Internationaal gaan? 4 aandachtspunten!

16 november 20214 minuten leestijd

Wil jij het graag verder zoeken dan Nederland? Of misschien krijg je langzaam steeds meer klanten die geen Nederlands spreken, terwijl alles op je website wél Nederlandstalig is. Een goede manier om je online diensten toekomstbestendig te maken is internationaliseren.

Internationaliseren, hoe pak ik het aan?

De laatste jaren is het steeds belangrijker geworden om goed vindbaar te zijn. Wanneer je meer mensen wil bereiken, dan is de kans groot dat je op een gegeven moment buiten de landsgrenzen gaat.

Wanneer je het buiten Nederland zoekt, dan ga je in principe internationaal en spreken we van internationaliseren. Nu is het zo dat er geen websites zijn die enkel in Nederland bereikbaar zijn, want wanneer een website live staat, dan is deze wereldwijd te bereiken. Maar bij internationaliseren hebben we het over het bruikbaar zijn van je website of webapplicatie vanuit het buitenland. Maar wat zijn punten om op te letten wanneer je je diensten uit wil breiden naar het buitenland? We lichten het toe!

Taal

Het grootste struikelblok is in bijna alle gevallen de taal. Nederlands is niet de makkelijkste taal en wereldwijd gezien spreekt nog geen 0.4% van de wereldbevolking Nederlands. Laat alle teksten dus vertalen door een professionele vertaler. Het lijkt misschien een inkoppertje, maar iemand die een taal écht kent zal alle aspecten van een taal goed kunnen vertalen. Inclusief zinsbouw en accenten op de juiste woorden. In België wordt bijvoorbeeld ook Nederlands gesproken, maar worden woorden soms anders gebruikt. Engels is natuurlijk een goede uitbreiding; over de hele wereld wordt Engels gesproken. Maar ook hier geldt: een professionele vertaler zal betere teksten kunnen maken door kleine (vaak culturele) verschillen.

Domeinnamen

Wanneer je gaat internationaliseren is het van groot belang dat je uitbreidingstalen goed gevonden worden. Je zou kunnen kiezen voor een subdomein zoals https://be.website.com maar ook voor https://www.website.be of https://www.website.com/be. Kijk dus van tevoren welke domeinen er nog beschikbaar zijn en leg deze vast. Wil je uitbreiden buiten Europa? Dan kan het zelfs interessant zijn om je hosting (deels) in de buurt van het betreffende land onder te brengen. Zo zorg je ervoor dat de laadtijden zo laag mogelijk zijn.

HTML-tags

De HTML-tags “lang” en “Hreflang” bepalen in welke taal de pagina is geschreven. Door deze goed aan te passen vinden de zoekmachines je website beter en kom je dus hoger in de ranking. Meer informatie hierover vind je hier.

Zorg er daarnaast voor dat je altijd kan schakelen tussen verschillende talen. Dit doe je bijvoorbeeld door een klikbaar Nederlands, Frans en Engels vlaggetje bovenaan de pagina te plaatsen.

SEO

Doe een zoekwoordenonderzoek voor alle talen. In andere landen worden niet altijd dezelfde woorden gebruikt om naar producten of diensten te zoeken. Laat dus voor elke taal een zoekwoordenonderzoek uitvoeren om er zeker van te zijn dat jouw website in alle landen goed gevonden gaat worden.

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine, daarom lijkt het logisch om deze ook in andere landen te gebruiken. Maar niet in alle landen voert Google de boventoon. Zoek dus van tevoren uit welke zoekmachine je het beste kan gebruiken om gevonden te worden in het betreffende land.

Conclusie

Het zijn geen ingewikkelde veranderingen wanneer je bereikbaar en vindbaar wil zijn buiten Nederland, maar er zijn altijd verschillen die maken dat het beter is om hulp te vragen van bijvoorbeeld professionele vertalers. Zo zorg je ervoor dat je ook in het buitenland gevonden wordt én juist overkomt.

Bonustip

Wil je het zoeken bij onze zuiderburen? Laat je website dan vervlaamsen! Dit zijn veelal kleine aanpassingen en je bereikt ineens veel meer (Nederlandssprekende) mensen die ook op geringe afstand wonen.

Internationaal scoren met jouw website? We helpen je graag!

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?
23 november 20213 minuten leestijd

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?

De afgelopen week heb je waarschijnlijk meer nieuwsbrieven ontvangen dan normaal. En met de feestdagen in het vooruitzicht verandert dat de komende maand ook niet. Hoe valt jouw nieuwsbrief op in de overvolle inbox van de ontvangers? Lees onze 5 tips

Lees meer
Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories
9 november 20213 minuten leestijd

Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories

De swipe-up functie waarmee je een link kon toevoegen aan je Instagram Story is verdwenen. Maar niet getreurd… Er is nu een link-sticker! Wij leggen graag uit hoe je de link-sticker gebruikt in je Instagram Stories.

Lees meer
Microcopy: meer conversies met korte krachtige teksten
2 november 20213 minuten leestijd

Microcopy: meer conversies met korte krachtige teksten

Eén korte zin of slechts één woord kan honderden producten meer verkopen dan een pagina vol met tekst. Dat is de kracht van microcopy. Benieuwd wat microcopy is en hoe je dit goed toepast? Check het hier.

Lees meer