Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

1 juni 20213 minuten leestijd

Bezoekers die op een fout-pagina komen zijn geneigd om de pagina weg te klikken. De bezoeker gaat snel door naar de concurrent en jij bent een potentiële klant kwijt. Daarom is het goed inrichten van een 404-pagina erg belangrijk: je verleidt de bezoeker niet weg te klikken en een nieuwe start op jouw website te maken. Hoe je dit het beste kan doen en waarom dit belangrijk is lees je in deze blog. 

Wat is een 404 pagina?

Wanneer je een URL intypt of op een link klikt, kom je op een nieuwe pagina van een website of webshop uit. Tenminste, wanneer de pagina bestaat. Bestaat de pagina niet, dan krijg je een 404 pagina te zien. Dit kan meerdere redenen hebben. Denk aan een pagina die verwijderd is, een URL die een typefout bevat of een gewijzigde linkstructuur van de website. Via een tool als deadlinkchecker.com kun je jouw website controleren op dode links, dat zijn links die leiden naar een pagina die niet meer bestaat en een 404 melding teruggeven.

Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

Waarom is een 404 pagina belangrijk

Klanten houden er niet van om op een pagina te komen die ze niet verwachten. Om de klant niet kwijt te raken, is het verstandig om de 404 pagina goed in te richten. Zo zorg je ervoor dat klanten jouw website niet verlaten en toch doorklikken naar een andere pagina. Tot zover de basis, tijd om aan de slag te gaan met de volgende tips.

1 Verwijs niet naar de homepagina

We adviseren je vooral om op de 404 pagina niet te verwijzen naar de homepagina. De bezoeker snapt niet meteen wat hij of zij fout doet en is verbaasd om op de homepagina uit te komen.

2 Vertel dat er iets misgegaan is

Geef duidelijk aan dat de pagina niet meer bestaat. Een beetje humor kan geen kwaad, zo maak je een vervelend moment wat luchtiger.

3 Bied een alternatief aan

Een van de meest gemaakte fouten bij een 404 pagina is het ontbreken van een aantal alternatieven. Dit leidt ertoe dat bezoekers jouw website snel verlaten. Geef je bezoekers daarom een aantal interessante opties, zoals: een zoekbalk, een weggevertje, populaire blogartikelen etc.

4 Maak het visueel aantrekkelijk

Met een herkenbare afbeelding of animatie maak je de pagina visueel aantrekkelijk en valt het voor de bezoeker minder snel op dat ze op een niet-bestaande pagina terecht komen. De bezoeker zal sneller doorklikken naar de alternatieven die je ze aanbiedt.

Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

Aan de slag met de checklist

Nu kun je zelf aan de slag met jouw 404 pagina(‘s). Voor de volledigheid hebben we alle tips op een rijtje gezet in een handige checklist:

  • Heb je aangegeven dat de bezoeker op een 404 pagina terecht gekomen is?
  • Heb je aangegeven wat er fout is gegaan?
  • Heb je de gebruiker de mogelijkheid gegeven om terug te gaan naar de vorige pagina?
  • Heb je een zoekbalk toegevoegd?
  • Heb je enkele links geplaatst naar relevante en/of belangrijke pagina’s?
  • Heb je eventueel enkele producten toegevoegd?

Bonustip

Het is goed om je 404 pagina niet te laten indexeren door Google. Het is natuurlijk geen relevante pagina voor jouw bedrijf en zeker geen pagina waarop de bezoeker als eerste terecht komt na een zoekopdracht bij Google. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw 404 pagina?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Tips voor een goede social media contentkalender
27 juli 20214 minuten leestijd

Tips voor een goede social media contentkalender

Actief zijn op social media. Het betekent dat je regelmatig content deelt in de vorm van berichten of verhalen. Heb jij moeite om op frequente basis content te delen op je social mediakanalen? Dan kan een contentkalender een goede oplossing voor je z

Lees meer
Hogere kwaliteitsscore in Google Ads, lagere kosten
20 juli 20213 minuten leestijd

Hogere kwaliteitsscore in Google Ads, lagere kosten

De advertentiemogelijkheden in Google worden steeds verder uitgebreid en geautomatiseerd. Maar voordat je hier induikt, is het goed om te beginnen bij de basis… We leggen je uit wat de kwaliteitsscore is en waarom deze belangrijk is.

Lees meer
Het belang van Google-sterren
13 juli 20214 minuten leestijd

Het belang van Google-sterren

Je hebt ze vast wel eens gezien. De sterren die per bedrijf worden vertoond in Google. Maar wat betekenen deze sterren nu eigenlijk? En wat is het belang van de sterren? We leggen het je uit!

Lees meer