Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?

21 december 20214 minuten leestijd

Misschien zonder dat je jezelf ervan bewust was, heb je al te maken gehad met remarketing. Denk maar eens aan afbeeldingen, afkomstig van een website die je eerder hebt bezocht, die ‘ineens’ op bijvoorbeeld Nu.nl verschijnen. Dit is een vorm van remarketing en wordt ook wel retargeting genoemd. Hoe dit werkt en waarom bedrijven remarketing inzetten? We leggen het je graag uit.

Wat is remarketing?

Remarketing of retargeting is een online marketingmethode waarbij je eerdere bezoekers van je website of webshop opnieuw online benadert. Dit met gerichte beeldadvertenties, tekstadvertenties of video-advertenties.

Het doel van remarketing

Het belangrijkste doel van remarketing is om je websitebezoekers alsnog tot aankoop of aanvraag over te laten gaan. Er kunnen veel factoren zijn waarom bezoekers niet tot aankoop overgaan, maar het inzetten van remarketing is vaak een goede oplossing. Het conversiepercentage wordt bijna altijd verhoogd. Bovendien vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf.

Hoe werkt remarketing?

Remarketing is dus het vertonen van advertenties aan personen die eerder je website hebben bezocht. Maar hoe weet een website dat jij hem hebt bezocht? Door de geplaatste cookie. Iedere website is verplicht om een cookiemelding te vertonen die jij als bezoeker kan accepteren of afwijzen. Wanneer je op accepteren klikt, plaatst de website een cookie.

Een cookie is een klein bestand dat stukjes informatie opslaat, zonder daarbij gevoelige persoonlijke gegevens op te slaan. Deze persoonlijke cookie-ID wordt toegevoegd aan de remarketingdoelgroep(en). Wanneer een bezoeker jouw website verlaat, vertelt de cookie jouw advertentieplatform wanneer die bezoeker een andere website bezoekt. Op deze manier kunnen advertenties vertoond worden aan eerdere websitebezoekers.

In ons eerdere blog lees je alles over cookies.

Vormen van remarketing

Remarketing is op verschillende manieren toe te passen. De meest ingezette vormen van remarketing zijn:

Google Display remarketing

Je remarketing advertenties worden weergegeven als beeldadvertentie op andere websites binnen het Google Display netwerk. Het is Display netwerk is een verzameling van meer dan 2 miljoen websites, video’s en apps waar je advertenties kunnen worden weergegeven.

Dynamische remarketing

Dynamische remarketing gaat een stap verder dan normale remarketing. Met dynamische remarketing toon je namelijk de producten die door bezoekers zijn bekeken. Deze advertenties worden als Display-advertenties weergegeven op andere websites binnen het Google Display netwerk.

Video-remarketing/ YouTube retargeting

De remarketing advertenties worden in de vorm van een pre-roll videoadvertentie op YouTube en andere Google weergavepartners weergegeven. Dit aan bezoekers die je website eerder hebben bezocht.

Search remarketing

Dit zijn tekstadvertenties die worden getoond aan Google-bezoekers die een relevante zoekopdracht invoeren en jouw website al eens bezocht hebben. Het verschil met het Google Display netwerk is dat je de doelgroep niet bereikt door het tonen van beeldadvertenties, maar door tekstadvertenties bovenaan de Google zoekresultaten.

Social media remarketing

Zowel via Facebook als LinkedIn kun je bezoekers retargeten. Hiermee toon je advertenties aan Facebook of LinkedIn-gebruikers die je website hebben bezocht. Voor beide moet je wel een pixel installeren.

Remarketing inzetten?

Overtuigd van de mogelijkheden die remarketing jouw website of webshop biedt? Neem contact op met Nederdesign. Wij bekijken graag de remarketing mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Op een slimme manier contact leggen met bezoekers?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

De online marketingontwikkelingen van 2022
11 januari 20224 minuten leestijd

De online marketingontwikkelingen van 2022

2022 is van start gegaan en ook op online marketinggebied zijn er een aantal nieuwe trends en ontwikkelingen. We lichten graag een aantal belangrijke ontwikkelingen toe.

Lees meer
Goede voornemens: welke doelen stel jij voor jouw website?
4 januari 20223 minuten leestijd

Goede voornemens: welke doelen stel jij voor jouw website?

Aan het begin van het nieuwe jaar bruisen we van de goede voornemens. Een gezonder leven, de kerstkilo’s kwijtraken en stoppen met roken zijn de meest bekende. Maar welke voornemens heb je met jouw website? Welke doelen wil jij behalen in 2022?

Lees meer
5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads
7 december 20214 minuten leestijd

5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

Het schrijven van Google Ads advertenties die pakkend zijn én voldoen aan de Google voorwaarden is niet altijd even eenvoudig. Maar geen zorgen! Met deze tips verbeter jij je Google Ads advertentieteksten.

Lees meer