Online marketing

Alles over het nieuwe Google Analytics 4 lees je hier

4 min leestijd

Wellicht heb je er al iets over gehoord… Google Analytics 4. Het is de nieuwe versie van Google Analytics, die sinds oktober beschikbaar is in Nederland. Bij Nederdesign zijn we direct aan de slag gegaan met het instellen van deze nieuwe Analytics-versie bij onze klanten. Nu de eerste kinderziekten eruit zijn en Analytics 4 steeds meer mogelijkheden biedt, is het tijd om jou te informeren. Daarnaast zal de huidige Analytics Universal op termijn verdwijnen. Goede redenen dus om je te verdiepen in Analytics 4!

Alles over het nieuwe Google Analytics 4 lees je hier

Google Analytics 4

Google Analytics 4 is compleet anders dan dat we gewend zijn. Niet alleen het dashboard en de rapporten zijn anders, maar ook het meten van gegevens gaat op een andere manier in zijn werk en dat is direct ook de belangrijkste en grootste wijziging.

Analytics 4 werkt in tegenstelling tot Analytics Universal met gebeurtenisseries die gemeten worden als events. Dit heet het ‘event-driven datamodel’. In de huidige versie worden gegevens gemeten via gebeurtenissen en gekoppeld aan gebruikersgegevens. Voor veel websites en webshops werkt dit nog prima, maar met de opkomst van mobiele apps en steeds meer websites die worden opgebouwd op een enkele pagina, volstaat deze manier van meten niet meer altijd. En daar biedt Analytics 4 de oplossing.

Het event-driven datamodel

Het event-driven datamodel is dus gericht op gebeurtenissen, oftewel events. Gegevens worden gemeten in een serie van events, waarbij elke gebeurtenis (event) via een parameter extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Zo wordt het gedrag van de bezoekers en hun acties beter in kaart gebracht. Denk aan klikken op een link, scrollen of het gebruik van de zoekmachine.

De grootste verschillen met Google Analytics Universal

  • De complete interface, waarmee systemen met elkaar communiceren, is anders en er zijn een aantal nieuwe rapporten. De nieuwe rapporteren geven een beter inzicht in de customer journey, in de ‘reis’ die de (potentiële) klant maakt op jouw website of in je webshop. Met het nieuwe rapport ‘Analyse’ met daarin de ‘Analysehub’ kun je uitgebreide analyses van bezoekers uitvoeren.
  • Voorheen moest je alle gebeurtenissen zelf instellen via de Google Tag Manager of door een websitecode toe te voegen. Nu zijn een aantal events standaard ingesteld, zoals paginaweergaves, scrolls, telefoon of e-mailkliks.
  • Er is geen bouncerate meer. De bouncerate, het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder een actie te hebben uitgevoerd, wordt vervangen door ‘engaged sessions’. 
  • Google Analytics 4 is gebaseerd op machine learning en big data. Hiermee is het eenvoudiger om voorspellingen te doen, bijvoorbeeld over doelgroepen.
  • Er worden geen unieke ID’s gehangen aan verzamelde data waardoor de inzichten AVG-proof zijn. Bovendien biedt de nieuwe versie van Analytics de mogelijkheid om data van een bezoeker te verwijderen.

Waarom je nu al aan de slag moet met Analytics 4

Met Google Analytics 4 begin je helemaal opnieuw met het verzamelen van data. Op lange termijn (waarschijnlijk begin 2022) zal de huidige Google Analytics Universal verdwijnen en daarmee alle opgebouwde data. Dus hoe eerder je begint met het verzamelen van data via Analytics 4, hoe beter. Op het moment dat je dan (verplicht) overstapt naar Analytics 4 beschik je al over voldoende historische data.

Google Analytics 4 kan Universal Analytics nog niet vervangen

Analytics 4 is nog volop in ontwikkeling en lang nog niet alle functionaliteiten zijn beschikbaar. Daarom kan Google Analytics 4 de huidige Universal Analytics nog niet vervangen. Maak vooral een Analytics 4 account aan zodat je data kunt gaan verzamelen, ga op ontdekking in de nieuwe interface, maar baseer je op de data van Analytics Universal!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten