5 tips voor een interactieve website

10 mei 20223 minuten leestijd

Hoe zorg je ervoor dat jouw websitebezoekers meer pagina’s bekijken en daardoor langer op je website blijven? Een goede manier is het toevoegen van interactiviteit op je website. In dit artikel leggen we je uit wat dat inhoudt én geven we 5 tips voor meer interactiviteit op jouw website.

Interactiviteit op je website

Het hebben van veel websitebezoekers, die ook nog regelmatig terugkomen, dat kost in de meeste gevallen veel moeite. In sommige gevallen kost het misschien nog wel meer moeite om de bezoekers op je website te houden. Een website waar (dagelijks) weinig verandert is niet erg interessant voor bezoekers die geprikkeld willen worden met jouw producten of diensten. Maar het dagelijks plaatsen van een nieuw artikel, inspiraties of veranderingen op je website kost moeite en tijd. Een goede manier om bezoekers langer op je website te houden, is door gebruik te maken van interactiviteit.

Interactie zorgt voor binding met je bezoekers, ook houd je ze langer op je website én je kunt zelfs feedback krijgen waardoor je een beter beeld krijgt van wat je bezoekers verwachten.

Wat is interactiviteit?

Wat we bedoelen met interactiviteit, is dat de gebruiker invloed heeft op wat een (computer)programma doet. Je laat jouw websitebezoeker dingen doen waardoor hetgeen dat de bezoeker ziet verandert. Het kunnen plaatsen van een reactie op een foto is al een vorm van interactie. Ook de mogelijkheid tot het delen van jouw product, op bijvoorbeeld social mediaplatforms, valt onder interactie. Je bezoekers krijgen niet alleen meer binding met je website, maar ook hun vrienden en kennissen zien hierdoor jouw producten en zullen waarschijnlijk je website ook eens willen bezoeken. Een win-win situatie dus!

Hoe maak je jouw website interactiever?

Natuurlijk zijn er meerdere manieren om interactiviteit op jouw website mogelijk te maken. Zo kan je ervoor kiezen om bezoekers commentaar te laten geven op je blogs, of houd bijvoorbeeld een quiz waarbij je een prijs weggeeft. Het belangrijkste punt blijft dat een bezoeker dingen kan doen waardoor je website ‘verandert’. Wanneer je dit goed aanpakt, kan het jou zelfs input opleveren waardoor je jouw website nóg beter kan maken.

Tips om jouw website interactiever te maken

1.Moedig delen van je artikelen aan

Bijna al je bezoekers zitten op een sociaal platform. Wanneer je jouw artikelen deelbaar maakt en jouw bezoekers de artikelen vervolgens delen, dan ziet iedereen in diens sociale netwerk deze content ook. Ook zorg je op deze manier voor gratis reclame voor je website en zullen er ongetwijfeld nieuwe bezoekers volgen.

2.Voeg quizzen, enquêtes en polls toe

Naast het langer vasthouden van bezoekers op je website, wil je natuurlijk ook nieuwe bezoekers aantrekken. Een goede manier om uit te zoeken wat je nog kan verbeteren aan je website, is door bezoekers toegang te geven tot enquêtes en polls. Dit zijn vragenlijsten waarin bezoekers bijvoorbeeld aan kunnen geven wat ze fijn vinden aan je website, maar ook wat er beter kan. Wil je dat zoveel mogelijk bezoekers jouw enquêtes of polls invullen? Dan loont het om een prijs te verloten onder de deelnemers.

3.Gebruik gamificatie

Een goed voorbeeld van interactiviteit is gamificatie, het gebruik maken van spelelementen in een niet-game omgeving. Laat bijvoorbeeld zien dat een bestelling op 80% van het volledige traject is, zo weten je klanten dat alles op schema ligt. Of laat bezoekers weten dat ze hun profiel voor de helft hebben ingevuld door middel van een percentagebalkje, dit spoort ze aan om alles volledig in te vullen.

4.Plaats relevante links

Wanneer iemand jouw artikel leest of je product of dienst heeft bekeken, gaan ze automatisch op zoek naar soortgelijke informatie. Geef ze een overzicht met links naar soortgelijke informatie die ze zeker interessant zullen vinden. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkbaar product van een ander merk, met een andere kleur of een artikel dat inhaakt op het onderwerp waar jouw artikel over gaat. Breng dit overzicht duidelijk in beeld maar laat het je artikel of product niet verdrukken. Zo blijven mensen langer op je website.

5.Laat gebruikers reageren

Natuurlijk wil je ook weten wat jouw bezoekers van je assortiment vinden. Een goede manier om daarachter te komen is door bezoekers de mogelijkheid te geven om te reageren op je artikelen of producten. Je kan ze bijvoorbeeld een review laten geven of hun mening over je laatste blog peilen.

Conclusie

Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer manieren te verzinnen om jouw website interactiever te maken. Hou er echter rekening mee dat het jouw producten, diensten of artikelen niet in de weg staat en probeer je bezoekers zoveel mogelijk informatie mee te geven. Wil je meer weten over interactiviteit óf vraag je je af hoe je het op je website kunt aanbrengen? We staan voor je klaar!

Wil jij jouw website interactiever maken? We geven je 5 tips!

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer
Haal meer uit jouw search account met dynamische zoekadvertenties
26 april 20224 minuten leestijd

Haal meer uit jouw search account met dynamische zoekadvertenties

Met dynamische zoekadvertenties (DSA) zet je binnen enkele minuten een nieuwe zoekcampagne op binnen jouw account. Deze geautomatiseerde zoekadvertenties kunnen een uitkomst zijn voor jouw bedrijf. Maar wat is een DSA en hoe werkt het precies?

Lees meer