Universal Analytics stopt per 1 juli 2023

29 maart 20225 minuten leestijd

Op woensdag 16 maart 2022 heeft Google aangekondigd dat Universal Analytics properties op 1 juli 2023 stoppen met het verzamelen van data. De betaalde versie, Universal Analytics 360, stopt op 1 oktober 2023 met het verwerken van hits. De eerder verzamelde gegevens zullen nog 6 maanden worden bewaard, maar per 2024 verdwijnen de gegevens uit je Google Analytics Universal properties. Wanneer je websitedata wil blijven verzamelen moet je overstappen naar Google Analytics 4! We helpen je graag bij het maken van deze belangrijke overstap.

Waarom deze overstap?

In oktober 2020 werd Google Analytics 4 (GA4) uitgebracht met de belofte dat het gedrag van bezoekers en hun acties beter in kaart gebracht zouden worden, er een diepere integratie met Google Ads kwam en dat er meer cross-device meetmogelijkheden zouden komen. Nieuwe mogelijkheden die beter aansluiten bij de huidige websitegebruiker.

Russel Ketchum, directeur productmanagement bij Google omschrijft het als volgt: “Universal Analytics is gebouwd voor een generatie van online metingen die verankerd was in het desktop web. Deze meetmethodologie is snel verouderd.” 

Simpelweg kunnen we stellen dat door een toename in het gebruik van cross-device platformen en een afname in het gebruik van cookies, het huidige Analytics Universal niet meer voldoet aan de eisen en behoeften. Google stapt daarom over naar het privacy-vriendelijke en flexibele Google Analytics 4.

Google Analytics 4

GA4 is een compleet nieuwe meetmethode van het websiteverkeer. Data is gebaseerd op events en parameters: het ‘event-driven datamodel’ en niet langer op gebeurtenissen die gekoppeld worden aan gebruikersgegevens.

Het event-driven datamodel

Het event-driven datamodel is gericht op gebeurtenissen, oftewel events. Gegevens worden gemeten in een serie van events, waarbij elke gebeurtenis (event) via een parameter extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Zo wordt het gedrag van de bezoekers en hun acties beter in kaart gebracht.

Naast het event-based datamodel is Analytics 4 niet afhankelijk van cookies en verzamelt het geen IP-adressen, wat voordelen oplevert voor de privacyregeling.

Wil je meer weten over Google Analytics 4 en de verschillen met het huidige Universal Analytics? Je leest er alles over in ons eerdere blog.

Overstappen naar GA4

Nu de kogel door de kerk is en Google stopt met het verzamelen van data, moet je wel overstappen naar Google Analytics 4. Nederdesign helpt je graag met deze overstap. Ons advies is om vandaag nog te beginnen met de overstap. De eerste stap hierin is het aanmaken van een Google Analytics 4 property. Dit kan eenvoudig in de beheerdersomgeving van je Analytics Universal property.

  1. Ga naar de beheerdersomgeving en kies in de property-kolom voor ‘instelassistent voor GA4’.
  2. Klik op de blauwe button ‘aan de slag’ en klik op ‘property maken’.

Je nieuwe Google Analytics 4 property is nu aangemaakt. Gefeliciteerd! Nu moet je ervoor zorgen dat je websitegegevens daadwerkelijk gemeten gaan worden. Dit doe je door een nieuwe trackingcode op je website te plaatsen. Dit kan zowel via de Google Tag Manager als via je websitebouwer. Wij lichten hieronder de installatie via de Google Tag Manager toe.

  1. Open de Installatie-assistent in het linker menu. Ga naar ‘Taginstallatie’.
  2. Je wordt doorgestuurd naar de gegevensstream van je website. De gegevensstream staat al voor je klaar. Open nu de gegevensstream.
  3. Kopieer het Metings-ID en open de Google Tag Manager container van je website.
  4. Maak een nieuwe tag aan met het type Google Analytics 4 configuratie. Plak het Metings-ID en plaats de tag op alle pagina’s. Sla de tag op en vergeet niet op de blauwe button ‘verzenden’ te klikken om de tag actief te maken.

Google Analytics 4 is nu aangemaakt en verzamelt data. Ga nu aan de slag met o.a. het controleren van je property-instellingen, privacy-instellingen en het instellen van conversies. Hulp nodig? Nederdesign helpt je graag. Neem gerust contact op.

Hulp nodig bij de overstap naar Analytics 4?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer