Ideale productfoto’s voor jouw webshop. Hoe maak je ze?

16 november 20204 minuten leestijd

Wanneer je een product koopt in een fysieke winkel kun je het aanraken, voelen en van alle kanten bekijken. Je ziet, voelt en ervaart de kwaliteit. Je ziet de grootte van het product en kunt het makkelijk vergelijken met alternatieve producten. In een webshop is dit een stuk lastiger. De kwaliteit van je producten en de betrouwbaarheid van jouw webwinkel wordt beoordeeld aan de hand van je productfoto’s. Daarom loont het altijd om te investeren in mooie productfoto’s.

Zes tips voor goede productfoto’s

Direct een professionele fotograaf inhuren? Dat is niet altijd nodig! Met enkele handige tips laten wij je zien dat ook jij prachtige productfoto’s kunt maken.

De juiste camera

Het hebben van een professionele camera is geen garantie voor professionele foto’s, maar het helpt wel. Met een hoge kwaliteit camera kun je een hogere kwaliteit foto’s maken. Heb je echter maar één product wat je verkoopt, dan kun je er ook voor kiezen om dit product te laten fotograferen in een professionele studio. Zodra je meer producten verkoopt of vaak van assortiment wisselt, is het een idee om zelf een goede camera aan te schaffen. Smartphones hebben tegenwoordig ook een goede camera aan boord. Hou hier rekening mee bij het aanschaffen van je volgende telefoon.

Zorg voor genoeg afbeeldingen

Kwaliteit gaat boven kwantiteit is een vaak gehoorde uitspraak. Bij productfoto’s in een webshop geldt deze regel niet. Kwaliteit en kwantiteit zijn even belangrijk. Eén productfoto is nooit genoeg om een consument te overtuigen. Ook met twee of drie productafbeeldingen haken bezoekers af. Maak zoveel mogelijk foto’s van het product. Van alle kanten én van de details. Zorg wel voor genoeg verschil, een extra foto moet wel iets toevoegen.

Maak afbeeldingen groot genoeg

Veel webwinkels bieden de mogelijkheid om in te zoomen op het product. De consument kan daarbij letten op details die hij of zij belangrijk vindt. Zorg daarom voor goede kwaliteit foto’s van een groot formaat. Bezoekers willen het gevoel hebben dat ze het product kunnen vasthouden, zoals ze dat ook zouden doen in een fysieke winkel. Richt je op het product zelf en probeer een neutrale achtergrond te gebruiken. Dit leidt de bezoeker niet af van het product.

Toon het product in actie

Wanneer je veel foto’s hebt met een witte achtergrond, is het goed om ook een aantal foto’s te tonen waarop je het product in actie ziet. Kleding is om te dragen, dus toon het kledingstuk bij iemand die het aanheeft. Verkoop je audioapparatuur, toon het product dan in een woonkamer. Verkoop je cosmetica, laat het product zien in de badkamer.

Heb oog voor detail

Producten hebben vaak mooie details. Deze details verdienen een close-up foto. Denk aan een in motief gestikte naad van een kledingstuk, een bijzondere handgreep op een meubelstuk of een inventieve sluiting van een sieraad. Het aantal foto’s dat je maakt van een product wordt ook bepaald door de grootte van het product. Van grotere producten maak je meer foto’s dan van kleinere producten. Toon dus ook altijd de afmetingen van het product. Hoe hoog, breed, diep of lang is het product? Door duidelijk te zijn over de afmetingen, voorkom je teleurstellingen en negatieve reviews.

Aan de slag!

Goede productfoto’s zijn erg belangrijk voor jouw webshop. Hoe meer je er hebt en hoe beter de kwaliteit ervan is, des te meer je gaat verkopen! Met bovenstaande tips kun je direct aan de slag om de productfoto’s in jouw webwinkel te professionaliseren.

Bonustip

In dit blogartikel geven we aan dat de foto zo groot en scherp mogelijk moet zijn, je wilt tenslotte de details laten zien. Dit gaat soms ten koste van de bestandsgrootte. Grotere bestanden maken jouw webshop langzamer en dat gaat weer ten koste van jouw vindbaarheid. Met online tools zoals TinyPNG.com kun je de foto kleiner maken zonder op kwaliteit in te leveren!

Ook een webshop?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

3 redenen waarom consumenten wél verzendkosten willen betalen
8 maart 20213 minuten leestijd

3 redenen waarom consumenten wél verzendkosten willen betalen

Reken je wel of geen verzendkosten in jouw webshop? En wanneer je verzendkosten in rekening brengt, hoeveel moet dat dan zijn? Tijd voor meer duidelijkheid over verzendkosten!

Lees meer
5 tips voor een goed vindbare en succesvolle blog
4 maart 20214 minuten leestijd

5 tips voor een goed vindbare en succesvolle blog

Schrijf jij regelmatig een blog? Dan kan dit artikel jou helpen bij het schrijven van een blog dat naast interessant is, óók goed gevonden wordt in de zoekresultaten! We geven je 5 praktische tips!

Lees meer
Nieuw op Instagram: veelgestelde vragen
23 februari 20213 minuten leestijd

Nieuw op Instagram: veelgestelde vragen

Maak de communicatie met je (potentiële) klanten nog makkelijker: voeg veelgestelde vragen toe op Instagram! Sinds februari 2021 biedt Instagram deze mogelijkheid. In dit artikel leggen we je uit waarom dit handig is.

Lees meer