Haal meer omzet uit je bestaande klanten

16 augustus 20223 minuten leestijd

Veel bedrijven zoeken nieuwe klanten om bedrijfsgroei te realiseren, terwijl het eigenlijk beter is om dit te zoeken bij bestaande klanten. We leggen graag uit waarom er zoveel potentie in je bestaande klanten zit én geven je tips om meer omzet uit deze groep te halen. 

Zijn online shoppers loyaal?

Laten we starten met de misvatting dat tevreden online shoppers loyaal zijn aan je webshop. Waar we bij fysieke winkels eerder zien dat tevreden klanten terugkomen, is dit bij webwinkels veel minder het geval. Hoe dat komt? Consumenten worden online veel vaker blootgesteld aan reclame-uitingen van concurrenten en dus is de overstap snel gemaakt. De beste deal wint! Over het algemeen geldt hier dat ongeveer 20% van de klanten zorgt voor 80% van de omzet. Een goede reden dus om je op bestaande klanten te richten als je omzetgroei wilt realiseren.

Bestaande klanten

Trouwe klanten… elk bedrijf, fysiek én online, heeft er wel een aantal. Heb jij al eens nagedacht waarom een trouwe klant een trouwe klant is? Dit is direct een eerste tip, want het is belangrijk om te weten waarom klanten je bedrijf waarderen en blijven komen. De beste manier om hierachter te komen is door het gewoon te vragen. Jij krijgt waardevolle informatie en je klant zal zich gewaardeerd voelen omdat je om zijn mening vraagt. Een win-win situatie dus.

De basis 

De basis voor het realiseren van meer omzet uit bestaande klanten is een goede webwinkel, kwalitatieve producten en een uitstekende (klanten)service. Dat klinkt logisch, maar dat is het helaas niet altijd. Je website is jouw uithangbord. Jij kan je website perfect vinden, maar vinden je klanten dit ook? Breng de gebruikerservaringen in kaart, bijvoorbeeld via Hotjar Heatmaps en zorg voor een perfecte webshop. Of klanten tevreden zijn over je producten kun je uitvragen via productreviews. Last but not least: een uitstekende klantenservice is nog altijd heel belangrijk! Hierbij speelt niet alleen bereikbaarheid een belangrijke rol, maar ook een persoonlijke benadering en service.

Tips om meer omzet uit bestaande klanten te generen

Informeren, inspireren en verrassen zijn de kernwoorden om meer omzet uit bestaande klanten te realiseren. Met onderstaande tips zorg je ervoor dat consumenten je webwinkel trouw blijven.

  1. Gun ze een aanbieding. Wellicht erg voor de hand liggend, maar een consument is nu eenmaal gevoelig voor korting. Verras je bestaande klanten af en toe met een aanbieding, bijvoorbeeld via de nieuwsbrief.
  2. Aandacht. Geef je klant aandacht, in welke vorm dan ook. Mensen voelen zich gewaardeerd, waardoor ze eerder trouw blijven aan je bedrijf. Bel even op om te vragen of alles naar wens is of stuur een mailtje of kaartje als iemand jarig is.
  3. Informeer klanten over nieuwe producten, bedrijfsnieuws, enzovoort. Zo blijf je onder de aandacht van je klanten. Een nieuwsbrief biedt hiervoor vele mogelijkheden.
  4. Ontwikkel een loyaliteitsprogramma. Denk aan het sparen van punten die klanten kunnen inwisselen voor korting of een gratis product.
  5. Maak gebruik van retargeting. Retargeting is het opnieuw benaderen van mensen, die net niet tot een aankoop zijn overgegaan, bijvoorbeeld winkelwagenverlaters.

Maak van jouw bestaande klanten trouwe klanten door bovenstaande tips toe passen. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een e-mailcampagne, retargeting of wil je meer weten over de customer journey? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer omzet halen uit je bestaande klanten?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Maak jouw website slimmer met een API-koppeling
20 september 20223 minuten leestijd

Maak jouw website slimmer met een API-koppeling

Bespaar een hoop tijd én geld door jouw bedrijfsprocessen te automatiseren… Maak jouw website een stuk slimmer door een API-koppeling. Hoe? We helpen je graag!

Lees meer
3 tips voor het ontwerpen van een call-to-action knop
12 september 20222 minuten leestijd

3 tips voor het ontwerpen van een call-to-action knop

Het bedenken van een idee voor je website, dat is niet zo moeilijk. Maar hoe voeg je verschillende elementen samen, zodat je ontwerp optimaal is?

Lees meer
Een must voor elke ontwikkelaar: development tools
6 september 20222 minuten leestijd

Een must voor elke ontwikkelaar: development tools

Hoe werken de development tools van Google Chrome en hoe kan je deze gebruiken om je webapplicatie optimaal te houden? We leggen het je uit in dit artikel!

Lees meer