De 5 belangrijkste afbeeldingstypen en wanneer gebruik je ze…

18 mei 20213 minuten leestijd

JPG, PNG, GIF, PDF of SVG … je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is nu precies het verschil en wanneer kun je welke het beste gebruiken? Want bestanden in deze formaten hebben niet alleen een andere naam, maar ook een andere indeling. Dit wil zeggen dat de afbeeldingen anders zijn bewerkt om de grootte van de afbeelding zo goed mogelijk te maken. En met grootte bedoelen we niet de grootte qua afmetingen, maar qua opslag. In dit artikel leggen we je alles uit over de meest voorkomende afbeeldingsformaten.

JPG-afbeeldingen

We beginnen met een van de meest voorkomende bestandsformaten: JPG-afbeeldingen. Omdat een afbeelding bestaat uit duizenden of soms wel miljoenen gekleurde puntjes (pixels) kan een onbewerkte afbeelding (.RAW) vele MB’s in beslag nemen. Daarom worden deze bestanden voor webpagina’s meestal bewerkt tot JPG-bestanden. Dit is de perfecte indeling voor grotere foto’s die realistisch moeten zijn. Vaak zie je dan .jpg als einde van de bestandsnaam, maar soms zie je ook .jpeg. Dit is echter allebei hetzelfde.

PNG-afbeeldingen

Een andere indeling is PNG. Deze is net als JPG ontworpen voor afbeeldingen, maar het verschil is dat een PNG ook transparante vlakken kan hebben. De afbeelding ziet er dan niet vierkant uit omdat sommige vlakken doorschijnen. Deze indeling is dus perfect voor afbeeldingen waarvan de achtergrond mee moet kleuren met de webpagina, bijvoorbeeld een logo.

TIP: Wil je je PNG-bestand zo klein mogelijk maken? Probeer TinyPNG dan eens. Hier kun je online je bestanden zo klein mogelijk maken zonder kwaliteitsverlies.

GIF-afbeeldingen

Wanneer een afbeelding niet realistisch hoeft te zijn, bijvoorbeeld in het geval van een tekening of animatie, dan is de GIF-indeling een goede optie. Het bestand wordt dan klein gehouden en kan zelfs bewegende beelden bevatten. Een goed voorbeeld zijn de welbekende GIF-filmpjes die regelmatig op social media of op WhatsApp voorkomen. GIF-bestanden bevatten niet veel verschillende kleuren en kunnen dus wat ‘vlekkerig’ worden na bewerking.

SVG-afbeeldingen

Wanneer een afbeelding mee moet kunnen groeien in verschillende afmetingen, zoals bijvoorbeeld in een logo in een nieuwsbrief of als watermerk, kan je het best gebruik maken van de SVG-indeling. Deze indeling is anders ten opzichte van eerdergenoemde formaten, omdat deze niet bestaat uit pixels maar uit lijnen, cirkels en hoeken. Deze indeling kan je dus niet gebruiken voor realistische afbeeldingen of foto’s.

Pdf-bestanden

Om afbeeldingen te delen met anderen en om ervoor te zorgen dat deze er overal hetzelfde uitzien kan je je afbeelding bewerken tot Pdf-bestand. Je voorkomt zo dat je afbeelding er op verschillende apparaten anders uitziet én je kan er ook tekst in verwerken. Zo ziet jouw bijsluiter, instructie of productcatalogus er altijd goed uit.

Conclusie

Wil je een afbeelding veranderen van indeling? Dan is het niet genoeg om alleen de toevoeging aan het einde van de bestandsnaam (extensie) te veranderen, sterker nog; dit zal ervoor zorgen dat je de afbeelding niet meer kan openen. Gebruik in de plaats daarvan je favoriete afbeeldingbewerkingsprogramma zoals Photoshop of Gimp om de indeling te wijzigen. Vergeet vooral niet om de afbeelding kleiner te maken met TinyPNG. Doe je dit op de juiste manier, dan zal je website sneller laden. Iets wat altijd gewaardeerd wordt door bezoekers!

Heb je hulp nodig bij het aanpassen van je afbeeldingen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips
8 juni 20214 minuten leestijd

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips

LinkedIn. Het is dé plaats om je bedrijf te promoten, professionele diensten aan te bieden, content te publiceren en een nieuwe baan of medewerker te vinden. Maar hoe werf je klanten via LinkedIn? We delen 6 tips en tricks met je!

Lees meer
Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina
1 juni 20213 minuten leestijd

Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

Je bent ze ongetwijfeld al eens tegengekomen: 404 pagina’s. Pagina’s die niet werken en waar je de mededeling krijgt: 404 Not Found. Balen voor de bezoeker, maar een kans voor jou! Met deze tips houd je de bezoekers op je website.

Lees meer
Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics
25 mei 20215 minuten leestijd

Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics

Meten is weten en dat geldt zeker voor de doelstelling van je website. Met deze tips stel jij de conversiemeting van je bedankpagina’s in en weet je hoeveel conversies je behaalt.

Lees meer