Wat zijn cookies en hoe gebruik je ze?

3 augustus 20214 minuten leestijd

Cookies. Je komt ze regelmatig tegen tijdens het surfen op het web. Maar wat is nu precies een cookie? Het is niets meer dan een klein tekstbestandje waar een kleine hoeveelheid informatie in staat. Soms is deze informatie te lezen in tekst, maar vaak zijn dit versleutelde gegevens waar je zelf niks van kan maken. Een cookie is dus geen programma en kan zelf niets uitvoeren. We vertellen je er meer over in dit blog.

Waar worden cookies voor gebruikt?

De laatste tijd komen cookies wel eens negatief in het nieuws. Deze berichten gaan voornamelijk over cookies die persoonsgegevens bevatten, waarmee bedrijven die hier weinig mee te maken hebben (derden) weten op welke sites de gebruikers zijn geweest én wat ze daar interessant vonden. Dit zijn de zogenoemde ‘third party cookies’. Maar lang niet alle cookies staan in de spotlights. Er zijn namelijk andere soorten die ervoor zijn gemaakt om het leven van een gebruiker een stukje makkelijker te maken.

First party cookies

Grofweg gezien zijn er 2 verschillende type cookies: first party en third party cookies. First party cookies worden geplaatst door de website die je bezoekt. Dit kan bijvoorbeeld een versleutelde code zijn die de webserver nodig heeft om te weten dat het om een terugkerende gebruiker gaat. Zo kan de gebruiker inloggen zonder eerst een nieuw account aan te moeten maken. Elke keer wanneer er wordt ingelogd, wordt er een cookie aangemaakt of geüpdatet zodat de gebruiker het afgeschermde gedeelte van de website ongestoord kan bezoeken.

Third party cookies

Third party cookies worden geplaatst door een andere partij dan de website die je bezoekt. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je op een website komt waar een YouTube-filmpje te zien is, waarbij YouTube een cookie plaatst. Door deze cookie kan YouTube perfect bijhouden op welke websites jij bent geweest. Hierdoor krijg je bij jouw volgende YouTube-bezoek video’s voorgesteld op basis van jouw websitebezoeken. Dit soort cookies worden ook wel ‘tracking cookies’ genoemd.

De verschillende doelen van een cookie

Cookies kunnen dus meerdere functies hebben. Deze zijn op te splitsen in een paar categorieën.

  • Noodzakelijke (of functionele) cookies zijn nodig om een website of app goed te laten functioneren. Een voorbeeld is een cookie die je unieke code behoudt wanneer je bankzaken doet, of inlogt bij je favoriete webshop zodat anderen geen toegang hebben tot jouw persoonlijke gegevens. Deze cookies hoeven niet om toestemming van de bezoeker te vragen.
  • Analytische cookies worden geplaatst om bij te houden hoeveel bezoekers een website of app heeft of op welke momenten het het drukst is. Deze cookies bevatten nauwelijks persoonlijke informatie en hoeven dus ook geen toestemming te vragen.
  • Tracking cookies zijn cookies die bijhouden waar je geweest bent of welke content je interessant vond. Op deze manier worden vaak ook persoonlijk aangepaste reclames weergegeven. Deze zijn in sommige gevallen omstreden en er wordt uitgezocht hoe misbruik van deze cookies aangepakt kan worden. Voor dit type cookies moet altijd toestemming worden gevraagd omdat ze vaak persoonlijke of individuele data bevatten.

Welke cookies heb je nou echt nodig?

Wanneer je gaat kijken welke cookies belangrijk zijn voor jouw site, dan kom je erachter dat dat samenhangt met het doel van je website. Functionele cookies gebruik je altijd, maar hiervoor hoef je geen melding te plaatsen. Wanneer je aan de slag gaat met marketing, dan zijn analytische cookies nodig om alle data te kunnen meten. Maar er is ook de optie om je analytische data anoniem op te slaan; het IP-adres van de bezoeker wordt dan niet volledig opgeslagen waardoor je voldoet aan de wetgeving rond gegevensopslag (AVG) en dus geen toestemming hoeft te vragen. Een kanttekening is wel dat je minder accuraat kan terugzien waar je gebruikers vandaan komen en zijn er wat minder opties om de data te verwerken. Wil je aan slag gaan met adverteren dan ontkom je eigenlijk niet aan het gebruik van third party cookies, hoewel er momenteel steeds meer alternatieven worden ontwikkeld.

6 stappen om je website cookie-klaar te maken

  1. Vraag om toestemming voordat je cookies plaatst die niet alleen maar functioneel zijn.
    Voordat een bezoeker cookies accepteert, moet er duidelijk zijn wat de cookies doen. Geef hiervan een duidelijk overzicht in het toestemmingsformulier.
     
  2. Zorg dat de checkboxen voor deze cookies niet al aangevinkt zijn.
    Functionele cookies mogen al zijn aangevinkt (of zelfs verplicht zijn), maar alle andere cookies moeten optioneel zijn.
     
  3. Je website moet bereikbaar zijn tijdens het invullen van deze toestemming.
    Maak geen cookiewall die heel je website afsluit wanneer de toestemming nog niet is verstuurd.
     
  4. De toestemming moet veranderbaar zijn.
    Geef bezoekers de mogelijkheid om een eerder ingevulde toestemming te veranderen wanneer ze dit willen.
     
  5. Alle toestemmingen moeten opgeslagen worden.
    Omdat volgens de AVG alle cookie-toestemmingen moeten worden bijgehouden, moet je opslaan wie de toestemming verstuurt, wanneer deze is verwerkt en welke cookies toestemming hebben gekregen.
     
  6. Bezoekers moeten informatie krijgen over wat er met hun gegevens gebeurt en hoe je omgaat met deze data.
    Maak bijvoorbeeld een pagina aan met een overzicht van welke cookie welke data gebruikt en hoe deze data verwerkt wordt.

Conclusie

Los van de functionele cookies die je zonder toestemming mag plaatsen, is het belangrijk om een goede afweging te maken in jouw online marketingstrategie. Welke data is van belang bij jouw strategie en onder welke soort valt deze? Ook zijn er plug-ins die je kan gebruiken om alles zo makkelijk mogelijk in te stellen zoals cookiebot. Wil je weten of jouw site helemaal cookie-proof is, of wil je meer weten over dit onderwerp? We staan voor je klaar!

Hulp nodig bij het instellen van cookiemeldingen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?
23 november 20213 minuten leestijd

Hoe val je tijdens de feestdagen op in mailboxen?

De afgelopen week heb je waarschijnlijk meer nieuwsbrieven ontvangen dan normaal. En met de feestdagen in het vooruitzicht verandert dat de komende maand ook niet. Hoe valt jouw nieuwsbrief op in de overvolle inbox van de ontvangers? Lees onze 5 tips

Lees meer
Internationaal gaan? 4 aandachtspunten!
16 november 20214 minuten leestijd

Internationaal gaan? 4 aandachtspunten!

Waar moet je op letten wanneer je wil internationaliseren? In dit blog geven we je 4 tips. Zo zorg je ervoor dat je goed gevonden wordt in het buitenland!

Lees meer
Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories
9 november 20213 minuten leestijd

Nieuw: de link-sticker in de Instagram Stories

De swipe-up functie waarmee je een link kon toevoegen aan je Instagram Story is verdwenen. Maar niet getreurd… Er is nu een link-sticker! Wij leggen graag uit hoe je de link-sticker gebruikt in je Instagram Stories.

Lees meer