5 tips voor een goed vindbare en succesvolle blog

4 maart 20214 minuten leestijd

Schrijf jij regelmatig een blog? Dan kan dit artikel jou helpen bij het schrijven van een blog dat naast interessant is, óók goed gevonden wordt in de zoekresultaten! We geven je 5 praktische tips, waar je direct mee aan de slag kunt.

Een blog schrijven

Een blog is een informatief of inspirerend online artikel. Met een blog kun jij je profileren als expert en bouw je een band op met je publiek. Daarnaast zijn blogs uitermate geschikt om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Nederdesign is expert op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en daarom delen we in dit artikel 5 tips over hoe je een succesvolle blog schrijft.

1.Schrijf voor je lezers

Een blog schrijf je voor de lezers! Lezers staan altijd op de eerste plaats en door een blog op de juiste manier te schrijven werk je automatisch aan de vindbaarheid van je website. 

2.Gebruik zoekwoorden

De basis voor een goed vindbare blog is een zoekwoordenonderzoek. Wellicht doe je al onderzoek naar zoekwoorden voor je website. Dankzij het zoekwoordenonderzoek krijg je inzicht in het zoekgedrag van je bezoekers. Zo weet je wat interessant is voor je doelgroep en welke zoektermen belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je artikel. Gebruik je belangrijkste zoekwoord altijd in de:

  • Titel en subtitels van je blog;
  • URL van de blog;
  • Title-tag en meta description;
  • Alt-tekst van de afbeelding(en).

Nu je weet waar je bezoeker naar op zoek is kun je een blog schrijven.

3.Trek de interesse met de titel

Vind jij het ook altijd zo moeilijk om een titel voor je blog te bedenken? Een titel moet de interesse van je bezoeker wekken én motiveren om verder te klikken. Een pakkende titel bepaalt het succes van je blogartikel. Een titel moet prikkelen, uitdagen, vragen oproepen en de belofte in zich dragen om oplossingen te bieden. Een aantal ideeën om je titel interessant te maken:

  • Begin met een getal. Cijfers scheppen een duidelijke verwachting, geven de tekst structuur en geven de lezer snel een antwoord.
  • Gebruik power words. Power words? Dat zijn woorden en termen die je gebruikt om bezoekers tot een bepaalde actie te laten overgaan. Voorbeelden zijn exclusief, gratis, bespaar, cadeau en per direct.
  • Wees specifiek. Een specifieke blogtitel vertelt de lezer welke informatie je verschaft en welke vragen je gaat beantwoorden.
  • ‘Dit is hoe je’. Begin je je titel met deze zin? Dan klikken je bezoekers gegarandeerd. Iedereen wil toch weten hoe je iets doet? Jij wilt weten hoe je een succesvolle blog schrijft. We weten zeker dat je ook geklikt had als de blogtitel was geweest: ‘Dit is hoe je een succesvolle blog schrijft’.
  • Doe een belofte. Met deze titel weet de lezer dat hij veel informatie krijgt als hij je blog leest.

Ook voor de vindbaarheid van je blog in zoekmachines is de titel van belang. Zorg er in ieder geval voor dat je het belangrijkste zoekwoord vermeldt in de titel. Je titel heeft minimaal 55 en maximaal 70 tekens. Langere titels worden door zoekmachines als Google en Bing afgesneden in de weergave van zoekresultaten.

4.Opbouw van de tekst

Een vindbare blog is nog geen succesvolle blog. Naast een interessant onderwerp is het ook van belang dat je blog leesbaar is. Zorg voor een goede opbouw met een duidelijke structuur, zodat je blog scanbaar is. De meeste mensen scannen van nature eerst de pagina voordat ze gaan lezen. Met de volgende tips maak jij je tekst aantrekkelijk om te lezen:

  • Maak gebruik van titels en subtitels;
  • Deel je tekst op in verschillende alinea’s;
  • Gebruik opsommingen;
  • Ondersteun je tekst met afbeeldingen en/of video’s;
  • Plaats een link naar een ander interessant/relevant blogartikel of websitepagina.

5.Maak gebruik van afbeeldingen

Afbeeldingen maken teksten aantrekkelijker en bovendien is het een manier om de tekst te visualiseren. Leg je iets uit in je blog? Plaats dan een afbeelding om je instructie te verduidelijken. Afbeeldingen hebben ook toegevoegde waarde voor de vindbaarheid. Geef je afbeelding daarom altijd een bestandsnaam die de foto beschrijft. Het beste is een naam met daarin een zoekwoord.

Daarnaast nog een paar praktische tips voor het gebruik van afbeeldingen:

  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit;
  • Upload afbeeldingen als .jpg-bestand (deze laden sneller dan bijvoorbeeld .png-bestanden).

Conclusie

Een succesvolle blog is een blog die voorziet in de behoefte van je doelgroep en die de vindbaarheid van je website vergroot. Je schrijft een blog altijd voor je doelgroep. Bovendien bevat een blogartikel altijd een interessante titel, een goede opbouw en afbeeldingen om je tekst te ondersteunen.

Bonustip

Nu je weet hoe je een goed blog schrijft is het wellicht ook handig te weten hoe je ervoor zorgt dat zoveel mogelijk mensen je blog lezen. Het antwoord is simpel: door het zoveel mogelijk te delen. Plaats je blog op je website, deel het o.a. via je social mediakanalen zoals Facebook en Instagram of stuur een blogmail.

Meer van deze handige tips om (de vindbaarheid van) je website te verbeteren?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?
28 juni 20223 minuten leestijd

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

Wil jij zoveel mogelijk relevante informatie tonen in de Google zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van het juiste type rich snippets. Rich snippets? We vertellen je er alles over!

Lees meer
Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery
21 juni 20222 minuten leestijd

Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery

Maak jij al gebruik van Google Discovery? Dit kanaal kan ideaal zijn om jou te ondersteunen bij het behalen van jouw marketingdoelstellingen. In dit artikel vertellen we je graag meer over dit kanaal.

Lees meer
6 tips om de snelheid van je website te verbeteren
14 juni 20224 minuten leestijd

6 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Is jouw website langzaam, maar weet je niet waar het aan ligt? We vertellen je graag waarom de laadtijd van je website of webapplicatie belangrijk is én hoe je deze kunt verbeteren.

Lees meer