Geef jij de afbeeldingen op jouw website een naam?

28 september 20214 minuten leestijd

Wil jij beter gevonden worden in de Google zoekresultaten? Ga aan de slag met de optimalisatie van de afbeeldingen op je website en verbeter de vindbaarheid én de gebruiksvriendelijkheid. In dit artikel leggen we uit hoe je jouw afbeeldingen optimaliseert.

Het belang van afbeeldingoptimalisatie

Hoe eerder je website of webshop vermeld wordt in de Google zoekresultaten hoe beter. Want hoe vaker je onder de aandacht komt, hoe groter de kans is dat mensen je onthouden en de website bezoeken. Een manier om die vindbaarheid te verbeteren is het optimaliseren van de afbeeldingen.

Google is namelijk nog niet zo slim dat het begrijpt wat er op je afbeelding staat. Door de afbeelding een relevante naam of omschrijving mee te geven, weet Google waar je afbeelding over gaat en is de kans een stuk groter dat de foto naar boven komt bij relevante zoektermen.

Een tweede belangrijke reden voor het optimaliseren van je afbeeldingen is de gebruiksvriendelijkheid van de website. Grote hoeveelheden tekst zijn niet aantrekkelijk. Afbeeldingen maken content visueel aantrekkelijker, bieden overzicht en versterken je boodschap.

Hoe je een afbeelding optimaliseert

Nu duidelijk is dat afbeeldingen belangrijk zijn voor de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website, is het tijd om uit te leggen hoe je de afbeelding kunt optimaliseren. Er zijn drie onderdelen waar je direct mee aan de slag kunt:

  1. De bestandsnaam
  2. Alt-tag en titel
  3. Bestandsgrootte en afmetingen

De bestandsnaam van je afbeelding

Stel: je maakt een foto van een nieuwe rugzak, dan is de bestandsnaam bijvoorbeeld ‘IMG012567’. Aan deze naam kan Google niet afleiden dat het om een rugzak gaat. Google is afhankelijk van de content rond de afbeelding om te raden wat er op de afbeelding staat. Geef daarom iedere afbeelding een relevante naam.

Let bij het geven van een relevante naam op deze drie punten:

  1. Gebruik geen hoofdletters;
  2. Schrijf alles aan elkaar vast, dus geen spaties;
  3. Gebruik een – of _ in plaats van een spatie.

In het geval van de rugzak verander je ‘IMG012567’ in ‘eastpak-rugzak’ of ‘blauwe-eastpak-rugzak’. Wanneer iemand in Google zoekt op eastpak rugzak of op blauwe eastpak rugzak, dan komt jouw afbeelding al snel naar boven.

Alt-tag en titel

Een Alt-tag is de tekst die verschijnt als een afbeelding niet vertoond kan worden. De Alt-tag komt in de broncode van je website en wordt door Google en andere robots gelezen om te ‘zien’ wat er op de afbeelding staat.

Een alt-tag/tekst wordt vaak vertoond als je op je mobiele telefoon een nieuwsbrief opent in je mailbox. Vaak worden niet alle afbeeldingen direct getoond om het datagebruik te verminderen. De alt-tag geeft dan een indicatie van wat er in de afbeelding staat. Je alt-tag is dus een duidelijke omschrijving van je product of dienst. Vermeld een zoekterm in de omschrijving en zorg voor een leesbare zin. Zet dus niet vijf relevante zoektermen achter elkaar. Heb je veel verschillende foto’s, varieer dan met verschillende relevante zoektermen.

Vaak kun je in het Content Management Systeem van de website de afbeelding een titel meegeven. Benut deze kans en geef je afbeelding naast de alt-tag ook een titel mee. Kies ook hier voor een relevante titel.

De bestandsgrootte en afmetingen van afbeeldingen

Niets is zo vervelend als een langzame website. Bezoekers haken snel af wanneer je website niet binnen een paar seconden laadt. De bestandgrootte van afbeeldingen speelt een belangrijke rol in de laadtijd van websites. Te grote en te zware afbeeldingen maken de website traag. Te kleine afbeeldingen worden pixelachtig waardoor de visuele aantrekkingskracht verdwijnt.

Wat is dan de juiste bestandsgrootte en afmeting? Een afbeelding die vertoond wordt over de hele breedte van het scherm is tussen de 2.000 en 2.400 pixels breed en heeft een bestandsgrootte van maximaal 500 kb. Voor kleinere foto’s adviseren we een maximale bestandgrootte van 100 kb.

Conclusie

Afbeeldingen spelen een belangrijke rol bij de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van je website. Voeg visueel aantrekkelijke afbeeldingen toe in de juiste bestandsgrootte en afmeting om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Door deze afbeeldingen van een relevante bestandsnaam en titel te voorzien verbeter je bovendien de vindbaarheid van je website in de Google zoekresultaten.

Wil je meer weten over afbeeldingstypen en wanneer je welk afbeeldingstype (JPG, PNG etc.) gebruikt? Lees dan het blog: De 5 belangrijkste afbeeldingstypen en wanneer gebruik je ze…

Hulp nodig bij het opmaken/instellen van je afbeeldingen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?
23 november 20213 minuten leestijd

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?

De afgelopen week heb je waarschijnlijk meer nieuwsbrieven ontvangen dan normaal. En met de feestdagen in het vooruitzicht verandert dat de komende maand ook niet. Hoe valt jouw nieuwsbrief op in de overvolle inbox van de ontvangers? Lees onze 5 tips

Lees meer
Internationaal gaan? 4 aandachtspunten!
16 november 20214 minuten leestijd

Internationaal gaan? 4 aandachtspunten!

Waar moet je op letten wanneer je wil internationaliseren? In dit blog geven we je 4 tips. Zo zorg je ervoor dat je goed gevonden wordt in het buitenland!

Lees meer
Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories
9 november 20213 minuten leestijd

Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories

De swipe-up functie waarmee je een link kon toevoegen aan je Instagram Story is verdwenen. Maar niet getreurd… Er is nu een link-sticker! Wij leggen graag uit hoe je de link-sticker gebruikt in je Instagram Stories.

Lees meer