Zeven handige tips voor jouw homepagina!

6 april 20214 minuten leestijd

Nadat we eerder de contactpagina en de over-ons pagina hebben aangepakt, gaan we nu aan de slag met de meest bezochte pagina van jouw website: de homepagina! Op deze pagina maakt de bezoeker kennis met jouw bedrijf. We zien veel websites waar meer rendement uit de homepagina gehaald kan worden. De pagina is vaak mooi ontworpen, maar als je meer leads wilt genereren heb je meer nodig dan enkel een mooi ontwerp.

1: Een duidelijke titel

Ieder bedrijf heeft een onderscheidend vermogen. Wat maakt jouw bedrijf anders dan je concurrenten? Wat maakt of doet jouw bedrijf anders en beter? Welke problemen neem je weg bij de klanten? De antwoorden op deze drie vragen verwerk je in een korte en vooral duidelijke titel.

Met behulp van een subtitel kun je meer informatie geven over de diensten of producten die je verkoopt. Praat hierbij niet over jezelf, maar over de oplossingen die je biedt aan de klant.

2: Problemen oplossen

Zodra bezoekers weten wat je doet en waar je onderscheidend vermogen zit, kun je ze gaan aanvoelen. Jouw bezoekers hebben een probleem en jij biedt daarvoor de oplossing die ze nodig hebben. Beschrijf in een pakkende alinea de problemen die je wegneemt en sluit af met enkele bulletpoints met de voordelen van jouw product of dienst.

3: Tijd voor actie!

Een deel van je bezoekers is overtuigd geraakt van jouw product of dienst en wil graag meer weten. Bied ze, zonder te scrollen, de mogelijkheid om in actie te schieten. Geef ze twee call-to-action buttons die aansluiten bij jouw product of dienst. Maak hierbij onderscheid tussen bezoekers die overtuigd zijn (‘Bestel direct’) en de bezoekers die nog twijfelen (‘Lees meer over …’).

4: Kenmerken

De bezoekers die nog niet direct overtuigd zijn van jouw product of dienst, klikken niet maar scrollen juist door. Deze groep vertel je meer over jouw product of dienst. De belangrijkste kenmerken van jouw product worden overzichtelijk gepresenteerd. Geef detailfoto’s en benoem de onderscheidende kenmerken zoals bijvoorbeeld de kwaliteit en de garantie. De kenmerken van het product of dienst laten zien waarom ze bij jou moet kopen. Een goede stap om twijfelaars te overtuigen. En als laatste: wat vinden anderen ervan? Hierover meer in de volgende alinea.

5: Referenties en successen

De meeste bezoekers hechten veel waarde aan reviews. In een eerder blog hebben we je verteld over reviews. Het geeft bezoekers vertrouwen in jouw bedrijf, zeker wanneer je op een goede manier omgaat met negatieve reviews. Een goede mix van veel positieve reviews en een enkele negatieve review met een goede opvolging, laat zien dat jouw product echt de moeite waard is en geeft een bevestiging van de eerdere content op de homepagina.

Heb je enkele successen behaald waar je trots op bent? Aarzel dan niet om ze op je homepagina te laten zien. Heeft je product een goede beoordeling van de Consumentenbond? Is het als beste getest door een prijsvergelijker? Laat het zien!

6: Tijd voor actie, deel 2…

De bezoekers die eerder niet overtuigd waren om te klikken, hebben meer informatie gezien. De kenmerken van het product, reviews en successen zijn tijdens het scrollen gepasseerd. De bezoeker is nu overtuigd en wil naar de volgende stap, dus: geef ze een button om te klikken en contact met je op te nemen.

7: Afbeeldingen

Veel tekst tot nu toe op de homepagina? Zorg voor een goede afwisseling met duidelijke foto’s. Zowel van jouw product of dienst als van tevreden gebruikers. Kleed de reviews aan met foto’s van de personen die een review hebben geplaatst. Toon goede detailfoto’s van het product. Heb je de mogelijkheid om een video te laten maken van jouw bedrijf, product of dienst? Aarzel niet om hem te publiceren op de homepagina. Het geeft de bezoekers een goed beeld. 

Conclusie

De structuur en de navigatie van je homepagina is erg belangrijk. De homepagina is de meest bezochte pagina van een website en wordt gezien als de digitale voordeur van jouw bedrijf. Zorg voor een goede structuur met een logische opbouw. Denk in problemen van jouw klanten waarvoor jouw product de oplossing is en je zult zien dat je meer conversies pakt vanaf de homepagina.

Bonustip: geef een cadeautje!

Naast het plaatsen van call-to-action buttons, is het ook goed om een cadeautje weg te geven. Denk aan een e-book, whitepaper of gratis proefverpakking. Je verzamelt er niet alleen e-mailadressen mee, maar er gebeurt ook iets in het brein van jouw bezoeker. Want wanneer je iemand iets geeft, is die persoon sneller geneigd iets terug te geven in de vorm van een bestelling of offerte-aanvraag.

Wil je ook meer uit jouw homepagina halen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 tips voor responsief webdesign
2 augustus 20222 minuten leestijd

5 tips voor responsief webdesign

We leven in het tijdperk van mobiele apparaten. Van de 7.8 miljard mensen op de wereld, gebruiken er ruim 4 miljard een mobiele telefoon. Het is dus van groot belang dat jouw website goed leesbaar is op mobiele apparaten.

Lees meer
Video, de koning van content!
26 juli 20222 minuten leestijd

Video, de koning van content!

Dat je steeds meer video’s ziet in marketing is natuurlijk geen toeval. Deze trend van video zien we al een aantal jaar groeien. Zet jij al video in? In dit artikel vertellen we je graag meer over waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Welke betalingsmethoden kies je voor je website?
20 juli 20224 minuten leestijd

Welke betalingsmethoden kies je voor je website?

Voor veel webshops is iDeal de meest belangrijke betaalmogelijkheid. Dit omdat bijna elke klant met een Nederlandse bankrekening via iDeal kan betalen. Maar welke alternatieven zijn er en hoe maak je de juiste keuze?

Lees meer