Website

Ideale productfoto’s voor jouw webshop. Hoe maak je ze?

4 min leestijd

Wanneer je een product koopt in een fysieke winkel kun je het aanraken, voelen en van alle kanten bekijken. Je ziet, voelt en ervaart de kwaliteit. Je ziet de grootte van het product en kunt het makkelijk vergelijken met alternatieve producten. In een webshop is dit een stuk lastiger. De kwaliteit van je producten en de betrouwbaarheid van jouw webwinkel wordt beoordeeld aan de hand van je productfoto’s. Daarom loont het altijd om te investeren in mooie productfoto’s.

Ideale productfoto’s voor jouw webshop. Hoe maak je ze?

Zes tips voor goede productfoto’s

Direct een professionele fotograaf inhuren? Dat is niet altijd nodig! Met enkele handige tips laten wij je zien dat ook jij prachtige productfoto’s kunt maken.

De juiste camera

Het hebben van een professionele camera is geen garantie voor professionele foto’s, maar het helpt wel. Met een hoge kwaliteit camera kun je een hogere kwaliteit foto’s maken. Heb je echter maar één product wat je verkoopt, dan kun je er ook voor kiezen om dit product te laten fotograferen in een professionele studio. Zodra je meer producten verkoopt of vaak van assortiment wisselt, is het een idee om zelf een goede camera aan te schaffen. Smartphones hebben tegenwoordig ook een goede camera aan boord. Hou hier rekening mee bij het aanschaffen van je volgende telefoon.

Zorg voor genoeg afbeeldingen

Kwaliteit gaat boven kwantiteit is een vaak gehoorde uitspraak. Bij productfoto’s in een webshop geldt deze regel niet. Kwaliteit en kwantiteit zijn even belangrijk. Eén productfoto is nooit genoeg om een consument te overtuigen. Ook met twee of drie productafbeeldingen haken bezoekers af. Maak zoveel mogelijk foto’s van het product. Van alle kanten én van de details. Zorg wel voor genoeg verschil, een extra foto moet wel iets toevoegen.

Maak afbeeldingen groot genoeg

Veel webwinkels bieden de mogelijkheid om in te zoomen op het product. De consument kan daarbij letten op details die hij of zij belangrijk vindt. Zorg daarom voor goede kwaliteit foto’s van een groot formaat. Bezoekers willen het gevoel hebben dat ze het product kunnen vasthouden, zoals ze dat ook zouden doen in een fysieke winkel. Richt je op het product zelf en probeer een neutrale achtergrond te gebruiken. Dit leidt de bezoeker niet af van het product.

Toon het product in actie

Wanneer je veel foto’s hebt met een witte achtergrond, is het goed om ook een aantal foto’s te tonen waarop je het product in actie ziet. Kleding is om te dragen, dus toon het kledingstuk bij iemand die het aanheeft. Verkoop je audioapparatuur, toon het product dan in een woonkamer. Verkoop je cosmetica, laat het product zien in de badkamer.

Heb oog voor detail

Producten hebben vaak mooie details. Deze details verdienen een close-up foto. Denk aan een in motief gestikte naad van een kledingstuk, een bijzondere handgreep op een meubelstuk of een inventieve sluiting van een sieraad. Het aantal foto’s dat je maakt van een product wordt ook bepaald door de grootte van het product. Van grotere producten maak je meer foto’s dan van kleinere producten. Toon dus ook altijd de afmetingen van het product. Hoe hoog, breed, diep of lang is het product? Door duidelijk te zijn over de afmetingen, voorkom je teleurstellingen en negatieve reviews.

Aan de slag!

Goede productfoto’s zijn erg belangrijk voor jouw webshop. Hoe meer je er hebt en hoe beter de kwaliteit ervan is, des te meer je gaat verkopen! Met bovenstaande tips kun je direct aan de slag om de productfoto’s in jouw webwinkel te professionaliseren.

Bonustip

In dit blogartikel geven we aan dat de foto zo groot en scherp mogelijk moet zijn, je wilt tenslotte de details laten zien. Dit gaat soms ten koste van de bestandsgrootte. Grotere bestanden maken jouw webshop langzamer en dat gaat weer ten koste van jouw vindbaarheid. Met online tools zoals TinyPNG.com kun je de foto kleiner maken zonder op kwaliteit in te leveren!

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiërarchie
2 min leestijd

Visuele hiërarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten