Breng je klantreis in kaart met de customer journey!

23 augustus 20223 minuten leestijd

De klantreis is niet zo simpel als je misschien zou denken. Zeker voor producten met een langere aanlooptijd kan het zijn dat een klant meerdere keren in contact komt met je bedrijf voordat hij of zij overgaat tot aankoop. Ze zien je op Facebook, bezoeken de website, zien een retargeting banner, bezoeken nogmaals je website en bekijken reviews voordat ze overgaan tot aankoop. Enkel begrijpen van de klantreis is niet genoeg. Door deze visueel te maken kun je een structuur creëren voor je bedrijf en inspelen op de wensen van je klanten op dat moment.

Wat is een customer journey?

De customer journey is een visuele representatie van de klantervaring of klantreis. Hoe gaan ze met je bedrijf om, wat zien ze en waar zien ze dit? Waar maken ze kennis met je bedrijf en waar gaan ze over tot conversie? Dit en alles daartussenin zie je terug in de customer journey.

Customer journey opstellen

De klantreis bestaat grofweg uit 5 onderdelen die je kunt invullen om deze te visualiseren.  De aankoopfunnel. De actie de een klant uitvoert. De emotie die je een klant heeft tijdens de fase of het probleem welke ze oplossen. Welke oplossing jij biedt en als laatste waar een klant je tegenkomt.

De aankoopfunnel

Om het aankoopproces van de klant te begrijpen, gebruiken we de vier fases uit de funnel:
SEE, THINK, DO en CARE. De ‘See’ fase, waar het draait om zichtbaarheid van je merk en het opbouwen van naamsbekendheid. De ‘Think’ fase waarin je potentiële klanten wil overtuigen van jouw merk of product, zodat zij overgaan naar de ‘Do’ fase. In deze derde fase gaat het om het verkrijgen van een conversie die aansluit bij jouw bedrijf, zoals een aankoop of offerte-aanvraag. En als laatste de ‘Care’ fase waarin jouw bestaande klanten zich bevinden. Hier gaat het om klantenbinding en klantwaarde opbouwen. 

Aankoopfunnel voor je customer journey

Klantactie

Wat voor actie voert de klant uit tijdens die fase in de funnel? Lezen ze een blog, bekijken ze je website, spreken ze met familie?

Emotie

Welk gevoel heeft de klant bij de actie in die fase van de funnel? Met andere woorden: welk probleem proberen ze op te lossen met jouw product of dienst en hoe voelen ze zich daarbij? Zijn ze gefrustreerd, moe of juist blij?

Doelstelling en uitstraling

Welke oplossing bied jij op welk punt in de journey? In dit gedeelte bekijk je het vanuit jouw bedrijf en hoe en waarom de klant verder gaat met de klantreis. Wat wil je bereiken en hoe ga je dit doen?

Touchpoints

Op basis van de uitgewerkte klantreis kun je touchpoints herkennen. Op welk kanaal voert de klant de actie uit en waar komen ze je tegen? YouTube, Google-advertenties, op tv?

Vul je eigen customer journey in

Hoe ziet jouw ideale customer journey eruit? Vul je eigen klantreis in met ons template. 

Breng de klantreis in beeld met de customer journey

 

Marketing vanuit de customer journey

Zet de bevindingen uit je customer journey in als marketingtool. Als een klant een bepaalde emotie heeft hoe neem jij deze weg of versterk je deze juist? Wat straal je uit in welke fase van de journey en wat wil je overbrengen en op welk kanaal? Zo kun je vanuit de customer journey het meeste halen uit je marketing. In ons volgende blog vertellen we je meer over hoe je funnels en de customer journey kunt toepassen op je website. 

Hulp nodig bij het uiteenzetten van je customer journey? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

 

Leer je klant beter begrijpen en maak de reis visueel.

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Maak jouw website slimmer met een API-koppeling
20 september 20223 minuten leestijd

Maak jouw website slimmer met een API-koppeling

Bespaar een hoop tijd én geld door jouw bedrijfsprocessen te automatiseren… Maak jouw website een stuk slimmer door een API-koppeling. Hoe? We helpen je graag!

Lees meer
3 tips voor het ontwerpen van een call-to-action knop
12 september 20222 minuten leestijd

3 tips voor het ontwerpen van een call-to-action knop

Het bedenken van een idee voor je website, dat is niet zo moeilijk. Maar hoe voeg je verschillende elementen samen, zodat je ontwerp optimaal is?

Lees meer
Een must voor elke ontwikkelaar: development tools
6 september 20222 minuten leestijd

Een must voor elke ontwikkelaar: development tools

Hoe werken de development tools van Google Chrome en hoe kan je deze gebruiken om je webapplicatie optimaal te houden? We leggen het je uit in dit artikel!

Lees meer