Website

Microcopy: meer conversies met korte krachtige teksten

3 min leestijd

Microcopy zijn korte woorden en kleine zinnetjes die op strategische plaatsen in e-mails, websites en webshops worden opgenomen. Vaak vind je de teksten naast een call-to-action knop. Deze microteksten nemen onzekerheden weg bij jouw bezoekers en geven een duwtje in de rug bij het klikken op jouw call-to-action button. Interessant toch? Je leest er alles over in dit artikel.

Microcopy: meer conversies met korte krachtige teksten

Wat is microcopy?

De meeste bezoekers lezen gemiddeld 25% tot 30% van de tekst op een pagina. Dat is slechts een-derde van de tekst waar jij zo je best op hebt gedaan. De bezoekers beperken zich tot de eerste zin, de titel, opsommingslijsten en call-to-action buttons. Alles wat rond deze buttons staat wordt ook gelezen. Door hier een goed gekozen woord of zinnetje te plaatsen, neemt de gebruiksvriendelijkheid toe en daarmee de conversieratio van je pagina of website. Een groei in het aantal inschrijvingen, verkopen of offerteaanvragen, enkel door het toevoegen van een korte kreet.

Met microcopy kun je gebruikers informeren. Waarom moet iemand zijn telefoonnummer invullen? Voeg een kort zinnetje toe om jouw bezoeker gerust te stellen: We bellen je alleen wanneer er een probleem is met jouw bestelling. Je kunt twijfels wegnemen bij de bezoekers: We gaan direct aan de slag met jouw bestelling. Je kunt bezoekers activeren en overtuigen, bijvoorbeeld met Probeer het artikel 100 dagen uit of met Gratis verzenden en retourneren. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis.

Tien tips om microcopy direct toe te passen op jouw website

1 Bepaal jouw boodschap

Voor je start met microcopy is het goed om te weten wat jouw boodschap is. Waarin zit jouw onderscheidend vermogen? Wat zijn jouw USP’s? Waar ligt de twijfel bij jouw klanten en hoe speel je hierop in?

2 Gebruik geen vaktaal

Het is niet vanzelfsprekend dat jouw klanten net zoveel van jouw product of dienst weten als jijzelf. Ga er dan ook niet vanuit dat je klanten weten wat je bedoelt wanneer je vaktaal gebruikt. Microcopy met vaktaal werkt averechts.

3 Houd het zo kort mogelijk

Een korte geruststellende boodschap is genoeg. Geen afleiding.

4 Schrijf actiegericht

Wees zo direct mogelijk in microcopy. Bijvoorbeeld: Bestel nu in plaats van Klik hier om de bestelling te plaatsen.

5 Wees duidelijk

Richt je met duidelijke woorden op de actie die uitgevoerd wordt.

6 Blijf vriendelijk

Gebruik bij voorkeur spreektaal en vermijd negatieve of dreigende woorden. Speel in op het gevoel van de bezoeker.

7 Geef instructies

Help de bezoeker door in bijvoorbeeld het aankoopproces de weg naar de betaling makkelijker te maken. Verwerk de behulpzaamheid in jouw microcopy door korte, duidelijke instructies te geven: Op welk adres mogen wij jouw bestelling bezorgen?

8 Gebruik jouw eigen tone of voice

Denk goed na over de tone of voice van jouw website en laat je microcopy hierop aansluiten. Zo voelt het natuurlijk aan voor de bezoeker.

9 Zet fout- en succesmeldingen in

Wanneer er onverwachts iets misgaat op de website of de bezoeker heeft een ongeldig e-mailadres ingevuld, dan is dat de perfecte kans om je van je je beste kant te laten zien. Help de klant op weg en geef ze de bevestiging dat ze goed bezig zijn. In plaats van Ongeldig e-mailadres kun je ook schrijven Je e-mailadres bevat geen @. Wil je die toevoegen? Hoe sneller de bezoeker de fout kan corrigeren, hoe minder snel hij zich zal ergeren.

10 Plaats microcopy op een logische plaats

De laatste en misschien wel de belangrijkste tip... Nu je weet hoe je microteksten schrijft en je weet dat jouw bezoeker slechts één derde van de tekst leest, moet de microcopy op de juiste plaats gezet worden. Zet de microcopy daar waar klanten ondersteuning, bevestiging of overtuiging nodig hebben!

Aan de slag met microcopy

Microcopy is onmisbaar voor jouw website wanneer je meer conversies wilt genereren. Er zijn legio voorbeelden van microcopy op allerlei websites. Kijk goed rond, doe inspiratie op en kijk steeds kritisch naar jouw eigen website.

Kom je er zelf niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag met korte en pakkende microteksten om jouw doelen te behalen!

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten