Website

7 tips voor het opstellen van een goed formulier

5 min leestijd

Om bepaalde acties uit te voeren op je website heb je gegevens nodig van je bezoekers. Bijvoorbeeld in het geval van een sollicitatie of een bestelling. Vaak wordt hiervoor gebruik gemaakt van een formulier. Maar wat opvalt… Niet alle bezoekers vullen zomaar alle velden in. Een e-mailadres of telefoonnummer wordt minder snel ingevuld dan bijvoorbeeld een naam. Hoe je hier het beste mee omgaat? We leggen het je uit.

7 tips voor het opstellen van een goed formulier

Vraag alleen het noodzakelijke

Een gouden regel bij het maken van een formulier is dat je alleen noodzakelijke vragen stelt. Bij een inschrijving voor een online nieuwbrief is het bijvoorbeeld niet noodzakelijk om een postcode te vragen. Ook contactformulieren hebben vaak een simpele opzet, een naam, e-mailadres en een veld voor de vraag of opmerking is genoeg. Voor dit soort formulieren wordt vaak gebruik gemaakt van een formulier dat op één pagina ingevuld en verzonden wordt. Diegene die het formulier invult ziet direct wat er allemaal gevraagd wordt en hoe lang dit ongeveer duurt.

Formulier met meerdere stappen

Voor het afhandelen van een bestelling in een webshop is meer informatie nodig. Van factuuradres tot betalingen in termijnen en van leveringsadres tot cadeauverpakkingen. Deze formulieren kunnen overweldigend zijn wanneer alle velden op één pagina staan. De kans bestaat dat iemand het invullen liever aan zich voorbij laat gaan. Voor deze langere en/of ingewikkeldere formulieren kun je het beste gebruik maken van formulieren die in meerdere stappen kunnen worden ingevuld. Dit zorgt voor een beter overzicht en meer focus.

Wanneer kies je voor welk formulier?

Voor formulieren met minder dan 5 velden kies je doorgaans voor een formulier met slechts één stap. Het formulier blijft dan overzichtelijk en snel in te vullen. Voorbeelden hiervan zijn contactformulieren, nieuwsbriefinschrijvingen en het aanmaken van een account. Merk je echter dat er veel bezoekers zijn die niet alle noodzakelijke gegevens in willen vullen? Dan zou je kunnen kiezen voor een formulier met meerdere stappen waarin elke stap slechts één invoerveld bevat. Bezoekers zijn dan sneller bereid om alles in te vullen omdat ze al verder in het invulproces zijn.

Formulieren die meer dan vijf velden bevatten, ingewikkeldere antwoorden nodig hebben of veel opties hebben, kunnen beter worden opgesplitst in meerdere stappen. Bezoekers die een bestelling in je webshop willen plaatsen, snappen dat er meer informatie nodig is dan enkel een naam en e-mailadres. Houd het overzichtelijk door de vragen op te splitsen en meerdere stappen te maken. Zo kan je een stap maken voor alle naam, adres, woonplaatsgegevens en daarna een stap voor alle betalingsopties. Je eindigt met een stap voor alle verzendopties. Houd er echter wel rekening mee dat er altijd een overzicht weergegeven wordt, waarin het duidelijk is hoeveel stappen er zijn en waar de bezoeker zich op dit moment bevindt.

7 tips voor het maken van een stappenformulier

Waar moet je op letten wanneer je meerdere stappen in je formulier wil gebruiken? We leggen het stap voor stap uit.

  1. Vraag alleen noodzakelijke dingen
    Dit geldt eigenlijk voor alle formulieren, maar zeker ook wanneer er meerdere stappen in een formulier zitten, des te langer het invullen duurt, des te sneller er wordt afgehaakt.
     
  2. Geef vooraf aan uit welke stappen het formulier bestaat
    Het is bijzonder vervelend wanneer je denkt dat alles klaar en ingevuld is en er daarna nog pagina’s met velden volgen. Er is zo geen inschatting te maken hoeveel tijd iets gaat kosten en welke vragen er nog komen.
     
  3. Probeer bij langere en/of ingewikkeldere formulieren een indicatie van de invul-inspanning te geven
    Geef van tevoren aan hoe lang het ongeveer gaat duren om het formulier in te vullen. Ook het aantal stappen kan helpen met het creëren van overzicht.
     
  4. Geef duidelijk aan in welke stap de gebruiker zich nu bevindt
    Het laten zien van een progressiebalkje geeft de bezoeker overzicht. Zo weet de bezoeker waar hij of zij zich bevindt én wat er nog gaat komen.
     
  5. Zorg dat een bezoeker reeds ingevulde gegevens eenvoudig kan veranderen
    Zorg ervoor dat een met een klik teruggegaan kan worden naar een eerder ingevulde stap zonder dat al ingevulde gegevens komen te vervallen.
     
  6. Plaats geen resetknop naast de volgende- of verzendknop
    Wanneer iemand per ongeluk op zo’n knop zou klikken, bestaat de kans dat iemand het formulier niet nogmaals wil invullen.
     
  7. Bekijk de opzet vanuit het oog van de invuller van het formulier
    Wanneer je vanuit dit oogpunt naar je formulier gaat kijken, sta je er soms van versteld waar je nog verbeterpunten ziet.

Conclusie

Wanneer je niet veel informatie nodig hebt over een bezoeker, dan is een simpel formulier met 1 enkele stap de beste oplossing. Merk je op dat veel formulieren niet volledig worden ingevuld, dan kan het slim zijn om je formulier in te delen in meerdere stappen. Heb je echter meer informatie nodig? Dan kun je je formulier het beste meerdere stappen geven. Zorg er dan wel voor dat je goed communiceert én geef een duidelijk overzicht van wat ze allemaal kunnen verwachten.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten