Een wervingswebsite met een actieve social media planning
Voor de Veiligheidsregio Zeeland hebben we een wervingsplan geschreven om het tekort aan vrijwilligers op te lossen. De drempel om jezelf aan te melden als brandweervrijwilliger is hoog. De kazerne is altijd gesloten, met uitzondering van de wekelijkse oefenavond. Bij een alarmering komen de brandweermannen en -vrouwen aangesneld en haasten ze zich naar het incident. Dat is niet bepaald het juiste moment voor een sollicitatie. In het plan zijn een aantal belangrijke items opgenomen:
- Professionele fotografie van de vrijwilligers. In zowel bluskleding als werkkleding. Hiermee laten we zien dat een vrijwillige brandweerman dit vak naast zijn bestaande beroep uitoefent. Chris Platteeuw heeft hier een belangrijke bijdrage in gehad!
- De ontwikkeling van een wervingswebsite waarop de vrijwilligers gepresenteerd worden. Hier kun je de switch maken tussen de brandweerman en de burger. Ook kun je een test invullen om te zien of je geschikt bent als vrijwilliger. Tot slot kun je direct solliciteren.
- Het organiseren van halfjaarlijkse open oefenavonden waar men kennis maakt met de brandweer.
- Een uitgebreide contentkalender voor het regelmatig posten van berichten op social media.
Iedere twee weken is er een vrijwilliger geïntroduceerd op social media en de website. Met een gemiddel bereik van ruim 1.100 personen per bericht mogen we spreken van een succesvolle campagne. De eerste nieuwe vrijwilligers gaan binnenkort aan hun opleiding starten.