Leesbare URL’s, waarom ze belangrijk zijn en 6 tips!

22 februari 20223 minuten leestijd

Om een pagina te bereiken dient die pagina een naam, oftewel een URL, te hebben. Deze URL’s zijn niet alleen belangrijk voor de overzichtelijkheid van je website, ook je vindbaarheid wordt hierdoor bepaald. Waarop je moet letten bij het bepalen van deze namen leggen we je in dit artikel uit.

Leesbare URL’s op elke pagina

Om een pagina te bereiken kun je op een link klikken. Maar je kunt ook in de adresbalk van je browser de naam van het domein intypen, met daarachter de naam van de pagina. Meestal wordt er op de link geklikt die naar de website toe leidt, zoals in bijvoorbeeld de resultaten van een zoekmachine. Maar de links die op je eigen website staan, linken natuurlijk ook naar de juiste pagina. Het is je misschien wel eens opgevallen dat deze links altijd een duidelijk omschreven tekst bevatten, maar dat de URL’s dit niet altijd zijn. Zo kan een pagina bereikt worden door naar https://domeinnaam.nl/blogs/heftige-storm-teistert-zwembad.html te gaan, maar er zijn ook pagina’s die je bereikt door naar https://domeinnaam.nl/blogs/2022?id=a12376534543f&date=now te gaan.

In beide gevallen kom je op dezelfde pagina terecht, maar er is toch wel degelijk een voorkeur voor de naam die gebruikt dient te worden.

Waarom leesbare URL’s?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom de eerste manier de voorkeur heeft boven de tweede.

  1. Het is makkelijker te zien waar je bent.
    Waar je ook bent op je website, wanneer je naar de adresbalk kijkt is het altijd duidelijk te zien waar je bent. http://domeinnaam.nl/blogs/artikel-1.html maakt eigenlijk al duidelijk dat er een categorie blogartikelen is en dat er waarschijnlijk nog meer artikelen zijn om te lezen.
  2. Bezoekers onthouden je pagina’s makkelijker.
    Wanneer je regelmatig dezelfde websites of pagina’s bezoekt, dan blijft https://domeinnaam.nl/recepten/brocolli-stamppot-met-spekjes.html beter hangen dan https://domeinnaam.nl/recepten?cat=stamppot&id=12&search=brocolli. Een regelmatige gebruiker zal dus sneller geneigd zijn te kijken wat er nog allemaal te vinden is op je website.
  3. Het verbetert je vindbaarheid.
    Niet alleen personen gebruiken de URL om de juiste pagina te vinden, ook zoekmachines maken hier gretig gebruik van. De juiste benaming van deze URL’s zorgt ervoor dat zoekmachines veel informatie van jouw website ontvangen. Op deze manier kunnen deze machines jouw pagina’s in de juiste resultaten plaatsen.

Tips voor een leesbare URL

Nu je weet waarom het beter is dat je een URL leesbaar maakt, hebben we nog een aantal tips opgesteld om je te helpen beslissen waaraan deze namen dan moeten voldoen.

Gebruik zoekwoorden

Als je de mogelijkheid hebt om in de paginanaam een zoekterm te gebruiken die het makkelijker maakt om deze pagina te vinden, dan is dit zeker een goede optie!

Maak gebruik van subdomeinen

Is een bepaalde categorie belangrijk voor je website? Dan kun je ervoor kiezen om een subdomein te gebruiken voor deze categorie. https://blogs.mijn-domein.nl/schattige-katjes is hier een mooi voorbeeld van.

Probeer je URL’s zo kort mogelijk te houden

Korte zinnen zijn makkelijker te onthouden dan langere. Ook is de kans op fouten kleiner wanneer je URL minder tekens bevat.

Gebruik geen hoofdletters

Hoofdletters kunnen verwarrend werken. Zeker wanneer ze op plaatsen voorkomen waar je ze niet verwacht. Omdat webservers hoofdletter gevoelig zijn, is de kans extra groot dat pagina’s met hoofdletters niet gevonden worden.

Gebruik een – tussen de woorden

Omdat URL’s meestal een opsomming zijn van meerdere woorden, moeten de woorden achter elkaar weergegeven worden. Webservers hebben problemen met de spatie en zetten deze om naar andere tekens. Een beter alternatief is om tussen de woorden een – (minteken) of een _ (underscore) te gebruiken. Zo blijft de URL goed leesbaar en makkelijk in te voeren.

Pas je URL’s later niet aan

Wanneer je pagina’s al een poosje bestaan, dan is er een grote kans dat iemand deze pagina al als bookmark heeft toegevoegd. Als een bewaarde pagina dus. Wanneer je de URL van deze pagina aanpast, dan werken deze bookmarks én alle links die zijn gemaakt naar deze pagina niet meer. Pas je URL’s dus niet later aan.

Hoe pas je de URL van je pagina aan?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Normaal gesproken worden je pagina’s aangemaakt in het CMS waarin je je website beheert. Bij het aanmaken wordt ook weergegeven hoe de URL van deze pagina eruit gaat zien. Pas deze dus aan voordat je de pagina online zet. Wordt de URL gemaakt op basis van de titel van de pagina? Houd hier dan rekening mee wanneer je de pagina een titel geeft. Zo bevat ons eigen Nederdesign CMS een invoerveld dat ingevuld wordt wanneer je pagina een naam geeft, maar het is ook mogelijk om deze URL zelf aan te passen.

Conclusie

De namen die nodig zijn om naar een pagina te gaan, kun je bijna altijd zelf aanpassen. Zorg dat mensen en zoekmachines ze weten te vinden en dat je een duidelijke naam bij elke pagina hebt. Wil je graag weten hoe je in jouw geval de juiste namen moet gebruiken?  We staan altijd voor je klaar om je hierin verder te helpen of te adviseren.

Mogen wij jouw website optimaliseren?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer