Online marketing

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?

3 min leestijd

Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis zijn voor veel bedrijven aanleiding om hun klanten of doelgroep extra aan te spreken. Het is immers voor veel bedrijven het belangrijkste omzetkwartaal van het jaar. Het gevolg: inboxen stromen over met kortingscodes, acties en feestelijke wensen. Hoe zorg jij ervoor dat jouw nieuwsbrief toch opvalt en geopend wordt? We geven je vijf praktische tips.

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?

E-mailmarketing blijft een van de belangrijkste online marketingkanalen om succesvol contact te leggen met jouw contactenbestand. Deze personen hebben immers op een eerder moment interesse getoond in je bedrijf en hun e-mailadres achtergelaten. Ze zijn dus geïnteresseerd in jouw product of dienst. Je moet ze enkel nog aanzetten tot aankoop. Maar… aan het einde van het jaar ben je niet het enige bedrijf dat er zo over denkt. Met onderstaande vijf tips maak je van jouw nieuwsbrief een cadeautje met een mooie verpakking dat iedereen wil openen.

Tip 1: Gebruik de naam van de ontvanger in de onderwerpregel

Volgens Campaign Monitor hebben nieuwsbrieven met een gepersonaliseerde onderwerpregel 26% meer kans om geopend te worden. Door de naam van je ontvanger te gebruiken in de onderwerpregel vergroot je de openingskans van je nieuwsbrief dus met een kwart! Een verklaring hiervoor zit in het persoonlijke karakter wat je een nieuwsbrief op deze manier meegeeft. In deze tijd van verminderd persoonlijk contact door de pandemie, is het juist dit persoonlijke contact dat mensen meer zijn gaan waarderen. Door de naam van je lezer in de onderwerpregel op te nemen spreek je de ontvanger persoonlijk toe, voelt hij of zij zich gewaardeerd en is daardoor eerder geneigd de nieuwsbrief te openen.

Tip 2: Gebruik een persoonlijke afzender

Persoonlijk contact wordt op prijs gesteld. Mensen zijn bijzonder dus geef ze in je nieuwsbrief ook dat gevoel. Jouw (potentiële) klanten zijn geen nummers. Online wordt hier al veel op ingespeeld, bijvoorbeeld bij chatboxen waarbij je je vraag niet stelt aan Bol.com maar aan Billie van Bol.com. Bij een nieuwsbrief biedt de afzender deze mogelijkheid. Gebruik naast je bedrijfsnaam als afzender ook een naam van een medewerker. Indien mogelijk gebruik je hier de naam van het gezicht van het bedrijf, bijvoorbeeld Billie van Bol.com en Wendy van Nederdesign.

Tip 3: Een korte onderwerpregel

Kort en krachtig is nog steeds de boodschap. Mensen weten graag direct waar ze aan toe zijn. Wind er geen doekjes om, je klanten willen in één oogopslag weten wat jij te bieden hebt. Geef je korting, benoem dan direct het percentage of het bedrag. Wees concreet: “vandaag 20% korting op alle jassen” is veel overtuigender dan “vandaag korting op alle jassen”. Nóg beter is: “Wendy, vandaag 20% korting op alle damesjassen.”

Een bijkomend voordeel van een korte, krachtige onderwerpregel is de mobielvriendelijkheid. Want, ruim 80% beheert zijn e-mailbox op de mobiele telefoon.

Tip 4: Gebruik emoji’s op de juiste manier

Het is een hele tijd hip geweest om emoji’s te gebruiken in de onderwerpregels van nieuwsbrieven. Denk aan hartjes, een zandloper of smileys. Nog steeds worden ze door veel bedrijven gebruikt. Ons advies is enkel emoji’s te gebruiken als ze echt waarde toevoegen aan je boodschap. Bijvoorbeeld wanneer je actie over een paar uur afloopt, dan versterkt het zandlopertje de boodschap.

Tip 5: Maak gebruik van A/B-testen

Een onderwerpregel is bepalend voor de openingsratio en het verdere succes van je nieuwsbrief. Met bovenstaande 4 tips kun jij het verschil maken in de onderwerpregel. Maar laten we eerlijk zijn: wat voor het ene bedrijf werkt, werkt voor het andere bedrijf niet. Pas toe wat voor jouw bedrijf en voor jouw nieuwsbrief relevant is en ga testen. Het veranderen van je onderwerpregel is namelijk bij uitstek geschikt voor een A/B-test. Experimenteer met verschillende onderwerpregels en ontdek welke variant het gewenste resultaat oplevert.  

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten