Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

3 mei 20224 minuten leestijd

Het aantal online aankopen is de laatste jaren flink toegenomen, zowel bij Nederlandse webshops als bij webshops over de grens. Deze toename in online aankopen heeft helaas ook geleid tot een toename van oneerlijke handelspraktijen en daarom heeft de Europese Unie nieuwe, strengere regels opgesteld voor webwinkels. We zetten de belangrijkste nieuwe regels, die per 28 mei van toepassing zijn, op een rij.

Nieuwe regels om consumenten beter te beschermen

Het Nederlands Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft op basis van de nieuwe Europese richtlijnen een wet gemaakt voor webshops en platforms. De nieuwe Nederlandse wet en de Europese richtlijnen hebben als doel consumenten in Europa beter te beschermen en een eerlijker speelveld te creëren tussen de Europese ondernemers.

Op 28 mei 2022 gaan de nieuwe regels in heel de Europese Unie in. Kenmerkend voor de nieuwe regels is het geven van meer en betere informatie aan consumenten. Wat voor Nederlandse webshops de belangrijkste nieuwe regels zijn? Dat lees je hieronder.

De nieuwe regels per 28 mei 2022

  • Webshops moeten consumentenbeoordelingen/reviews voor publicatie controleren op echtheid.
  • Het is verboden om valse/nepbeoordelingen te (laten) plaatsen.
  • Eerlijke van-voor-prijzen waarbij de ‘van’-prijs de laagste moet zijn die is aangeboden in de laatste 30 dagen.
  • Zoekresultaten mogen niet meer vertoond worden zonder duidelijk te maken dat het om betaalde reclame gaat of dat er betaald is om een hogere plaatsing te krijgen.
  • Consumenten krijgen meer rechten als ze gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, zoals sociale media.

We lichten de nieuwe regels kort toe.

Verbod op het publiceren van fake (product)reviews

Om nepreviews tegen te gaan, worden de regels voor het publiceren van reviews strenger. De nieuwe regels voor het publiceren van reviews zijn:

  • Reviews van consumenten moeten op echtheid gecontroleerd worden voor publicatie. Dit is de verantwoordelijkheid van jou als webwinkel.
  • Normaal gesproken zijn productbeoordelingen afkomstig van consumenten die het product gekocht hebben. Als verkoper moet je kunnen aantonen dat én hoe je controleert of de beoordeling daadwerkelijk is geschreven door de koper van het product.
  • Het is verboden om fake reviews te publiceren tegen betaling.
  • Je moet alle reviews laten zien, zowel positieve als negatieve en je moet vermelden dat je alle reviews laat zien.

Eerlijke van-voor-prijzen

‘Van-voor’ aanbiedingen, het is een aanbiedingstype dat in Nederland veel gebruikt wordt. Om consumenten te beschermen tegen zogenaamde hoge kortingen moet de ‘van’-prijs, de laagste prijs zijn waarvoor het product in de afgelopen 30 dagen is aangeboden.

Deze nieuwe regel moet ervoor zorgen dat verkopers de prijzen niet in een kort tijdsbestek enorm verhogen om zo het prijsvoordeel tijdens een kortingsperiode hoger te doen lijken. Uitzondering voor deze regel zijn beperkt houdbare producten en oplopende kortingen op hetzelfde product.

Vertoning van zoekresultaten

Benader je klanten met een persoonlijk aanbod, bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten, dan dien je de klant hierover te informeren. Dit kun je doen door een melding te plaatsen op de betaalpagina of een pop-up te vertonen.

“Gratis” online diensten

Bied jij ‘gratis’ online diensten aan, waarvoor consumenten persoonlijke gegevens moeten delen? Dan ben je vanaf 28 mei verplicht om meer informatie te delen over hoe lang mensen aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich kunnen afmelden.

Binnen 14 dagen kunnen consumenten de ‘gratis’ online dienst zonder opgaaf van redenen opzeggen. Wanneer ze opzeggen, moet je als aanbieder de klantgegevens direct verwijderen.

Toezicht op de nieuwe regels

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zullen toezien op de nieuwe regels en handhaven wanneer de regels overtreden worden. Overtredingen van de regels zullen worden gezien als oneerlijke handelspraktijken. Beide Autoriteiten kunnen boetes opleggen of een termijn geven waarbinnen jij als webwinkel moet voldoen aan de nieuwe regels.

Hulp nodig?

Heb je vragen over deze nieuwe regels voor jouw webshop? Neem gerust contact op met Nederdesign.

Hulp nodig bij het verwerken van de nieuwe webshopregels?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Haal meer uit jouw search account met dynamische zoekadvertenties
26 april 20224 minuten leestijd

Haal meer uit jouw search account met dynamische zoekadvertenties

Met dynamische zoekadvertenties (DSA) zet je binnen enkele minuten een nieuwe zoekcampagne op binnen jouw account. Deze geautomatiseerde zoekadvertenties kunnen een uitkomst zijn voor jouw bedrijf. Maar wat is een DSA en hoe werkt het precies?

Lees meer