5 alternatieven voor image sliders

17 mei 20224 minuten leestijd

Van de vele webdesign- en ontwikkeltrends, is het gebruik van sliders er één van. Je ziet deze volhardende trend op allerlei soorten websites gebruikt worden. Maar deze grote formaten afbeeldingen kunnen een negatieve invloed hebben op je SEO en op de gebruikerservaring. Waarom is het verstandig om het gebruik van sliders op je website goed te overwegen en wat zijn de alternatieven? We leggen het je uit in dit artikel.

Wat is een slider?

Een slider zie je meestal op de homepage van een website, dit als groot vlak onder het menu. In de meeste gevallen zie je hier een video of een aantal afbeeldingen die elkaar automatisch afwisselen. Vaak is het in een slider ook mogelijk zelf door te klikken naar een volgende afbeelding.

De nadelen van sliders

Veel bedrijven zien sliders bovenaan de website als een goede oplossing om gestructureerd veel informatie te laten zien. De realiteit echter is dat studies hebben aangetoond dat bezoekers zelden navigeren naar de volgende slide of afbeelding. Bezoekers klikken sneller door binnen websites en nemen niet de tijd om de slides te bestuderen.

Over tijd gesproken… Sliders hebben ook een negatieve impact op laadtijd van je website. Een website die over veel afbeeldingen beschikt, heeft meer tijd nodig om te laden. En hoe langer een website laadt, des te langer een bezoeker moet wachten. Iets wat je niet wilt, want de kans is groot dat jouw bezoeker zich inmiddels al op een andere website bevindt.

Nadelen op een rijtje

  • Sliders hebben slechte toegankelijkheid vaak ontbreekt de ondersteuning voor bezoekers met toegankelijkheidsproblemen, zoals bijvoorbeeld taal- en motorieke beperkingen.
  • Sliders zijn een blindspot – ze krijgen weinig aandacht van bezoekers. Bezoekers gaan er vluchtig overheen en dit terwijl het vaak belangrijke onderdelen zijn van je website.
  • Sliders veroorzaken desinteresse – gebruikers denken vaak dat deze content niet relevant is en negeren ze.
  • Sliders zijn een afleiding – als bezoekers wel kijken naar een slider, kan het afleiden van andere belangrijke informatie op je site.
  • Sliders zijn zwaar – sliders werken niet altijd vlekkeloos op mobiele sites en ze kunnen je website aanzienlijk vertragen. Dit heeft weer effect op laadtijden, bezoekers én SEO.

Alternatieven voor sliders

Gelukkig zijn er goede alternatieven voor sliders. Maar wat zijn deze alternatieven? We lichten er vijf uit.

Stand alone image

In plaats van een slider of een slideshow, kun je er ook voor kiezen om 1 statische afbeelding weer te geven. Mét of zonder tekst. Dit zorgt voor een krachtige impact bij je bezoekers, want met 1 afbeelding is de boodschap vaak al duidelijk. Mocht het zo zijn dat je de boodschap om een bepaalde reden wil veranderen, dan pas je gewoon de afbeelding of de overlappende tekst aan.

Stand alone met CTA

Je kan een alleenstaande afbeelding nog een stap verder uitwerken door een sterke call-to-action toe te voegen. Dit in de vorm van een button of link die je bezoekers aanzet tot actie. Deze actie is direct en duidelijk voor je gebruikers en kan helpen met conversie en de algemene gebruikerservaring

Afbeeldingen in een Grid

Wil je toch meer dan 1 afbeelding laten zien? Dan kun je ervoor kiezen om jouw afbeeldingen in een grid of raster weer te geven. Het gebruik hiervan maakt het mogelijk om meer visuals toe te voegen zonder dat je een slideshow hoeft te gebruiken. Wanneer je van een van deze afbeeldingen een link of een call-to-action button maakt, zorg je ook direct voor een betere bezoekerservaring op je website. De lay-out mogelijkheden van grids zijn eindeloos. Hieronder een aantal voorbeelden.

Een video of geanimeerde Hero image

In sommige gevallen kan een afbeelding jouw boodschap niet volledig overbrengen. In dat geval kun je gebruik maken van een video of een geanimeerde afbeelding. Wat wel belangrijk is, is dat de video of animatie daadwerkelijk iets toevoegt aan je website. Het moet iets overbrengen wat een statische afbeelding niet kan. Nog een aandachtspunt: Zorg ervoor dat je transcripten van de video hebt of een andere manier om je video of animatie te laten zien voor bezoekers met schermlezers

Een gefocuste homepage voor verschillende bezoekers types

Met een homepage die zich focust op verschillende bezoekers voorkom je een overvloed aan informatie. Zorg voor een goede onderverdeling, zodat je een meer gepersonaliseerd bezoek kan creëren. Binnen jouw homepage maak je een interactief blok waarin je jouw klanten de mogelijkheid geeft om te kiezen voor een situatie die bij hun past. 

Wanneer deze alternatieven niet mogelijk zijn

In sommige gevallen zal een slider nog steeds de beste optie zijn voor jouw website. Dat kan natuurlijk ook prima! Maar zorg er dan voor dat je slider toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Hieronder een paar manieren hoe je dat doet.

  • Laat standaard de eerste slide zien en speel geen automatische slideshow af. Wil je toch graag meerdere slides? Laat de bezoeker dan zelf navigeren naar de volgende slides.
  • Zet een limiet op het aantal slides en zorg ervoor dat de afbeeldingen snel laden.
  • Maak duidelijke navigeerknoppen, die groot genoeg zijn om op elk scherm bruikbaar te zijn.
  • Zorg dat alle opties voor het navigeren aanwezig zijn (volgende, vorige, stop/pauze, speel af etc.) en dat deze besturing te bedienen is met muis, keyboard en touchscreens.
  • Zorg ervoor dat je alternatieve manieren voor weergave van de content beschikbaar hebt, bijvoorbeeld door het aanbieden van transcripten.

Wil jij jouw website gebruiksvriendelijker maken, bijvoorbeeld door toegankelijke sliders óf een alternatief hiervoor? We helpen je graag!

Hoe maak je jouw homepage beter?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?
28 juni 20223 minuten leestijd

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

Wil jij zoveel mogelijk relevante informatie tonen in de Google zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van het juiste type rich snippets. Rich snippets? We vertellen je er alles over!

Lees meer
Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery
21 juni 20222 minuten leestijd

Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery

Maak jij al gebruik van Google Discovery? Dit kanaal kan ideaal zijn om jou te ondersteunen bij het behalen van jouw marketingdoelstellingen. In dit artikel vertellen we je graag meer over dit kanaal.

Lees meer
6 tips om de snelheid van je website te verbeteren
14 juni 20224 minuten leestijd

6 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Is jouw website langzaam, maar weet je niet waar het aan ligt? We vertellen je graag waarom de laadtijd van je website of webapplicatie belangrijk is én hoe je deze kunt verbeteren.

Lees meer