Online marketing

Nieuwe Instagram functionaliteiten

4 min leestijd

Instagram blijft ons verrassen met nieuwe functies en functionaliteiten. Bijna wekelijks wordt er een nieuwe functie of functionaliteit aangekondigd. Best lastig om op de hoogte te blijven van al deze updates? Wij lichten de nieuwe mogelijkheden graag toe!

Nieuwe Instagram functionaliteiten

Volgorde Instagram tijdlijn

Begin dit jaar kondigde Instagram aan dat er werd getest met de volgorde van de feed. De CEO introduceerde drie nieuwe opties:

  • Home
  • Favorites (favorieten)
  • Following (volgers)

Concreet betekent dit dat je binnenkort zelf de volgorde van berichten op je tijdlijn kunt bepalen. Hierbij heb je de keuze om de huidige tijdlijn te behouden, eerst berichten te zien van je favorieten of een tijdlijn waarin berichten op chronologische volgorde van posten getoond worden. Hieronder lichten we de nieuwe opties kort toe.

Home

Met deze optie zie je de Instagramfeed zoals we die nu kennen. Op basis van je online gedrag bepaalt het Instagram Algoritme welke berichten je te zien krijgt.

Favorieten

Geen bericht meer missen van je favoriete kapper, kledingzaak of restaurant? Voeg deze accounts toe aan je favorietenlijst en stel je tijdlijn in op basis van favorites (favorieten). Alle berichten van je favoriete accounts worden dan vertoond op je tijdlijn.

Volgers (following)

Wanneer je voor de following tijdlijn kiest, worden berichten van de pagina’s die je volgt in volgorde van posten vertoond.

Abonnementen

Een belangrijke update voor videomakers en influencers, is de nieuwe functie van abonnementen die momenteel door Instagram wordt uitgerold voor geselecteerde gebruikers. In de basis komen er drie abonnementsvormen waarbij volgers maandelijks betalen om de exclusieve inhoud van hun favoriete influencer of videomaker te zien. De drie abonnementsvormen zijn;

  • Lives
  • Stories
  • Badges

Lives

In deze abonnementsvorm wordt livecontent enkel vertoond aan de abonnees.

Stories

Verhalen worden gemarkeerd met een paarse ring, zodat abonnees weten dat deze content enkel voor hen gepubliceerd is.

Badges

Abonnees krijgen een paarse badge zodat de makers abonnees kunnen onderscheiden bij berichten en opmerkingen.

Instagram Live Stories

Net als op Facebook is het al een tijdje mogelijk om live te gaan op Instagram: live een video laten zien aan je vrienden/volgers. Hoe het werkt?

Swipe op je Instagram beginscherm naar rechts. Je komt dan in de functie “stories”. Onderaan je scherm staat de livefunctie waarmee je direct live kunt gaan. Volgers ontvangen een melding dat je live gaat en kunnen tijdens je live uitzending berichten en emoticons sturen. Wanneer je geen berichten wilt ontvangen, kun je deze instelling uitschakelen. Anders dan op Facebook kunnen Instagram Live Stories niet worden teruggekeken of opgenomen worden.

Om deze functie nog meer onder de aandacht te brengen, is het nu mogelijk om live stories te scheiden van berichten en verhalen. Wanneer je live gaat kun je jouw verhaal op je profiel vastzetten. Je profiel krijgt een badge en je volgers kunnen ervoor kiezen een melding te ontvangen wanneer je video live is.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten