Maak je contentkalender met het Help - Hub - Hero model

14 september 20214 minuten leestijd

Ben je overtuigd van het nut van een social mediastrategie en contentkalender, maar worstel je met de invulling van je contentkalender? Pas dan het Help – Hub – Hero model toe. In dit blog leggen we je uit wat het model is én hoe je het toepast op je contentkalender.

Succesvolle social media begint met het opstellen van een social mediastrategie. In de strategie benoem je wat wil je bereiken, wie je wil bereiken en welke boodschap je wil overbrengen. De strategie wordt doorvertaald in een contentkalender waarin je vermeldt welke content je wanneer en waar publiceert. Met behulp van het Help – Hub – Hero model publiceer je drie soorten content.

Het Help – Hup – Hero model

Wij, de Internet Profs van Nederdesign, maken bij het opstellen van een contentkalender bijna altijd gebruik van het Help - Hup – Hero model. Dit model onderscheidt drie soorten content:

  • Help-content: content die je het hele jaar door publiceert en goed is voor het basisbereik.
  • Hub-content: gerichte en verdiepende content die regelmatig terugkeert om de betrokkenheid te verhogen.
  • Hero-content: unieke en groots opgezette content die je één of twee keer per jaar deelt en zorgt voor een groot bereik.

Hieronder lichten we de drie soorten content uitgebreider toe.

Help-content

Help-content vormt de basis van je contentkalender: content die je iedere week maakt en publiceert. Denk aan het delen van recepten, veelgestelde vragen, instructievideo’s, productinformatie en ga zo maar door. Basiscontent versterkt de band met je bestaande volgers en levert likes en deelacties op. De help-content heeft daardoor een positieve impact op de zoekmachines.

Hub-content

De tweede soort content die je opneemt in je contentkalender is de hub-content. Gerichte en verdiepende berichten die je merk, product en/of bedrijfsverhaal vertellen. Werk bijvoorbeeld rond een thema waarbij je content deelt in dezelfde vorm maar telkens met unieke inhoud. Denk eens aan de Hamsterweken van de Albert Heijn waarbij altijd de Hamsterweken worden benoemd maar je dagelijks een ander product te zien krijgt. Deel bijvoorbeeld klantenverhalen, medewerker van de maand, kortingscampagnes of producttesten.

Deze hub-berichten keren regelmatig terug, zorgen voor herkenbaarheid en hebben als doel volgers om te zetten in klanten.

Hero-content

Als derde type content hebben we de Hero-content: content gericht op het trekken van aandacht bij een breed publiek. Content die iedereen wil zien, deelt en daardoor veel aandacht krijgt. Hero-content kan van alles zijn maar je kunt bijvoorbeeld inhaken op een evenement of nieuwsgebeurtenis. Visuele content in de vorm van video heeft vaak een grote aantrekkingskracht, maar wanneer video niet tot de mogelijkheden behoort, kun je ook zeker hero-content delen in de vorm van afbeeldingen.

Hero- content deel je één of twee keer per jaar en is echt gericht op nieuwe klanten.

Opstellen contentkalender

Een goede contentkalender bevat dus drie type berichten: help, hub en hero berichten. Neem ze echt alle drie op in je contentkalender, want los van elkaar hebben ze geen langdurig effect. De drie soorten content versterken elkaar en zorgen het gehele jaar door voor waardevolle en aantrekkelijke content.

Hulp nodig bij het maken van een goede contentkalender? Neem eens contact met ons op. We helpen je graag verder!

Hulp nodig bij het opstellen van een contentkalender?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

15 jaar Nederdesign!
1 juli 20217 minuten leestijd

15 jaar Nederdesign!

Op 1 juli 2006 reed Sander op zijn brommer naar de Kamer van Koophandel. Een klein uur later was Nederdesign geregistreerd. Vandaag vijftien jaar later blikt hij terug en kijkt hij vooruit!

Lees meer
Nieuwe collega: Rob van den Berge!
17 maart 20213 minuten leestijd

Nieuwe collega: Rob van den Berge!

Uitbreiding in team Nederdesign! Vanaf maart 2021 is Rob van den Berge (39) het gemotiveerde team van Nederdesign komen versterken als back-end developer. Wat zijn werk inhoudt en waarom hij zo enthousiast is? Dat vertelt hij je zelf!

Lees meer
Maak kennis met Claire Bruggeman
2 februari 20214 minuten leestijd

Maak kennis met Claire Bruggeman

Vanaf het allereerste moment is Claire Bruggeman (60) betrokken bij de werkzaamheden die haar zoon Sander uitvoert met Nederdesign. Sinds 2009 is ze zelf ook in dienst gekomen bij Nederdesign en werkt ze met veel plezier en passie voor het bedrijf.

Lees meer