Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

1 juni 20213 minuten leestijd

Bezoekers die op een fout-pagina komen zijn geneigd om de pagina weg te klikken. De bezoeker gaat snel door naar de concurrent en jij bent een potentiële klant kwijt. Daarom is het goed inrichten van een 404-pagina erg belangrijk: je verleidt de bezoeker niet weg te klikken en een nieuwe start op jouw website te maken. Hoe je dit het beste kan doen en waarom dit belangrijk is lees je in deze blog. 

Wat is een 404 pagina?

Wanneer je een URL intypt of op een link klikt, kom je op een nieuwe pagina van een website of webshop uit. Tenminste, wanneer de pagina bestaat. Bestaat de pagina niet, dan krijg je een 404 pagina te zien. Dit kan meerdere redenen hebben. Denk aan een pagina die verwijderd is, een URL die een typefout bevat of een gewijzigde linkstructuur van de website. Via een tool als deadlinkchecker.com kun je jouw website controleren op dode links, dat zijn links die leiden naar een pagina die niet meer bestaat en een 404 melding teruggeven.

Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

Waarom is een 404 pagina belangrijk

Klanten houden er niet van om op een pagina te komen die ze niet verwachten. Om de klant niet kwijt te raken, is het verstandig om de 404 pagina goed in te richten. Zo zorg je ervoor dat klanten jouw website niet verlaten en toch doorklikken naar een andere pagina. Tot zover de basis, tijd om aan de slag te gaan met de volgende tips.

1 Verwijs niet naar de homepagina

We adviseren je vooral om op de 404 pagina niet te verwijzen naar de homepagina. De bezoeker snapt niet meteen wat hij of zij fout doet en is verbaasd om op de homepagina uit te komen.

2 Vertel dat er iets misgegaan is

Geef duidelijk aan dat de pagina niet meer bestaat. Een beetje humor kan geen kwaad, zo maak je een vervelend moment wat luchtiger.

3 Bied een alternatief aan

Een van de meest gemaakte fouten bij een 404 pagina is het ontbreken van een aantal alternatieven. Dit leidt ertoe dat bezoekers jouw website snel verlaten. Geef je bezoekers daarom een aantal interessante opties, zoals: een zoekbalk, een weggevertje, populaire blogartikelen etc.

4 Maak het visueel aantrekkelijk

Met een herkenbare afbeelding of animatie maak je de pagina visueel aantrekkelijk en valt het voor de bezoeker minder snel op dat ze op een niet-bestaande pagina terecht komen. De bezoeker zal sneller doorklikken naar de alternatieven die je ze aanbiedt.

Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

Aan de slag met de checklist

Nu kun je zelf aan de slag met jouw 404 pagina(‘s). Voor de volledigheid hebben we alle tips op een rijtje gezet in een handige checklist:

  • Heb je aangegeven dat de bezoeker op een 404 pagina terecht gekomen is?
  • Heb je aangegeven wat er fout is gegaan?
  • Heb je de gebruiker de mogelijkheid gegeven om terug te gaan naar de vorige pagina?
  • Heb je een zoekbalk toegevoegd?
  • Heb je enkele links geplaatst naar relevante en/of belangrijke pagina’s?
  • Heb je eventueel enkele producten toegevoegd?

Bonustip

Het is goed om je 404 pagina niet te laten indexeren door Google. Het is natuurlijk geen relevante pagina voor jouw bedrijf en zeker geen pagina waarop de bezoeker als eerste terecht komt na een zoekopdracht bij Google. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw 404 pagina?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips
8 juni 20214 minuten leestijd

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips

LinkedIn. Het is dé plaats om je bedrijf te promoten, professionele diensten aan te bieden, content te publiceren en een nieuwe baan of medewerker te vinden. Maar hoe werf je klanten via LinkedIn? We delen 6 tips en tricks met je!

Lees meer
Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics
25 mei 20215 minuten leestijd

Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics

Meten is weten en dat geldt zeker voor de doelstelling van je website. Met deze tips stel jij de conversiemeting van je bedankpagina’s in en weet je hoeveel conversies je behaalt.

Lees meer
De 5 belangrijkste afbeeldingstypen en wanneer gebruik je ze…
18 mei 20213 minuten leestijd

De 5 belangrijkste afbeeldingstypen en wanneer gebruik je ze…

JPG, PNG, GIF, PDF of SVG … je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is nu precies het verschil en wanneer kun je welke het beste gebruiken? In dit artikel leggen we je alles uit over de meest voorkomende afbeeldingsformaten.

Lees meer