Een succesvolle landingspagina? 5 tips!

10 februari 20214 minuten leestijd

Je komt op een landingspagina wanneer je een zoekopdracht in Google intypt of op een linkje klikt in een social mediapost of nieuwsbrief. Maar ook door op een online advertentie te klikken of door direct de URL van de pagina in te typen. De pagina die je te zien krijgt nadat je geklikt hebt heet de landingspagina. Landingspagina’s zijn belangrijk voor de vindbaarheid van een website. Maar wat is het doel van een landingspagina en hoe maak je ‘m succesvol? In dit artikel leggen we het je uit en geven we je vijf tips!

Het doel van een landingspagina

Het doel? Jouw websitebezoeker de informatie bieden die hij of zij zoekt! Een goede landingspagina beantwoordt direct de zoekvraag van de bezoeker en spoort eventueel aan tot actie. Voor de eigenaar van een website heeft een landingspagina nog meer doelen. Een succesvolle landingspagina zorgt voor een goede vindbaarheid van een website en draagt bij aan het genereren van leads.

1.Begin bij de basis

Het doel van een landingspagina is de bezoeker de informatie aan te bieden die hij of zij zoekt. Maar hoe weet je waar een bezoeker naar op zoek is? Dit doe je door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Aan de hand van woorden die belangrijk zijn voor je bedrijf, zoals bijvoorbeeld website en online marketing, kijk je welke zoekwoorden je kunt gebruiken. Relevante zoekwoorden vind je door gebruik te maken van een zoekwoordplanner, iets waar wij graag bij helpen. Uit deze relevante zoekwoorden kies je een zoekwoord en daarmee ga je een tekst schrijven.

2.Zorg voor een duidelijke opbouw

Nu je weet waar je bezoekers naar op zoek zijn, ga je de tekst schrijven voor je landingspagina. Een bezoeker scant vaak een pagina voordat hij of zij deze daadwerkelijk gaat lezen of tot actie overgaat. Zorg daarom voor een goede, duidelijk opbouw van al je pagina’s. Een pagina heeft op zijn minst een pakkende titel, subkoppen en een call to action (bijvoorbeeld een button om over te gaan tot aankoop).

3.To the point

Houd het kort! Zorg ervoor dat je de kernboodschap direct vermeld en geef de informatie waar de bezoeker naar op zoek is, zonder eromheen te draaien. Wil je dat bezoekers overgaan tot actie? Plaats een duidelijke call to action button.

4.Plaatsen van de tekst

Nu de tekst geschreven is, kan deze toegevoegd worden aan de website. Bij het aanmaken van een nieuwe pagina zijn een aantal aspecten van belang voor de vindbaarheid van je website. Zorg er in ieder geval voor dat je onderstaande punten uitvoert:

  • Vermeld het zoekwoord in de URL.
  • Stel je H1 (titel), H2 en H3 koppen goed in.
  • Voeg een metatitel (de titel van een webpagina) en meta description (omschrijving van de inhoud van de pagina) toe.
  • Voeg een omschrijving toe aan je afbeelding (ALT-tag).

5.Interne links

Interne links zijn belangrijk voor de vindbaarheid van de website. Een interne link is een linkje in de tekst die verwijst naar een andere pagina op je website. Zoekmachines hechten veel waarde aan deze interne links en daarom zijn ze onmisbaar in een landingspagina. De pagina moet immers eerst gevonden worden voordat een bezoeker de informatie kan lezen.

Conclusie:

Een succesvolle landingspagina is een pagina waar de zoekvraag van de bezoeker direct beantwoord wordt. Je zorgt voor een succesvolle landingspagina door krachtige tekst te schrijven volgens een duidelijke opbouw over het betreffende onderwerp.

Bonustip:

Vermeld belangrijke informatie bovenaan je landingspagina. Wil je dat bezoekers je bellen? Vermeld dan het telefoonnummer bovenaan. Want over het algemeen geldt namelijk: hoe langer een bezoeker moet zoeken naar informatie, hoe sneller hij weg klikt. En dat is juist wat we niet willen!

Laat jij je landingspagina liever over aan professionals?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?
28 juni 20223 minuten leestijd

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

Wil jij zoveel mogelijk relevante informatie tonen in de Google zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van het juiste type rich snippets. Rich snippets? We vertellen je er alles over!

Lees meer
Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery
21 juni 20222 minuten leestijd

Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery

Maak jij al gebruik van Google Discovery? Dit kanaal kan ideaal zijn om jou te ondersteunen bij het behalen van jouw marketingdoelstellingen. In dit artikel vertellen we je graag meer over dit kanaal.

Lees meer
6 tips om de snelheid van je website te verbeteren
14 juni 20224 minuten leestijd

6 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Is jouw website langzaam, maar weet je niet waar het aan ligt? We vertellen je graag waarom de laadtijd van je website of webapplicatie belangrijk is én hoe je deze kunt verbeteren.

Lees meer