Website

Verbeter jouw website met deze technische tips

5 min leestijd

Er zijn verschillende manieren om jouw website beter te laten scoren. Vaak gaat het over de vindbaarheid, advertenties en social media. Maar de technische kant wordt vaak vergeten en dat is jammer. Hiermee verbeter je jouw website, zodat deze sneller laadt, makkelijker te doorzoeken is én voor zoekmachines beter te begrijpen is.

 

Verbeter jouw website met deze technische tips

Waarom wil ik mijn website technisch verbeteren?

Google wil hun gebruikers de best mogelijke ervaring bieden. Websites die langzaam, onveilig of niet geschikt zijn voor smartphones, krijgen geen positieve ranking van Google. En dat is nou net wat we niet willen! Met een goede website hou je niet alleen Google tevreden, maar scoor je ook extra punten bij jouw bezoekers. Zij krijgen namelijk een snelle, gebruiksvriendelijke website, waarop ze snel vinden waarnaar ze op zoek zijn. Hoe je jouw website een boost geeft? We geven je zes tips!

1 De laadsnelheid van je website

Mensen zijn van nature ongeduldig en willen niet wachten tot een website geladen is. Bezoekers raken gefrustreerd, verlaten je website en gaan terug naar de zoekresultaten bij Google. Vervolgens klikken ze de website van de concurrent aan. Al jouw online marketinginspanningen zijn voor niks geweest. Google weet dit natuurlijk ook en geeft de voorkeur aan websites die sneller laden. Een trage website eindigt lager in de zoekresultaten dan een snelle website.

Je kunt de laadsnelheid van je website meten met Google PageSpeed Insights. Het voordeel is dat je direct een score krijgt én tips om de score te verbeteren.

2 Zet de deur open voor zoekmachines

Zoekmachines gebruiken robots om jouw website te doorzoeken. De robots volgen de verschillende links op jouw website en indexeren zo pagina voor pagina. Een goede interne linkstructuur zorgt ervoor dat Google snel begrijpt waar jouw website over gaat, wat jouw belangrijkste content is en op welke gebieden jij een autoriteit bent.

Het goede nieuws is dat je de robots kunt sturen. Door een robots.txt bestand bij je website te plaatsen geef je Google instructies over welke onderdelen ze wel en niet mogen indexeren. Niet indexeren kan bijvoorbeeld erg handig zijn voor een test-omgeving. Zorg dat je goed weet wat je doet en laat eventueel een internet prof kijken naar jouw robots-bestandje. Ook zijn er online diverse tools beschikbaar om een robots tekstbestandje te genereren.

3 Voorkom dode links

Ook het klikken op een link die naar een pagina leidt die niet bestaat is frustrerend. In één klap ben je het zorgvuldig opgebouwde vertrouwen kwijt. Maar een zogenaamde 404-pagina kan ook kansen bieden, want de kans is groot dat de robots meer 404-pagina’s vinden dan jouw bezoekers. Ze volgen namelijk letterlijk iedere link op jouw website, ook al is deze verborgen. De kans is groot dat jouw website één of meerdere 404-pagina’s heeft. Je website is continu in beweging, pagina’s worden toegevoegd, verwijderd of aangepast en er wordt wel eens vergeten om een linkje naar een pagina aan te passen. Met een online tool zoals Broken Link Checker kun je controleren of jouw website dode links heeft en kun je ze direct oplossen.

4 Vermijd dubbele content

Wanneer je dezelfde inhoud op meerdere pagina’s van je website hebt staan, of zelfs op meerdere websites, kan Google in de war raken. En dat is logisch, want als Google de content al eens gezien heeft, welke pagina moet dan hoger gerangschikt worden in de zoekresultaten? Het resultaat zal zijn dat Google beide pagina’s lager toont in de resultaten.

Het hoeft niet per se een redactionele oorzaak te hebben dat je website dubbele content heeft. Ook een technische oorzaak kan ervoor zorgen dat dezelfde pagina via verschillende URL’s te bekijken is. Voor de bezoeker maakt dit niet uit, maar voor Google wel. Die ziet dezelfde inhoud op een andere URL. Heb je een goede reden om dezelfde content op meerdere pagina’s te tonen, geef dit dan aan op de website. Dit doe je eenvoudig door een canonical meta tag te plaatsen.

5 Hou het veilig

Eigenlijk zou deze tip al lang in de archieven moeten zitten. Helaas komen we ze vandaag de dag nog tegen: websites zonder een veiligheidscertificaat. Foei.

6 Wees een internationale gastheer

Wanneer je jouw website in verschillende talen hebt gemaakt, geef je dit ook aan bij Google. Hiermee kan Google de juiste taalversie aan jouw bezoekers presenteren. Met een hreflang-tag kun je alternatieve taalversies aangeven. Dit kan ook erg handig zijn wanneer je een website in dezelfde taal hebt, maar voor een ander land. Denk hierbij aan twee Engelstalige website die voor Engeland en de Verenigde staten geschreven zijn. Of dichter bij huis: twee Nederlandstalige websites, een voor Nederland en een voor onze Belgische buren.

Conclusie:

Sommige tips zijn technischer dan andere tips, maar door jezelf erin te verdiepen kun je snel stappen maken in het technisch optimaliseren van jouw website. Kom je er even niet uit? Dan staan de internet profs van Nederdesign voor je klaar.

Bonustip

Geneer een XML-sitemap voor jouw website. Dit is een routekaart voor Google. Je houdt als het ware de deur voor ze open en vertelt ze welke pagina’s op jouw website belangrijke snel kunnen vinden en het geeft je de mogelijkheid om pagina’s te categoriseren en aan te geven wanneer de inhoud voor het laatste gewijzigd is.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiërarchie
2 min leestijd

Visuele hiërarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten