Online marketing

Hogere kwaliteitsscore in Google Ads, lagere kosten

3 min leestijd

De advertentiemogelijkheden in Google worden steeds verder uitgebreid en geautomatiseerd. Maar voordat je hier induikt, is het goed om te beginnen bij de basis… We leggen je uit wat de kwaliteitsscore is en waarom deze belangrijk is. 

Hogere kwaliteitsscore in Google Ads, lagere kosten

Wat is de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een score die aangeeft hoe de advertentiekwaliteit zich verhoudt tot die van andere Google-advertenties. De kwaliteitsscore wordt aangegeven met een getal tussen de 1 en de 10. Google kent de kwaliteitsscore toe aan elk zoekwoord in een Google-advertentieaccount.

Google heeft de kwaliteitsscore in het leven geroepen om de kwaliteit en relevantie van advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s te bepalen. Google heeft namelijk als missie om de Google-gebruikers een zo relevant mogelijk antwoord te geven op hun zoekopdracht. Bovendien: hoe meer er op advertenties geklikt wordt hoe meer Google verdient.

Adverteerders worden ook beloond voor een hoge kwaliteitsscore. Een hoge kwaliteitsscore verbetert de positie van de advertentie en verlaagt de CPC (kosten per klik). Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder je betaalt per klik.

Hoe wordt de kwaliteitsscore berekend?

De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van drie onderdelen:

  1. De verwachte klikfrequentie (CTR): de kans dat er op de advertentie geklikt wordt als deze wordt vertoond.
  2. De advertentierelevantie: hoe goed komt de advertentie overeen met de intentie van de zoekopdracht van de gebruiker.
  3. Ervaring op de landingspagina: hoe relevant is de landingspagina (pagina waarop je uitkomt na het klikken op de advertentie).

Elk onderdeel wordt beoordeeld en krijgt een status: ‘hoger dan gemiddeld’, ‘gemiddeld’ of ‘lager dan gemiddeld’. De beoordeling is gebaseerd op een vergelijking met andere adverteerders van wie de advertenties in de afgelopen 90 dagen zijn vertoond voor hetzelfde zoekwoord.

Waar vind je de kwaliteitsscore in Google Ads?

Een belangrijke score dus om te weten. Maar toch wordt de kwaliteitsscore niet standaard getoond. Gelukkig kun je de kwaliteitsscore makkelijk vinden en toevoegen aan je rapportageoverzicht.

  1. Log in op je Google Ads-account
  2. Selecteer de campagne waarvan je de kwaliteitsscore wil inzien
  3. Ga naar het tabblad zoekwoorden
  4. Klik rechtsboven in de tabel op het filtericoon van de kolommen
  5. Open nu onder het gedeelte ‘Kolommen voor zoekwoorden aanpassen’, het gedeelte ‘Kwaliteitsscore’. Het gedeelte kwaliteitsscore vouwt nu open. Door de vakjes voor de opties aan de vinken en op de blauwe button ‘toepassen’ te klikken voeg je de kwaliteitsscore toe. Kies een van de volgende kolommen om de kwaliteitsscore toe te voegen aan de tabel met statistieken.

Let op: er zijn huidige statistieken en kwaliteitsscorestatistieken uit het verleden.

  • Kwaliteitsscore
  • Historische kwaliteitsscore
  • Verwachte CTR
  • Historische verwachte CTR
  • Ervaring op de landingspagina
  • Historische ervaring op de landingspagina
  • Advertentierelevantie
  • Historische advertentierelevantie

Conclusie

De kwaliteitsscore is een belangrijk gegeven, want hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter de positie van je advertentie én hoe lager de kosten per klik. Krijg inzicht in de kwaliteitsscores van je advertenties door deze kolom toe te voegen in je advertentiestatistieken.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten