Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?

21 december 20214 minuten leestijd

Misschien zonder dat je jezelf ervan bewust was, heb je al te maken gehad met remarketing. Denk maar eens aan afbeeldingen, afkomstig van een website die je eerder hebt bezocht, die ‘ineens’ op bijvoorbeeld Nu.nl verschijnen. Dit is een vorm van remarketing en wordt ook wel retargeting genoemd. Hoe dit werkt en waarom bedrijven remarketing inzetten? We leggen het je graag uit.

Wat is remarketing?

Remarketing of retargeting is een online marketingmethode waarbij je eerdere bezoekers van je website of webshop opnieuw online benadert. Dit met gerichte beeldadvertenties, tekstadvertenties of video-advertenties.

Het doel van remarketing

Het belangrijkste doel van remarketing is om je websitebezoekers alsnog tot aankoop of aanvraag over te laten gaan. Er kunnen veel factoren zijn waarom bezoekers niet tot aankoop overgaan, maar het inzetten van remarketing is vaak een goede oplossing. Het conversiepercentage wordt bijna altijd verhoogd. Bovendien vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf.

Hoe werkt remarketing?

Remarketing is dus het vertonen van advertenties aan personen die eerder je website hebben bezocht. Maar hoe weet een website dat jij hem hebt bezocht? Door de geplaatste cookie. Iedere website is verplicht om een cookiemelding te vertonen die jij als bezoeker kan accepteren of afwijzen. Wanneer je op accepteren klikt, plaatst de website een cookie.

Een cookie is een klein bestand dat stukjes informatie opslaat, zonder daarbij gevoelige persoonlijke gegevens op te slaan. Deze persoonlijke cookie-ID wordt toegevoegd aan de remarketingdoelgroep(en). Wanneer een bezoeker jouw website verlaat, vertelt de cookie jouw advertentieplatform wanneer die bezoeker een andere website bezoekt. Op deze manier kunnen advertenties vertoond worden aan eerdere websitebezoekers.

In ons eerdere blog lees je alles over cookies.

Vormen van remarketing

Remarketing is op verschillende manieren toe te passen. De meest ingezette vormen van remarketing zijn:

Google Display remarketing

Je remarketing advertenties worden weergegeven als beeldadvertentie op andere websites binnen het Google Display netwerk. Het is Display netwerk is een verzameling van meer dan 2 miljoen websites, video’s en apps waar je advertenties kunnen worden weergegeven.

Dynamische remarketing

Dynamische remarketing gaat een stap verder dan normale remarketing. Met dynamische remarketing toon je namelijk de producten die door bezoekers zijn bekeken. Deze advertenties worden als Display-advertenties weergegeven op andere websites binnen het Google Display netwerk.

Video-remarketing/ YouTube retargeting

De remarketing advertenties worden in de vorm van een pre-roll videoadvertentie op YouTube en andere Google weergavepartners weergegeven. Dit aan bezoekers die je website eerder hebben bezocht.

Search remarketing

Dit zijn tekstadvertenties die worden getoond aan Google-bezoekers die een relevante zoekopdracht invoeren en jouw website al eens bezocht hebben. Het verschil met het Google Display netwerk is dat je de doelgroep niet bereikt door het tonen van beeldadvertenties, maar door tekstadvertenties bovenaan de Google zoekresultaten.

Social media remarketing

Zowel via Facebook als LinkedIn kun je bezoekers retargeten. Hiermee toon je advertenties aan Facebook of LinkedIn-gebruikers die je website hebben bezocht. Voor beide moet je wel een pixel installeren.

Remarketing inzetten?

Overtuigd van de mogelijkheden die remarketing jouw website of webshop biedt? Neem contact op met Nederdesign. Wij bekijken graag de remarketing mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Op een slimme manier contact leggen met bezoekers?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer