Online marketing

Adverteren in zoekmachines, hoe werkt het?

3 min leestijd

Iedere ondernemer wil zoveel mogelijk verkeer naar zijn of haar website. Een snelle manier om dit te realiseren is SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine-adverteren. Bij deze manier van adverteren betaal je voor het plaatsen van een of meerdere advertenties in zoekmachines zoals Google en Bing.

Adverteren in zoekmachines, hoe werkt het?

Meer verkeer

Het grote doel van betaald adverteren is om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te krijgen, tegen een zo laag mogelijk bedrag. Bij SEA adverteer je op zoekwoorden waarvoor je budget beschikbaar stelt. Hierdoor verschijnt jouw advertentie bovenaan de pagina bij een gerelateerde zoekopdracht. Je doel is natuurlijk om de advertentie zo vaak mogelijk te laten zien, waardoor er zo veel mogelijk mensen op de advertentie klikken. Want: hoe meer klikken, hoe meer mensen je website bezoeken en hoe groter de kans op een aankoop of contactmoment!

SEA, hoe begin je?

De populairste manier om betaald te adverteren is via Google Ads. Via Google Ads kun je advertenties aanmaken in de vorm van tekst of een banner. Deze advertenties worden boven en onder de organische zoekresultaten vertoond als jouw potentiële bezoeker in Google een zoekterm invoert. Wanneer er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt betaal je hier een bedrag voor. Dit is de Cost Per Click, afgekort CPC. Hoe populairder de zoekterm, hoe duurder de kosten per klik zijn.

Tip: stel een dagbudget in

Advertenties kunnen in een korte tijd veel verkeer genereren naar je website, maar daardoor kan het je ook veel geld kosten. Daarom is het goed om een dagbudget in te stellen. Met dit dagbudget geef je aan hoeveel geld je maximaal per dag wil uitgeven aan je campagne. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Aan de slag!

Wil jij voor jouw bedrijf ook aan de slag met SEA, maar weet je niet hoe je hieraan begint? Neem dan eens contact met ons op. De internet profs van Nederdesign helpen je graag verder!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten