Hogere kwaliteitsscore in Google Ads, lagere kosten

20 juli 20213 minuten leestijd

De advertentiemogelijkheden in Google worden steeds verder uitgebreid en geautomatiseerd. Maar voordat je hier induikt, is het goed om te beginnen bij de basis… We leggen je uit wat de kwaliteitsscore is en waarom deze belangrijk is. 

Wat is de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een score die aangeeft hoe de advertentiekwaliteit zich verhoudt tot die van andere Google-advertenties. De kwaliteitsscore wordt aangegeven met een getal tussen de 1 en de 10. Google kent de kwaliteitsscore toe aan elk zoekwoord in een Google-advertentieaccount.

Google heeft de kwaliteitsscore in het leven geroepen om de kwaliteit en relevantie van advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s te bepalen. Google heeft namelijk als missie om de Google-gebruikers een zo relevant mogelijk antwoord te geven op hun zoekopdracht. Bovendien: hoe meer er op advertenties geklikt wordt hoe meer Google verdient.

Adverteerders worden ook beloond voor een hoge kwaliteitsscore. Een hoge kwaliteitsscore verbetert de positie van de advertentie en verlaagt de CPC (kosten per klik). Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder je betaalt per klik.

Hoe wordt de kwaliteitsscore berekend?

De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van drie onderdelen:

  1. De verwachte klikfrequentie (CTR): de kans dat er op de advertentie geklikt wordt als deze wordt vertoond.
  2. De advertentierelevantie: hoe goed komt de advertentie overeen met de intentie van de zoekopdracht van de gebruiker.
  3. Ervaring op de landingspagina: hoe relevant is de landingspagina (pagina waarop je uitkomt na het klikken op de advertentie).

Elk onderdeel wordt beoordeeld en krijgt een status: ‘hoger dan gemiddeld’, ‘gemiddeld’ of ‘lager dan gemiddeld’. De beoordeling is gebaseerd op een vergelijking met andere adverteerders van wie de advertenties in de afgelopen 90 dagen zijn vertoond voor hetzelfde zoekwoord.

Waar vind je de kwaliteitsscore in Google Ads?

Een belangrijke score dus om te weten. Maar toch wordt de kwaliteitsscore niet standaard getoond. Gelukkig kun je de kwaliteitsscore makkelijk vinden en toevoegen aan je rapportageoverzicht.

  1. Log in op je Google Ads-account
  2. Selecteer de campagne waarvan je de kwaliteitsscore wil inzien
  3. Ga naar het tabblad zoekwoorden
  4. Klik rechtsboven in de tabel op het filtericoon van de kolommen
  5. Open nu onder het gedeelte ‘Kolommen voor zoekwoorden aanpassen’, het gedeelte ‘Kwaliteitsscore’. Het gedeelte kwaliteitsscore vouwt nu open. Door de vakjes voor de opties aan de vinken en op de blauwe button ‘toepassen’ te klikken voeg je de kwaliteitsscore toe. Kies een van de volgende kolommen om de kwaliteitsscore toe te voegen aan de tabel met statistieken.

Let op: er zijn huidige statistieken en kwaliteitsscorestatistieken uit het verleden.

  • Kwaliteitsscore
  • Historische kwaliteitsscore
  • Verwachte CTR
  • Historische verwachte CTR
  • Ervaring op de landingspagina
  • Historische ervaring op de landingspagina
  • Advertentierelevantie
  • Historische advertentierelevantie

Conclusie

De kwaliteitsscore is een belangrijk gegeven, want hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter de positie van je advertentie én hoe lager de kosten per klik. Krijg inzicht in de kwaliteitsscores van je advertenties door deze kolom toe te voegen in je advertentiestatistieken.

Hulp nodig bij het instellen van Google Ads?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

De online marketingontwikkelingen van 2022
11 januari 20224 minuten leestijd

De online marketingontwikkelingen van 2022

2022 is van start gegaan en ook op online marketinggebied zijn er een aantal nieuwe trends en ontwikkelingen. We lichten graag een aantal belangrijke ontwikkelingen toe.

Lees meer
Goede voornemens: welke doelen stel jij voor jouw website?
4 januari 20223 minuten leestijd

Goede voornemens: welke doelen stel jij voor jouw website?

Aan het begin van het nieuwe jaar bruisen we van de goede voornemens. Een gezonder leven, de kerstkilo’s kwijtraken en stoppen met roken zijn de meest bekende. Maar welke voornemens heb je met jouw website? Welke doelen wil jij behalen in 2022?

Lees meer
Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?
21 december 20214 minuten leestijd

Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?

Remarketing is een manier om contact te leggen met websitebezoekers die nog geen aanvraag of aankoop hebben gedaan. Op een slimme manier probeer je ze te overtuigen toch tot aankoop of aanvraag over te gaan. Lees hier alles over remarketing.

Lees meer