Website

5 richtlijnen voor aantrekkelijk webdesign

3 min leestijd

Webdesign heeft, net als iedere andere branche, een set richtlijnen die de webdesigner kan inzetten om een mooie website neer te zetten. Deze richtlijnen vormen de basis van webdesign én dragen bij aan een goed converterende website.

5 richtlijnen voor aantrekkelijk webdesign

Basisprincipes voor webdesign

Bij het maken van een ontwerp voor jouw website, kun je rekening houden met een aantal richtlijnen die over het algemeen iedere website aantrekkelijker en functioneler maken. We lichten de vijf hoofdrichtlijnen voor webontwerp toe.

Eenvoud

Een minimalistisch ontwerp impliceert niet altijd eenvoud in webdesign. Onze eerste tip: verwijder alle irrelevante aspecten van het ontwerp, de inhoud en de code om een eenvoudige website te maken.Irrelevante aspecten zijn niet te vinden op eenvoudige websites. Dit bevordert de navigatie op twee manieren: sites hebben vaak minder pagina’s en componenten, en de stijl van de website is doorgaans minder druk, waardoor navigatiecomponenten eenvoudiger te identificeren zijn.

Veel oudere websiteontwerpen bevatten ontwerpelementen met een esthetieke functie die eigenlijk niet van toegevoegde waarde is. Hoewel het niet nodig is om al deze elementen uit het ontwerp te halen, kan dit er wel voor zorgen dat de site er schoner en verzorgder uitziet. Afbeeldingsranden, slagschaduwen, extra afbeeldingen in kop- of voetteksten en extra verklarende foto’s op specifieke pagina’s zijn allemaal elementen die mogelijk verwijderd of verkleind kunnen worden om meer eenvoud te creëren.

Visuele hiërarchie

Visuele hiërarchie helpt een designer om alle onderdelen in een webdesign overzichtelijk te ordenen. Dit zorgt ervoor dat de informatie duidelijk wordt overgebracht. Een visuele hiërarchie is een van de meest kritische ideeën die ten grondslag liggen aan een succesvol webdesign. De volgorde waarin het menselijk oog waarneemt wat het ziet, wordt ‘perceptuele volgorde’ genoemd. Dit betekent dat de visuele hiërarchie schetst welke functies het meest effectief de aandacht van je bezoekers trekken. Er is echter geen one-size-fits-all oplossing voor het creëren van een duidelijke hiërarchie. Om aan de top de blijven moet je juist verschillende benaderingen en technieken hanteren.

Bij een pagina met een goede visuele hiërarchie is de tekst gerangschikt van h1 tot h2 en is de afbeelding uitgelijnd met de tekst aan de rechterkant. Het logo is aan de bovenkant uitgelijnd bij de beschrijving van je site. Bedenk hoe de doelgroep je website waarneemt. Wat moeten ze eerst zien of lezen en trekt dit ook de meeste aandacht in het ontwerp. Ziet er in het ontwerp een logische opbouw van teksten en beeld die past bij het doel van de website.

Navigatie

Als een gebruiker voor het eerst je webpagina bezoekt, moet diegene het gevoel hebben dat hij op de juiste plek is aangekomen. Hoe je dat doet? Gebruik een simpele lay-out, korte en aansprekende taal, en sleutelwoorden die zorgvuldig zijn gekozen.

Zet een duidelijke basis neer met de naam van jouw bedrijf en een beschrijving van jouw services of goederen. Om de gebruiker te overtuigen om op de site te blijven, gebruik je twee of drie redenen in de koptekst en benadruk je de toegevoegde waarde van je goederen of bedrijf. Heb je artikelen op je website? Bewerk deze en organiseer ze met titels, ondertitels en opsommingstekens, zodat de lezers ze snel kunnen scannen. Maak gebruik van de wensen of vragen van jouw doelgroep zodat ze zich meer verbonden voelen bij de website.

Consistentie

Het uiterlijk van de website zal bepaald worden door het gebruik van branding, lettertypes, kleuren, witregels en lay-out. Deze moeten dan ook consistent zijn. Het is belangrijk om een goede visuele hiërarchie te definiëren, waarin belangrijke items groter zijn dan de randzaken. Hou een consistent kleurenschema aan voor de hele website. Alle identieke componenten zouden voorzien moeten zijn van dezelfde padding en marges, zoals bijvoorbeeld buttons en formulieren.

Tenslotte wordt alles op de website georganiseerd in een raster of grid. Zorg er voor dat je keuzes maakt die op de website vaker voorkomen zodat er een herkenning ontstaat. Bijvoorbeeld in de vorm van kleuren of afbeeldingen die op dezelfde wijze gerangschikt worden.

Responsiviteit

Responsief webdesign zorgt voor een betere gebruikerservaring. Wanneer een website wordt ontworpen, is een van de belangrijkste dingen om in gedachten te houden hoe de website er uitziet op een mobiel apparaat. Responsieve websites zijn eenvoudig te beheren, omdat er slechts één website hoeft te worden bijgewerkt om nieuwere apparaten te kunnen gebruiken.

Conclusie

Een ontwerp van een website is persoonlijk. Echter, door rekening te houden met deze vijf richtlijnen is jouw websiteontwerp beter te begrijpen voor je doelgroep. 

Kun je wel wat hulp gebruiken voor een nieuw ontwerp voor je website? Wij maken een ontwerp dat aansluit bij jouw wensen én waarbij we rekening houden met bovenstaande richtlijnen. Interesse? Neem eens vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiërarchie
2 min leestijd

Visuele hiërarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten