Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery

21 juni 20222 minuten leestijd

Google komt continu met nieuwe ideeën, plaatsen en manieren om te adverteren. Zo werd een aantal jaar geleden ook het Discovery netwerk toegevoegd als optie. Net als zoveel andere relatief nieuwe vormen van marketing, kan het spannend zijn om hiermee te starten. We helpen jou graag op weg.

Google Discovery netwerk

Sinds 2020 is het Discovery netwerk van Google beschikbaar om te adverteren. Nu het een aantal jaren meedraait en alle kinderziekten eruit zijn gehaald, zijn de meeste marketeers overtuigd. Dat is niet voor niks. Op het Discovery netwerk kun je zeer relevante doelgroepen benaderen en de meeste adverteerders zien een hogere klikfrequentie (CTR) dan bij bijvoorbeeld het Display netwerk.

Waar kan ik een Discovery Ad vinden?

Misschien heb je al eens een Discovery advertentie gezien zonder dit door te hebben gehad. De advertenties kunnen worden getoond op 3 verschillende platformen:

  • Google Discover: Dit is een gepersonaliseerde nieuwsfeed die beschikbaar is op mobiel en desktop. Hierbij wordt de inhoud toegespitst op basis van de interesses van de gebruiker.
  • Gmail: Een advertentievorm die lijkt op een e-mail.
  • YouTube: Advertenties op de homepagina van YouTube. Zo kun je profiteren van het enorme gebruik van dit kanaal zonder video in te zetten.

Wie kan ik bereiken op het Discovery netwerk?

De doelgroepen zijn vergelijkbaar met de doelgroepen die je kunt bereiken op Display. Het gaat om zeer relevante groepen, gebaseerd op interesses en aankoopgedrag:

  • Affiniteit/interesse: verschillende onderwerpen die overeenkomen met interesses van een potentiële klant, gebaseerd op het zoekgedrag, websites die zij bezoeken enzovoort.
  • In-market: doelgroepen die op basis van online gedrag laten zien dat zij op zoek zijn naar een bepaald product of een bepaalde dienst.
  • Custom-intent: doelgroepen die jij zelf kunt aanmaken op basis van relevante zoekwoorden.

Daarnaast zijn mogelijkheden op basis van leeftijd, klantenlijsten of gedrag op de website ook mogelijk.

Welke advertenties zijn er mogelijk?

Je kunt kiezen uit twee soorten advertenties: Carrousel Ads en Discovery Ads. Carrousel Ads bieden klanten de mogelijkheden om te scrollen en bijvoorbeeld meerdere producten of subcategorieën te bekijken in dezelfde advertenties. De reguliere advertentie van Discovery Ads is een advertentie die gebruik maakt van verschillende afbeeldingen, koppen en beschrijvingen die jij kunt invullen om zo tot een sterke advertentie te komen.

Waarom Discovery?

  • Google Discovery laat gemiddeld een hogere CTR zien dan bijvoorbeeld Google Display.
  • Je kunt relevante klanten zoeken in een het groot aantal gebruikers van het Discovery netwerk, waaronder YouTube.
  • Maak gebruik van visuele advertenties waarmee potentiële klanten kunnen interacteren.
  • Het is een ideaal kanaal voor het genereren van soft-conversies.

Ontdek het zelf

Ben je niet zeker of Google Discovery bij jouw bedrijf past? Probeer het eens uit, wie weet verbaast het kanaal je. Geen idee waar je moet beginnen? Wij van Nederdesign ondersteunen je graag. Neem gerust contact met ons op.

Discovery Ads toepassen in jouw marketingstrategie?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?
28 juni 20223 minuten leestijd

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

Wil jij zoveel mogelijk relevante informatie tonen in de Google zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van het juiste type rich snippets. Rich snippets? We vertellen je er alles over!

Lees meer
6 tips om de snelheid van je website te verbeteren
14 juni 20224 minuten leestijd

6 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Is jouw website langzaam, maar weet je niet waar het aan ligt? We vertellen je graag waarom de laadtijd van je website of webapplicatie belangrijk is én hoe je deze kunt verbeteren.

Lees meer
6 tips om je slapende nieuwsbriefabonnees wakker te schudden
9 juni 20222 minuten leestijd

6 tips om je slapende nieuwsbriefabonnees wakker te schudden

In elk e-mailadressenbestand komen ze voor: inactieve nieuwsbrieflezers. Het zijn mensen die de nieuwsbrief nooit openen. Met onze 6 tips zorg jij ervoor dat ze je nieuwsbrief wel lezen of dat ze geen negatieve invloed op je e-mailcijfers hebben.

Lees meer