Alle social media-afmetingen op een rij. Handig!

30 maart 20214 minuten leestijd

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Daarom is het zo belangrijk dat jouw beelden er tiptop uitzien. Maar… dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want alle social media platformen hanteren hun eigen afmetingen. Dit betekent dat je per social media platform een afbeelding moet opmaken.

 

Waarom zijn juiste afmetingen belangrijk?

Passende social mediabeelden zijn enorm belangrijk voor de uitstraling van je bedrijf. Je hebt vast wel eens een niet passende headerafbeelding gezien op LinkedIn of Facebook. Bijvoorbeeld een afbeelding waar een stukje tekst wegvalt of waar iemand maar half opstaat. Het staat slordig en oogt niet professioneel. Door de juiste afmetingen te gebruiken voorkom je zulke fouten en ziet jouw social mediakanaal er netjes uit.

Social media afmetingen 2021

Blog2Social ontwikkelt elk jaar een handig naslagwerk voor marketeers en beheerders van social mediakanalen. Zij zetten de belangrijkste afmetingen voor profielfoto’s, headerafbeeldingen en berichten op een rijtje. Zo hoef je niet zelf uit te zoeken wat het juiste formaat is en komen je afbeeldingen op bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok goed uit de verf. Wij delen dit overzicht graag met jullie.

Afbeeldingen Facebook

Is Facebook een van de visitekaartjes van jouw bedrijf? Zorg er dan voor dat je de afbeeldingen opmaakt in de volgende formaten:

  • Omslagfoto: 820 x 312 pixels
  • Profielfoto: 180 x 180 pixels
  • Afbeelding bericht: 1200 x 630 pixels
  • Afbeelding bericht link delen: 1200 x 627 pixels
  • Afbeelding Facebookverhaal: 1080 x 1920 pixels

Afbeeldingen Instagram

Actief op Instagram? Dan zijn dit de afmetingen die je het beste aan kunt houden voor de afbeeldingen.

  • Profielfoto: 180 x 180 pixels
  • Afbeelding bericht: 1080 x 1080 pixels
  • Afbeelding Instagramstory: 1080 x 1920 pixels
  • Afbeelding hoogtepunt: 161 x 161 pixels

Afbeeldingen LinkedIn

Heb jij een persoonlijk LinkedIn-account waar je soms informatie deelt over je bedrijf of het bedrijf waarvoor je werkt? Met deze afbeeldingsformaten creëer je niet alleen voor jezelf een professioneel ogend LinkedIn-profiel, maar profileer je het bedrijf ook nog eens.

  • Omslagfoto: 1584 x 396 pixels
  • Profielfoto: 400 x 400 pixels
  • Afbeelding bericht: 1200 x 1200 pixels
  • Afbeelding bericht link delen: 1200 x 628 pixels

Afbeeldingen LinkedIn Business

Behoren ondernemers tot jouw doelgroep? Dan heb je ongetwijfeld een LinkedIn Businessaccount waarop je regelmatig informatie deelt. Niet? Maak dit dan snel aan! Voor het opmaken van de afbeeldingen dien je deze formaten te gebruiken:

  • Omslagfoto: 1536 x 768 pixels
  • Afbeelding bedrijfslogo: 300 x 300 pixels
  • Hoofdafbeelding tabblad Life: 1128 x 376 pixels
  • Afbeelding aangepaste modules tabblad Life: 646 x 220 pixels

Afbeeldingen Pinterest

Actief op Pinterest? Hieronder vind je de best passende afmetingen voor dit platform.

  • Omslagfoto: 656 x 369 pixels
  • Profielfoto: 165 x 165 pixels
  • Afmetingen pins: 1000 x 1500 pixels met aspectverhouding 2:3

Afbeeldingen Twitter

Wil je een foto delen op Twitter? Houd rekening met de volgende formaten:

  • Omslagfoto: 1500 x 500 pixels
  • Profielfoto: 400 x 400 pixels
  • Afbeelding in-stream afbeeldingen: 1024 x 512 pixels met aspectverhouding 16:9
  • Afbeelding cards: 120 x 120 pixels

Afbeeldingen Tumblr

Indien je korte blogberichten plaatst op het social mediaplatform Tumblr, maak je de afbeeldingen op in onderstaande formaten:

  • Profielfoto: 128 x 128 pixels
  • Afbeelding blogbericht: 500 x 750 pixels

Afbeeldingen Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is onmisbaar voor iedere onderneming. Waarom? Dat lees je in ons blog: ‘Onmisbaar voor jouw onderneming: Google Mijn Bedrijf’. Ook op je Google Mijn Bedrijfspagina maak je gebruik van afbeeldingen. Natuurlijk heeft je bedrijfsprofiel een profielfoto en omslagfoto, maar ook je wekelijkse berichten voorzie je van een afbeelding. Hieronder de formaten die je dient aan te houden:

  • Omslagfoto: 1080 x 608 pixels
  • Profielfoto: 250 x 250 pixels
  • Afbeelding bericht: 800 x 600 pixels

Afbeeldingen en video’s YouTube

YouTube is het uitgelezen social mediakanaal om bedrijfs- of productvideo’s te publiceren. Maak van je eigen YouTubekanaal een visitekaartje door je profielinformatie volledig in te vullen én door een omslagfoto en profielfoto te gebruiken. Gebruik altijd de volgende formaten voor het uploaden van afbeeldingen en YouTubevideo’s:

  • Omslagfoto: 2048 x 1152 pixels
  • Profielfoto: 800 x 800 pixels
  • Video: 1280 x 720 pixels met beeldverhouding 16:9

TikTok video’s

Publiceer je regelmatig video’s op TikTok maar had je nog geen idee van de juiste verhoudingen? Of wil je juist aan de slag met TikTok maar weet je niet hoe je de video’s moet opmaken? Natuurlijk delen wij ook graag de eigenschappen van een goede TikTok video met je:

  • Video: 1080 x 1920 pixels
  • Verticaal. Beeldverhouding 9:16 of 1:1 voor sidebars
  • Maximale lengte van TikTok video: 15 seconden of 60 seconden voor verschillende video’s die je combineert in een TikTok post.

Conclusie:

Bovenstaand overzicht met alle afmetingen voor afbeeldingen op social mediakanalen is een musthave voor iedere social mediabeheerder. Maak je afbeeldingen op volgens de aanbevolen formaten en draag op deze manier bij aan een professionele uitstraling van je bedrijf.

Laat jij je social mediaberichten liever aan experts over?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 tips voor responsief webdesign
2 augustus 20222 minuten leestijd

5 tips voor responsief webdesign

We leven in het tijdperk van mobiele apparaten. Van de 7.8 miljard mensen op de wereld, gebruiken er ruim 4 miljard een mobiele telefoon. Het is dus van groot belang dat jouw website goed leesbaar is op mobiele apparaten.

Lees meer
Video, de koning van content!
26 juli 20222 minuten leestijd

Video, de koning van content!

Dat je steeds meer video’s ziet in marketing is natuurlijk geen toeval. Deze trend van video zien we al een aantal jaar groeien. Zet jij al video in? In dit artikel vertellen we je graag meer over waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Welke betalingsmethoden kies je voor je website?
20 juli 20224 minuten leestijd

Welke betalingsmethoden kies je voor je website?

Voor veel webshops is iDeal de meest belangrijke betaalmogelijkheid. Dit omdat bijna elke klant met een Nederlandse bankrekening via iDeal kan betalen. Maar welke alternatieven zijn er en hoe maak je de juiste keuze?

Lees meer