinkedIn.
Conclusie
Werf meer klanten via LinkedIn door actief je kernboodschap te communiceren, waarde toe te voegen en je persoonlijkheid te delen. Maak tijd om te reageren op berichten en reacties en om zelf actief te reageren op content van anderen.
Bonustip
Gebruik je LinkedInnetwerk optimaal! LinkedIn heeft namelijk ook een goede zoekfunctie. Ben je op zoek naar een nieuwe medewerker? Kijk eens binnen je netwerk of vraag je contacten of ze iemand kennen. Wil je in contact komen met een potentiële klant? Zoek deze persoon op en trek de stoute schoenen aan: stuur een connectieverzoek met persoonlijk bericht!