Online marketing

Het belang van Google-sterren

4 min leestijd

Je hebt ze vast wel eens gezien. De sterren die per bedrijf worden vertoond in Google. Maar wat betekenen deze sterren nu eigenlijk? En wat is het belang van de sterren? We leggen het je uit!

Het belang van Google-sterren

Betekenis Google-sterren

De Google-sterren geven aan welke beoordeling het bedrijf heeft gekregen van haar websitebezoekers. Google vertoont altijd 5 sterren, waarbij de geel ingekleurde sterren de bedrijfsscore tonen. Voor de sterren staat het beoordelingscijfer. Dit geeft de gemiddelde score aan op basis van de klantbeoordelingen en het totaal aantal reviews.

Waar worden de Google-sterren vertoond

Tot september 2019 werden de Google-sterren vertoond in de Google zoekresultaten, bij advertenties en op het Google Mijn Bedrijfsprofiel. Google heeft toen het beleid aangepast en nu worden de Google-sterren enkel nog vertoond bij de Google-advertenties en op het Google Mijn Bedrijfsprofiel.

Uitzondering hierop zijn productreviews en reviewscores verzameld voor derden. De productreviews worden nog steeds vertoond in de Google-zoekresultaten onder de titel en URL van de website. Reviewscores verzameld door derden, zoals de bedrijfsprofielen op Bol.com of Trustpilot, worden nog altijd vertoond in de Google-zoekresultaten. Je vindt de score onder de titel, URL en omschrijving.

Waarom zijn Google-sterren belangrijk

Google hecht veel waarde aan de feedback van klanten zelf. Google heeft immers als doel om mensen te helpen en relevante informatie te vertonen. Het hebben van de gele Google-sterren heeft dan ook een aantal voordelen:

  • Je valt beter op in Google, want je bedrijfsvermelding is iets groter door de toevoeging van de gele sterren.
  • De professionele uitstraling van je bedrijf, hoe meer sterren en hoe meer beoordelingen des te professioneler je overkomt.
  • Het aantal klikken op je advertenties en bedrijfsvermeldingen neemt toe en dat zorgt weer voor meer websitebezoekers.

Hoe krijg je Google-sterren

Via Google reviews! Via een Google review kan iemand een beoordeling geven over jouw bedrijf. Hoe positiever de reviews en de bijbehorende reviewscore, hoe hoger de ranking van jouw bedrijf.

Start dus nu met het verzamelen van Google reviews. Dit kan via je Google Mijn Bedrijfsprofiel of door reviews te verzamelen via een reviewsysteem zoals Klanten Vertellen of Kiyoh. Wanneer je reviews verzamelt via een reviewsysteem dien je wel een stukje code aan de website toe te voegen, zodat Google ziet dat je reviews verzamelt en je ze kunt koppelen aan je website. Dit kan met behulp van de Google Tag Manager of je webbouwer. Heb je een WordPress website? Gebruik dan de beoordelingsplug-in.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten