Een land uitsluiten in Google Analytics

25 januari 20224 minuten leestijd

We zien het regelmatig bij onze klanten: bezoekers uit landen waar de klant helemaal niet actief is. Er is nu een manier om deze onwaarschijnlijke bezoekers uit te sluiten in Google Analytics. In dit blog lichten we toe hoe je dit doet.

Waarom zou je een land willen uitsluiten in Google Analytics?

Onrealistische bezoekers worden vaak veroorzaakt door één of meerdere spambots vanuit een ver land of door een bot die elke dag een paar bezoekers stuurt. Wanneer het onwaarschijnlijk is dat mensen uit bijvoorbeeld China je website bezoeken, zorgen deze bezoekers voor onrealistische data. Bovendien zijn het vaak bezoekers met slechte cijfers, zoals een lage sessieduur, een laag aantal bezochte pagina’s per sessie/bezoek en een extreem hoog bouncepercentage. Dit is vervuiling van je websitedata en vaak zorgt het voor onrealistische cijfers. Een goede reden dus om dit soort landen uit te sluiten in Google Analytics.

Hoe weet je welk land je moet uitsluiten?

Waar je bezoekers geografisch vandaan komen, kun je terugzien in het doelgroeprapport in Google Analytics. Kies in het menu aan de linkerkant voor ‘doelgroep’, vervolgens klik je op ‘GEO’ en kies je voor ‘locatie’. De pagina met locaties wordt nu geladen. Onder de kaart zie je een tabel met daarin alle landen en bijbehorende cijfers.

Staat hier een land tussen waar je niet actief bent, dat geen buurland is én dat extreem slechte cijfers heeft? Dan kun je dit land uitsluiten.

Voordat je een land daadwerkelijk gaat uitsluiten

Realiseer je, voordat je data uitsluit, dat iedere actie in Google Analytics onomkeerbaar is. Natuurlijk kun je altijd de uitsluiting opheffen en het land terug opnemen in de data, maar de data van dat land tijdens de uitsluiting ben je kwijt. Daarom is ons advies om een nieuwe weergave aan te maken of het land uit te sluiten in je weergave met andere ingestelde filters.

Zorg ervoor dat je één weergave hebt waar geen enkele filter in staat. Dit kun je zien als je back-up waar je altijd op kunt terugvallen mocht je toch ergens een fout maken.

Hoe schakel je een land uit in Google Analytics?

Doorloop onderstaande stappen om een land uit te sluiten in Google Analytics.

  1. Log in bij Google Analytics en klik linksonder op beheerder (het tandwieltje). Selecteer nu de juiste weergave (je weergave met filters) of maak een nieuwe weergave aan indien dit de eerste filter is die je instelt.
  2. Klik in de derde kolom op ‘filters’.
  3. Kies nu voor ‘filter toevoegen’ en geef de filter een herkenbare naam zoals ‘land uitsluiten – China’.
  4. Kies bij filtertype voor ‘aangepast’ en vink ‘uitsluiten’ aan. Vervolgens selecteer je bij filterveld ‘land’ en vul je de naam van het land in bij filterpatroon.
  5. Controleer alle gegevens en klik op ‘opslaan’.

Je hebt nu China uitgesloten als land! Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Of wil je weten hoe je de data in Google Analytics moet lezen? Neem gerust eens contact met je op. We helpen je graag verder.

Hulp nodig bij het instellen van Google Analytics?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer