Website

Optimaliseer je webshop met 5 praktische tips

4 min leestijd

Jouw webshop… De basis staat, het assortiment is gevuld, er kan betaald worden en jouw orderproces is ingericht. Laat de eerste bestellingen maar komen, jij zit er klaar voor! Toch worden er vaak een aantal punten over het hoofd gezien in webshops. Om dit te voorkomen of te verbeteren, hebben we de meest gemaakte fouten op een rijtje gezet. En we vertellen je meteen hoe je deze fouten oplost. Doe je dit? Dan zal je zien dat de omzet stijgt!

Optimaliseer je webshop met 5 praktische tips

1. Gedetailleerde productinformatie ontbreekt

Wanneer je in een fysieke winkel een product bekijkt kun je het aanraken, de verpakking lezen en afmetingen bekijken. Maar hoe vaak heb je zelf een webwinkel verlaten of verder gezocht op Google wanneer het niet duidelijk is wat de specificaties zijn? Je bent niet alleen!

De oplossing

Voeg in de productomschrijving zoveel mogelijk feitelijke informatie toe zoals de grootte, het materiaal en het gewicht. Verkoop je elektronica, dan vermeld je alle specificaties en aansluitmogelijkheden. Verkoop je kleding, geef dan aan hoe het artikel valt, toon de wasinstructies, enzovoort. Ook goede foto’s zijn van toegevoegde waarde. Lees zeker ons blog over productfotografie eens.

2. Verborgen contactinformatie

Een webshop draait om vertrouwen. Een klant moet vaak eerst betalen en krijgt pas enkele dagen later het bestelde product in huis. Bij wie moet je zijn wanneer er een probleem is met het bestelde product? Wie zit er achter de webshop? Hoe lastiger de contactgegevens te vinden zijn, des te lager het conversiepercentage.

De oplossing

Toon je contactgegevens op een goed vindbare plaats. Bovenaan in de header of onderaan in de footer zijn goede plaatsen. Deze zijn vaak op iedere pagina hetzelfde, waardoor de contactgegevens op iedere pagina zichtbaar zijn. Bied verschillende mogelijkheden om contact op te nemen, zodat de consument het kanaal kan kiezen dat het beste bij hem of haar past. Denk aan een chat, contactformulier, bellen, mailen of social media.

3. De verplichting om een account aan te maken

Het laten aanmaken van een account kan handig zijn voor jou als ondernemer. Je ziet de eerder geplaatste bestellingen, kunt een loyaliteitsprogramma starten en gerichte mailings versturen. Maar wanneer je als klant een eerste bestelling plaatst, kan het voor een extra drempel zorgen. Waarom moet de consument een account aanmaken? Levert het jou meer informatie óf juist minder bestellingen op? Het aanmaken van een account zorgt voor onnodige vertraging tijdens het bestelproces en is dan ook een extra uitstapmoment voor de consument.

De oplossing

Wanneer je de klant de mogelijkheid wilt geven om een account aan te maken, kun je deze optie verplaatsen naar het einde van het bestelproces. Nadat een klant een bestelling heeft geplaatst, geef je hem de mogelijkheid om een account aan te maken. Aan de hand van de ingevulde gegevens wordt het account aangemaakt en kan de consument de bestelling volgen en bestellingen eenvoudig inzien. Geef klanten altijd de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen als gast.  

4. De zoekfunctie ontbreekt

Sommige klanten weten precies wat ze willen en gebruiken daarvoor de zoekbalk van de webshop. Daarmee hoeven ze niet het volledige assortiment door te zoeken. Bij sommige webshops ontbreekt echter deze zoekfunctie. Onhandig!

De oplossing

Zorg ervoor dat je een zoekfunctie hebt én dat hij optimaal werkt. Breng deze zoekbalk prominent in beeld en zorg ervoor dat hij direct resultaat geeft na het typen van de eerste letters. Hiermee help je de consument. Zorg ook voor duidelijke filters waarmee de consument het assortiment kan filteren op basis van kenmerken zoals prijs, merk en functionaliteiten.

5. Te weinig betalingsmogelijkheden

Het grootste gedeelte van de betalingen zal waarschijnlijk via iDeal plaatsvinden. De meeste webwinkels bieden deze betaalmethode dan ook aan. Maar denk er goed over na welke betaalmethoden je náást iDeal nog aanbiedt. Veel webwinkels hebben een kleine keuze aan betalingsmogelijkheden, dit gaat ten koste van het vertrouwen dat de consument heeft in jouw webwinkel.

De oplossing

Bedenk goed wie jouw doelgroep is en zoek daarbij de beste betaalmethoden. Het hebben van veel betaalmethoden is niet altijd beter, maar het hebben van de juiste betaalmethoden wel. Verkoop je dure producten, bied dan de mogelijkheid voor een creditcardbetaling aan. Heb je een internationale markt, bied dan bijvoorbeeld Belgische en Duitse betaalmethoden aan. De juiste mix aan betaalmethoden en verschillende keuzes geven vertrouwen aan de consument.

Bonustip

Denk aan cross-selling in de webwinkel. Wanneer de klant bepaalde producten in het winkelmandje heeft, bied je bepaalde producten aan die vaak samen gebruikt of gekocht worden. De klant hoeft hiermee niet de hele webwinkel te doorzoeken en je biedt een extra service. Denk aan papier bij een printer, een voordeelpak wasmiddel bij een wasmachine of een brillenkoker bij een bril.

Aan de slag!

Vragen of hulp nodig bij het optimaliseren van jouw webshop? Neem eens contact op met de Internet Profs van Nederdesign. We helpen je graag verder!

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten