Online marketing

De online marketingontwikkelingen van 2022

4 min leestijd

Ook dit jaar zijn er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing(tools). Zo verandert er het één en ander in Google, gaan we dit jaar waarschijnlijk nog meer online kopen en visuele content wordt nog belangrijker. We zetten de ontwikkelingen graag voor je op een rij.  

De online marketingontwikkelingen van 2022

Ontwikkelingen Google

Google staat nooit stil en ook dit jaar gaan er meerdere wijzigingen plaatsvinden. Hieronder lees je de belangrijkste wijzigingen.

Google Core Web Vitals

Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de update van Google Core Web Vitals. Deze update heeft gevolgen voor de rankingposities van jouw pagina’s in de Google zoekresultaten. Google gaat drie factoren gebruiken om de kwaliteit van je website te bepalen:

First Input Delay

Deze factor geeft aan hoe snel een bezoeker een impressie krijgt van jouw website. De focus hierbij ligt op de responsiviteit en interactiviteit van je website. Gemeten wordt de tijd tussen jouw klik en het moment waarop de internetbrowser jouw klik verwerkt.

Largest Contentful Paint

De factor Largest Contentful Paint geeft aan hoeveel tijd in milliseconden er is verstreken tot het grootste inhoudsvolle element op het zichtbare gedeelte van de webpagina wordt getoond. Het mag maximaal 2,5 seconden duren voordat je grootste afbeelding of tekstblok op de bezochte pagina zichtbaar is.

Cumulative Layout Shift

Onverwachte lay-out verschuivingen worden door Google gemeten en bepalen de Cumulatieve Layout Shift score van de pagina.

Google Pagespeed Insights

Google Pagespeed Insights krijgt een update. Met deze tool kun je de content van een webpagina analyseren zodat je deze kan optimaliseren. In de nieuwe versie zal de interface een nieuw design hebben waardoor het voor gebruikers eenvoudig is om door het rapport te navigeren.

Google responsieve zoekadvertenties

We schreven er al eerder over, de Google tekstadvertenties. De uitgebreide Google tekstadvertenties verdwijnen per 30 juni 2022. Dit houdt in dat je enkel nog responsieve advertenties kunt maken waarbij je een aantal koppen en beschrijvingen kunt invullen. Google maakt er op basis van de verzamelde data advertenties van die worden afgestemd op gebruiker, apparaat en locatie. Het doel? Advertenties die nog beter zijn afgestemd op je doelgroep.

Third-party cookies

In de online marketing wordt nog steeds veel gebruik gemaakt van third-party cookies. Dit zijn cookies die worden gebruikt om advertenties in te richten en te vertonen. Onder andere op basis van deze cookies wordt bepaald wanneer en aan wie je advertenties worden vertoond.

Zowel Google Analytics als de webbrowsers beperken het gebruik van deze cookies steeds verder. Google zou de third-party cookies dit jaar uitschakelen, maar heeft dit uitgesteld tot 2023. Geleidelijk aan zullen de cookies dit jaar worden uitgeschakeld en vervangen worden door alternatieven, bijvoorbeeld de Google Signalen in Google Analytics 4.

Internetbrowser Chrome plaatst dit jaar nog wel third-party cookies. Safari geeft aan dat deze third-party cookies al sinds maart 2020 niet meer standaard ingeschakeld zijn. Alle first-party cookies die vanuit Java-Script zijn geplaatst, worden na 7 dagen verwijderd. Firefox blokkeert een deel van de cookies automatisch.

Meer weten over cookies? Je leest er meer over in ons eerdere blog.

Voice Search

Spraakgestuurde zoekopdrachten worden naar verwachting nog belangrijk in 2022. Steeds meer mensen zien het gemak van deze spraakberichten in en door de verdere toename van slimme apparaten zal het gebruik toenemen.

Jij kunt hierop inspelen door je Google Mijn Bedrijf profiel volledig en correct in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan je locatie. Wanneer iemand de zoekopdracht ‘marketingbureau Sas van Gent’ inspreekt, kan Google eenvoudig de locatie van Nederdesign tonen.

Groei in online verkoop

We kunnen er niet omheen, de coronacrisis heeft veel ontwikkelingen versneld. Zo ook online shoppen. Voordat we überhaupt van het coronavirus hadden gehoord, maakte het aantal online bestellingen al een flinke groei door, maar onder andere door de sluiting van winkel en restaurants is dit proces enorm versneld.

Deze ontwikkeling gaat hand in hand met het toenemend gebruik van onze smartphone en het online betalen in plaats van met contant geld. Heb jij als winkel nog geen online bestelproces? Dan is dit je laatste kans om op te stappen in de digitale e-commerce trein. Er wordt een nog scherpere tweedeling verwacht in winkels met een ‘functie’ en winkels voor de ‘fun’. De focus komt nog meer te liggen op gastvrijheid, vermaak en beleving.

Visuele content

Maak je nog geen gebruik van foto’s of video’s? Dan raden we je aan hier het komende jaar echt werk van te gaan maken! Visuele content wordt namelijk veel sneller verwerkt dan tekst. De uitdrukking ‘een foto zegt meer dan 1.000 worden’ bestaat niet voor niets. Foto’s en video’s bieden de kans om snel belangrijke content met bezoekers te delen. Zowel korte video’s als langer durende video’s blijken interessant, zolang ze relevant zijn en een boodschap hebben. Denk bijvoorbeeld aan een instructievideo van 30 minuten over een warmtepomp in plaats van een gebruikershandleiding van 100 pagina’s. De keuze is snel gemaakt toch?

Ook Google speelt in op de trend van visuele content. Zo wordt aangenomen dat dankzij de verbeterde machinelearning-technologie Google beter in staat is om de inhoud van video’s te begrijpen. Hierdoor zal Google naar verwachting meer video’s gaan vertonen in de zoekresultaten.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten